2009
Jumalamme suuri suunnitelma
Helmikuu 2009


Jumalamme suuri suunnitelma

Brigham Youngin yliopistossa 30. lokakuuta 2007 pidetystä hartaustilaisuuden puheesta.

Kuva
Elder L. Tom Perry

Nykyajan maailman kiireisessä vauhdissa liian monet ihmiset jättävät paljon elämänkokemuksia sattuman varaan, vaille riittävää suunnittelua ja valmistautumista. Huomaan sen, kun kysyessäni muutamilta opiskelijoilta, mikä heidän pääaineensa on, saan usein vastaukseksi: ”En ole päättänyt vielä. Teen sen päätöksen myöhemmin.” Olen nähnyt perheiden ja yksityisten ihmisten lankeavan velan ansaan, koska he eivät ole tehneet järkevää taloussuunnitelmaa ja ovat eläneet yli varojensa. Muut ylikuormittavat itsensä toiminnoilla, oppitunneilla, yhdistyksillä ja urheilulla. Vaikka kuuluminen sellaisiin järjestöihin voi varmasti olla hyväksi, osallistuminen niiden toimintaan voi nopeasti riistäytyä käsistä, jos emme tee suunnitelmia. Jos suunnitteleminen jää, menetämme näkemyksen iankaikkisesta päämäärästämme.

Voimme löytää parhaimman esimerkin suunnittelemisesta kääntymällä pyhien kirjoitusten puoleen. Kohdassa Moos. 1:39 Herra julistaa: ”Sillä katso, tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen.” Hänen suuri suunnitelmansa, johon sovitusuhri sisältyy, on suoda kuolemattomuus koko ihmiskunnalle. Pappeuden lahjan ja voiman avulla ne, jotka pitävät kiinni Hänen suunnitelmastaan ja noudattavat sitä, tulevat saamaan iankaikkisen elämän, suurimman lahjan, minkä Jumala voi antaa lapsilleen (ks. OL 14:7). Pyhissä kirjoituksissa on runsaasti viittauksia tähän suunnitelmaan.

Sen suunnitelman noudattamisen historia todistaa varmasti sen täydellisyydestä ja johdonmukaisuudesta. Herra on opettanut huolella lapsilleen evankeliumin suunnitelmaa ajanjaksoina, joita sanotaan taloudenhoitokausiksi, jolloin ”Herralla on maan päällä ainakin yksi valtuutettu palvelija, jolla on hallussaan pyhän pappeuden avaimet. – –

– – Kun Herra järjestää taloudenhoitokauden, evankeliumi ilmoitetaan uudestaan, niin että sen taloudenhoitokauden ihmisten ei tarvitse olla riippuvaisia menneistä taloudenhoitokausista tunteakseen pelastussuunnitelman.”1

Jokaisella taloudenhoitokaudella on annettavanaan erityinen opetus, jonka me voimme sisällyttää omiin henkilökohtaisiin suunnitelmiimme valmistautuessamme iankaikkiseen kohtaloomme.

Aadamin taloudenhoitokausi: Tulkaa taivaallisen Isämme kaltaisiksi

Ensimmäisellä taloudenhoitokaudella Herra loi Aadamin ja Eevan, asetti heidät maan päälle ja antoi heille tilaisuuksia valita (ks. Moos. 3:17). Heitä kiellettiin syömästä hyvän- ja pahantiedon puun hedelmää, sillä heille kerrottiin, että jos he tekisivät niin, heidät karkotettaisiin puutarhasta. Mutta hedelmän syöminen toisi heille kuolevaisuuden. He söivät hedelmää.

Lankeemus ei ollut katastrofi. Se ei ollut virhe eikä vahinko. Se oli tarkoituksellinen osa Herran pelastussuunnitelmaa. Lankeemuksen tuloksena me olemme alttiina kiusaukselle ja kurjuudelle, jotka ovat hinta siitä, että käsittää, mitä on aito ilo. Ellemme maistaisi karvasta, emme voisi koskaan ymmärtää makeaa (ks. 2. Nefi 2:15). Me tarvitsimme kuolevaisuuden tuoman harjoittelun ja hiomisen seuraavaa vaihetta varten kehityksessämme enemmän Isämme kaltaisiksi.

Mitä tämä ensimmäinen taloudenhoitokausi opettaa meille? Me olemme taivaallisen Isämme todellisia henkilapsia. Kun synnymme kuolevaisuuteen, saamme fyysisen ruumiin, joka on luotu Hänen kuvakseen (ks. 1. Moos. 1:27). Meille luvataan, että jos me otamme vastaan välttämättömät toimitukset, pidämme liitot ja noudatamme Jumalan käskyjä, me pääsemme korotukseen ja meistä tulee Hänen kaltaisiaan.

Saamme myös tietää, että iankaikkisen Isän poikina ja tyttärinä me voimme olla yhteydessä Häneen rukoilemalla ja saada vastauksia innoituksen ja ilmoituksen välityksellä. Elämämme suunnitelmaan pitäisi sisältyä jatkuva ja säännöllinen yhteydenpito Isäämme.

Henokin ja Nooan taloudenhoitokaudet: Valitkaa vanhurskaus älkääkä jumalattomuutta

Toinen taloudenhoitokausi on saanut nimensä Henokin mukaan, joka ”vaelsi kuuliaisena Jumalalle” (1. Moos. 5:24). Hän perusti Siionin kaupungin, josta tuli vaikuttava vertauskuva vanhurskaudesta, joka voidaan saavuttaa niin maan päällä kuin taivaassakin (ks. Moos. 7:18–21).

Seuraavana vuorossa on Nooan taloudenhoitokausi. Nooa eli suuren jumalattomuuden aikaan, ja vaikka hän huusi ihmisille parannusta, he eivät ottaneet varteen hänen sanojaan. Kun vedenpaisumus tuli, vain Nooa ja hänen perheensä pelastuivat (ks. 1. Moos. 7:23).

Toinen ja kolmas taloudenhoitokausi antavat meille oivia opetuksia siitä, mitä tapahtuu, kun valitsee hyvän eikä pahaa. Henokia ja kaikkia, jotka olivat hänen kanssaan, siunattiin suunnattomasti heidän vanhurskaudestaan. Ihmisille, jotka eivät seuranneet Nooaa, kävi selväksi, että tuho seuraa synnintekijää.

Nämä kaksi taloudenhoitokautta opettavat meitä tavoittelemaan sitä, mikä on hyvää ja tervehenkistä. Elämämme suunnitelmassa tavoitteenamme on varmasti omaksua mahdollisimman paljon siitä hyvästä, mitä voimme löytää täältä maan päältä. Voimme löytää paljon tästä hyvästä tutkimalla pyhiä kirjoituksia päivittäin. Ne johtavat meidät iankaikkiseen elämään.

Abrahamin taloudenhoitokausi: Tehkää liittoja ja pitäkää ne

Seuraava taloudenhoitokausi oli Abrahamin. Aadamin, Henokin ja Nooan tavoin Abraham sai Herralta jumalallisen toimeksiannon. Herra teki myös Abrahamin kanssa liittoja eli sitovia, lujia sopimuksia:

”Lähde maastasi, sukusi parista ja isäsi talosta maahan, jonka minä sinulle osoitan. – –

Ja minä teen sinusta suuren kansakunnan, ja minä siunaan sinua ylen määrin ja teen sinun nimesi suureksi kaikkien kansakuntien keskuudessa, ja sinä olet siunaukseksi jälkeläisillesi sinun jälkeesi, niin että he kantavat käsissänsä tämän palvelutyön ja pappeuden kaikille kansakunnille.

Ja minä siunaan heitä sinun nimesi kautta; sillä kaikkia, jotka ottavat vastaan tämän evankeliumin, kutsutaan sinun nimesi mukaan, ja heidät luetaan sinun jälkeläisiisi, ja he nousevat ja siunaavat sinua isänänsä;

ja minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat; ja sinussa (toisin sanoen pappeudessasi) ja sinun jälkeläisissäsi (toisin sanoen pappeudessasi) – sillä minä annan sinulle lupauksen, että tämä oikeus pysyy sinulla ja sinun jälkeläisilläsi sinun jälkeesi (toisin sanoen todellisilla jälkeläisillä eli ruumiin jälkeläisillä) – kaikki maan suvut tulevat siunatuiksi, nimittäin evankeliumin siunauksilla, jotka ovat pelastuksen siunauksia, nimittäin iankaikkisen elämän.” (Abr. 2:3, 9–11.)

Myöhempien aikojen pyhät ovat liittokansaa. Me olemme tehneet Herran kanssa sopimuksia, joissa Hän lupaa meille monia siunauksia sillä ehdolla, että me sitoudumme noudattamaan Hänen lakejaan ja käskyjään. Elämämme suunnitelmaan tulee sisältyä liittojen tekeminen ja pitäminen. Voimme tehdä sen osaltaan elämällä aina niin, että olemme kelvollisia pitämään hallussamme voimassa olevaa temppelisuositusta.

Mooseksen taloudenhoitokausi: Seuratkaa Herran profeettoja

Mooses oli yksi mahtavimmista miehistä, mitä koskaan on elänyt. Hän vaelsi ja puhui Jumalan kanssa. Jumala valitsi hänet vapauttamaan Israelin Egyptin orjuudesta (ks. 2. Moos. 6:13). Hänellä oli etuoikeus ottaa vastaan ihmiskuntaa varten suuri laki, joka sisältyy kymmeneen käskyyn (ks. 2. Moos. 19–20). Näiden ja muiden Herralta saatujen opetusten ansiosta Mooseksesta tuli tehokas johtaja.

Meistäkin voi tulla tehokkaita johtajia. Johtajuus edellyttää tasapainoa elämässämme. Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) hahmotteli vastuualueet, joita meidän tulee harkita kohdentaessamme ja tasapainottaessamme aikaamme menestyksen saavuttamiseksi:

  • vastuu perhettämme kohtaan

  • vastuu työnantajaamme kohtaan

  • vastuu Herran työtä kohtaan

  • vastuu itseämme kohtaan. Tämä on minusta erityisen kiinnostavaa. Presidentti Hinckley huomautti, että meidän on varattava aikaa lepäämiseen, liikuntaan, virkistäytymiseen, tutkimiseen, mietiskelyyn ja temppelipalvelukseen, jotta elämämme olisi tasapainossa.2

Mooseksen taloudenhoitokausi opettaa meitä ja valmistaa meitä noudattamaan profeetan antamia ohjeita ja kehittämään itsestämme tehokkaampia työkaluja taivaallisen Isämme valtakunnan rakentamiseen maan päälle.

Ajan keskipäivä: Antakaa valonne loistaa

Tietenkin suurin taloudenhoitokausi on ajan keskipäivä, jolloin Vapahtaja tuli maan päälle. Jeesus Kristus on oppimme keskushahmo. Hän oli muutakin kuin vain synnitön, hyvä ja rakastava. Hän oli enemmän kuin pelkkä opettaja. Hän palveli maan päällä kuin ihminen, vaikka Hän oli Jumalan Poika. Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä antaakseen sovitusuhrin koko ihmiskunnan puolesta, niin ettei kuolemalla olisi pysyvää valtaa. Tuon teon ansiosta me kaikki saisimme riemuita ja nauttia kuolemattomuudesta.

Niiden monien seikkojen joukossa, jotka Vapahtaja opetti meille, oli se, että me olemme maailman valo ja että meidän tulee antaa valomme loistaa muiden edessä (ks. Matt. 5:14–16). Meitä on siunattu niin, että olemme saaneet ottaa vastaan Hänen evankeliuminsa. Antakaa valonne loistaa, niin että muut näkisivät hyvät tekonne ja haluaisivat tietää enemmän Jumalan iankaikkisesta suunnitelmasta.

Aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi: Riemuitkaa evankeliumin täyteydestä

Me elämme aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden merkittävää ajanjaksoa, jolloin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu täyteydessään (ks. OL 27:13). Sukupolvemme hyötyy myös kaikista aiemmista taloudenhoitokausista, joille me voimme rakentaa elämämme ymmärtäessämme, kuinka Jumala toimii lastensa kanssa.

Herran sanat, sellaisina kuin ne on annettu meille Hänen pyhien profeettojensa suulla kautta aikojen, ovat johtaneet meitä suunnitelmassa, jonka Herra on laatinut meitä varten. Tuo suunnitelma on täydellinen ajan alusta siihen asti kunnes meillä on tilaisuus, jos elämme kelvollisina, elää Hänen kanssaan tulevissa iankaikkisuuksissa.

Te olette lupauksen lapsia. Toivon, ettette suunnittele olevanne pelkästään tavallisia vaan että suunnittelette yltävänne parhaaseen. Tässä maailmassa ei ole sijaa keskinkertaisuudelle; meidän pitää pyrkiä täydellisyyteen. Voitte saavuttaa täydellisyyden hyvin monilla alueilla, kun pyritte ja teette työtä kohti tavoitteita, jotka olette asettaneet.

Teillä on rikas perintö. Älkää pelätkö ajatella ja toimia evankeliumin periaatteiden mukaan ja nauttia sen siunauksista täyttäessänne luomisenne tarkoituksen Jumalan lapsina. Jumala siunatkoon teitä niin, että teillä on halu edetä ja tavoitella pelastusta tässä suuressa suunnitelmassa, jonka Hän on antanut meille.

Viitteet

  1. PKO, ”Taloudenhoitokausi”, s. 180.

  2. Ks. Gordon B. Hinckley, ”Iloa palvelemisen etuoikeudesta”, Maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 21. kesäkuuta 2003, s. 22–23.

Aadam

Henok

Nooa

Abraham

Mooses

Jeesus Kristus

Joseph Smith

Oikealla: Heinrich Hofmannin teos Kristuksen kuva, C. Harrison Conroy Co:n luvalla; alla vasemmalta: Lowell Bruce Bennettin teos Aadam ja Eeva puutarhassa; Del Parsonin teos Siionin kaupunki muutetaan; Harry Andersonin teos Nooan saarnaamista pilkataan

Vasemmalta: Grant Romney Clawsonin teos Abraham Mamren tammistossa; Robert Barrettin teos Mooses jakaa Punaisenmeren; Simon Deweyn teos Valo ja totuus; David Lindsleyn teos Veli Joseph; Heinrich Hofmannin teos Kristus Getsemanessa, C. Harrison Conroy Co:n luvalla

Alvin Gittinsin teos Joseph Smith

Suurin taloudenhoitokausi on ajan keskipäivä, jolloin Vapahtaja tuli maan päälle. Jeesus Kristus on oppimme keskushahmo.

Vapahtaja kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä antaakseen sovitusuhrin koko ihmiskunnan puolesta, niin ettei kuolemalla olisi pysyvää valtaa. Tuon teon ansiosta me kaikki saisimme riemuita ja nauttia kuolemattomuudesta.

Me elämme aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden merkittävää ajanjaksoa, jolloin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu täyteydessään.