2008
Ajan varaaminen pyhänä olemiseen
Kesäkuu 2008


Ajan varaaminen pyhänä olemiseen

Hongkongin kaduilla elämä kiitää ohi hurjaa vauhtia. Oli päivä tai ilta, väentungos liikkuu järjestelmällisenä mutta kiireisenä virtana paikasta toiseen. Ihmisiä tulvii maanalaisiin ja purkautuu toiselta puolen matkalla työhön, torille tai kouluun.

Kulttuurissa, jossa arvostetaan kovaa työtä ja saavutuksia, voi näyttää siltä, että vuorokauden tunnit eivät riitä siihen kaikkeen.

”Minä tarvitsen enemmän aikaa”, huokaa Ng Kathy Ka-Lai hengähtäessään hetken joidenkuiden nuoriin naimattomiin aikuisiin kuuluvien ystäviensä kanssa kiireisen sunnuntain päätteeksi.

Ystävät oppivat kokemuksesta, että maailma voi olla sekä itsepintainen että tukahduttava. Se voi vetää ihmistä samanaikaisesti tusinaan eri suuntaan varastaen samalla sen ajan, mitä hänellä on jäljellä. Maailman meihin kohdistamat vaatimukset eivät juurikaan jätä aikaa hengellisiin asioihin. Ja ellemme ole varovaisia, niin ennen kuin tajuammekaan, olemme maailman armoilla emmekä pysty pyytämään osaksemme Jumalan armoa.

Maailma kiitää eteenpäin

Kathy ja hänen ystävänsä tietävät, kuinka helppoa on tempautua maailman kiireeseen.

Työnjohtajana tehtaassa työskentelevä Chow Shu Wai, 28, tekee 70-tuntista työviikkoa. Yuen Lung Sing, 29, työskentelee yli 50 tuntia viikossa rakennesuunnittelijana. Kathy, 28, tekee myös noin 50-tuntista työviikkoa myynti- ja asiakaspalvelussa. Chan Misty Lai Ming, 27-vuotias tutkimusapulainen, ja Tsang Dick Hing Leung, 28-vuotias koneinsinööri, tekevät molemmat noin 45-tuntista työviikkoa.

Ja sitten nämä uskolliset nuoret aikuiset jäsenet ottavat vastaan lisää velvollisuuksia kirkon tehtävissä, joihin he kukin käyttävät 5–15 tuntia viikossa. Ryhmässä on vaarnan Nuorten Naisten johtaja, neuvonantaja vaarnan Nuorten Miesten johtokunnassa, neuvonantaja seurakunnan pyhäkoulun johtokunnassa, alueen instituuttineuvoston puheenjohtaja sekä vaarnan nuorten naimattomien aikuisten edustaja.

Ystävät sanovat, että jos haluaa löytää aikaa omaan hengelliseen uudistumiseen, se on suunniteltava. Joskus se tarkoittaa sitä, että on kekseliäs tai nukkuu vähemmän, kuten nousee aiemmin ylös, menee nukkumaan myöhemmin ja käyttää hyväkseen työmatkat ja tauot töissä.

”Jos meillä on tahtoa varata aikaa sellaisiin asioihin kuin pyhien kirjoitusten tutkimiseen, niin on helppoa löytää niihin aikaa”, Dick sanoo. ”On paljon todennäköisempää, että tuhlaamme mahdollisesti löytämämme vapaa-ajan, jos meillä ei ole suunnitelmaa.”

Varokaa häiriötekijöitä

Se johtuu siitä, että kun maailma ei vaadi huomiota työn ja muiden velvollisuuksien vuoksi, se yrittää yleensä vallata huomion muilla keinoilla, joilla voi täyttää aikansa.

”Maailmassa on paljon häiriötekijöitä”, Misty sanoo. Esimerkkinä Misty mainitsee MP3-soittimet, joiden ansiosta voi kuunnella lempimusiikkiaan missä tahansa, mutta ne voivat myös estää keskittymisen.

”Luovuin MP3-soittimestani melkein vuosi sitten”, hän sanoo. ”Se teki keskittymisen liian vaikeaksi. En pysty ajattelemaan tai mietiskelemään, kun MP3-soittimeni on päällä.”

Dick puhuu TV:stä. ”Jos minulla on aikaa TV:n katsomiseen, minulla on aikaa pyhiin kirjoituksiin”, hän sanoo. ”Meidän on löydettävä tasapaino ja tehtävä oikea asia oikeaan aikaan.”

Näiden nuorten aikuisten kohdalla ongelma ei ole ala-arvoisten ohjelmien katsomisessa tai sopimattoman musiikin kuuntelemisessa. Ongelma on antaa viihteen viedä se vähäinen aika, mitä heillä on hengellisiin asioihin. Tai kuten vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Kun maailman asiat täyttävät elämän, väärät asiat saavat aivan liian usein tärkeimmän sijan. – – Saatanalla on käytössään voimakas ase hyviä ihmisiä vastaan. Se on huomion siirtäminen toisaalle. Hän haluaisi, että hyvät ihmiset täyttäisivät elämänsä ’hyvillä asioilla’, niin ettei jäisi enää tilaa olennaisille asioille.”1

Pyhittäytykää

Yrittäessään vapautua maailmasta Dick, Kathy, Lung, Misty ja Shu oppivat velvollisuutensa tehdä kuten Herra sanoo: ”Olkaa puhtaat ja pyhät” (3. Moos. 20:7). Ystävät keskustelivat siitä, kuinka voi pyhittäytyä.

1. Uskon avulla

”He osoittavat – – uskoa minuun, sanoo Herra, – – niin että he voivat tulla pyhitetyiksi minussa” (Et. 4:7).

Usko johtaa tekoihin, ja nämä nuoret aikuiset uskovat, että usko Jeesukseen Kristukseen johtaa Kristuksen kaltaisiin tekoihin.

Pitkin päivää Dick yrittää ajatella Jeesusta niin usein kuin mahdollista. ”Hän on esimerkkimme pyhyydestä. Mitä Jeesus teki? Mitä Hän sanoi?” Dick miettii.

Sitten hän yrittää elää sillä tavoin.

Uskon vuoksi ystävät tutkivat pyhiä kirjoituksia, käyvät instituutissa, työskentelevät lähetyssaarnaajien kanssa ja palvelevat temppelissä. He palvelevat muita ja lausuvat todistuksensa silloin kun se on mahdollista. He myös osoittavat olevansa auliita uhraamaan halunsa ollakseen kuuliaisia Herralle.

”Mieleni ja tekojeni täytyy olla keskittyneet Jeesukseen Kristukseen”, Kathy sanoo. ”En voi sanoa, että haluan olla kärsivällisempi ja olla sitten tekemättä mitään. Jos minulla on uskoa Häneen, voin tulla enemmän Hänen kaltaisekseen.”

2. Tutkimalla

”Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus.” (Joh. 17:17.)

”Kun käytämme pyhiä kirjoituksia elämässämme, niistä löytyy vastauksia, jotka auttavat meitä kohtaamaan ongelmat elämässämme ja ratkaisemaan ne”, Dick sanoo kokemuksistaan pyhien kirjoitusten tutkimisessa.

Kaikki ystävät ovat samaa mieltä. Ja jokainen heistä kertoo yrittävänsä järjestää joka päivä aikaa pyhien kirjoitusten tutkimiseen, olipa se sitten puoli tuntia ennen töihin lähtöä tai nukkumaan menoa tai työmatkalla.

Tutkiminen, johon liittyy rukoileva pohdiskelu, herkistää meidät innoitukselle, huomauttaa Lung, ja voi jopa muuttaa luontomme.2

”Pyhät kirjoitukset syventävät ymmärrystäni evankeliumista”, Lung sanoo. ”Voin tuntea Hengen, ja se tuo minut lähemmäksi Jumalaa.”

3. Uhrautumalla

”Pyhittyminen tulee siitä, että he antoivat sydämensä Jumalalle” (Hel. 3:35).

”Vapahtaja pyytää meitä uhraamaan auliisti omat halumme voidaksemme seurata Jumalaa”, sanoo Kathy.

”Meidän täytyy olla halukkaita luopumaan maailmallisista asioista”, Misty myötäilee.

Lung esimerkiksi puhuu Luukkaan evankeliumissa kerrotusta nuorukaisesta, joka kysyi Jeesukselta, mitä hänen on tehtävä, että hän perisi iankaikkisen elämän. Mies oli pitänyt käskyt nuoresta iästä asti, mutta oli haluton luopumaan rikkauksistaan, kun Jeesus pyysi häntä myymään kaiken, mitä hänellä oli, ja seuraamaan Vapahtajaa (ks. Luuk. 18:18–23).

”Hänen piti uhrata sellaista, mistä hän välitti, seuratakseen Kristusta”, Lung selittää. ”Meillä kaikilla on sellaisia asioita – ei välttämättä rikkauksia – mutta asioita, jotka estävät meitä seuraamasta Häntä.”

Eräs esimerkki, josta he keskustelivat, on kuningas Lamonin isä, joka oli halukas luopumaan kaikista synneistään oppiakseen tuntemaan Jumalan (ks. Alma 22:18).

”Jumala haluaa saada selville, onko meillä uskoa seurata Häntä. Hän haluaa sydämemme”, Misty sanoo. ”Hän haluaa tietää, mitä me rakastamme enemmän. Niin meistä tulee Hänen opetuslapsiaan.”

”Jotta meistä tulisi pyhiä, meidän on uhrattava tahtomme, halumme”, sanoo Shu.

4. Kuuliaisuudella

”Sen, mitä laki hallitsee, sen laki suojelee ja tekee täydelliseksi ja pyhittää” (OL 88:34).

Halujemme uhraaminen on pyhittävää, kun teemme sen tehdäksemme Herran tahdon, elääksemme liittojemme mukaan ja pitääksemme Hänen käskynsä.

”Jumala on antanut meille lakeja”, Dick sanoo. ”Kuuliaisuus niille pyhittää meidät.”

”Me saisimme enemmän siunauksia, jos olisimme halukkaampia tottelemaan”, sanoo Kathy. ”Me voimme olla onnellisia pitämällä Hänen lakinsa.”

5. Sovituksen avulla

”Meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa” (Hepr. 10:10).

”Minulle pyhänä oleminen tarkoittaa sitä, että on kelvollinen olemaan Jumalan edessä, että on puhdas”, sanoo Lung. ”Se on mahdollista vain sovituksen ansiosta.”

”Hän on kokenut jo kaikki vaikeutemme”, Misty sanoo. ”Hän on jo tuntenut tunteet, joita me tunnemme. Sovituksessa on suuri voima tehdä meidät pyhiksi kuten Hän on pyhä (ks. Moroni 10:32–33).”

Kathyn mukaan siihen, että annamme sovituksen vaikuttaa elämäämme, kuuluu se, että ”muistamme, mitä Vapahtaja on tehnyt” puolestamme.

Dick kertoo tuntevansa sovituksen vaikutukset, kun hän tekee parannusta ja pitää käskyt päivittäin antaen Herran puhdistaa hänet. Se on esimerkki siitä, kuinka me voimme pyhittäytyä, niin että Herra voi pyhittää meidät (ks. 3. Moos. 20:7–8).

Maailmassa mutta ei maailmasta

Nämä nuoret aikuiset varaavat aikaa olla pyhiä ja vapauttavat itsensä maallisista asioista, koska Herra on käskenyt meidän järjestäytyä ja valmistautua ja pyhittäytyä. ”Niin, puhdistakaa sydämenne ja peskää kätenne ja jalkanne minun edessäni – –”

Mutta se, miksi Hän on käskenyt meidän olla pyhiä, on yhtä tärkeää kuin ymmärtää, kuinka se tapahtuu.

”– – niin että minä voin tehdä teidät puhtaiksi; jotta minä voin todistaa teidän Isällenne ja teidän Jumalallenne ja minun Jumalalleni, että te olette puhtaat tämän jumalattoman sukupolven verestä” (OL 88:74–75).

”Elämä voi olla mielettömän kiireistä”, Dick sanoo katsellen Hongkongin illan loputonta hyörinää. ”Kun järjestämme elämässämme aikaa Vapahtajalle, voimme saada Hänen apuaan haasteidemme voittamiseen. Mikään maailmassa ei ole minulle yhtä tärkeää kuin se, että voin palata taivaallisen Isäni luo.”

Viitteet

  1. ”Tärkeimmät asiat ensin”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 7.

  2. Ks. Boyd K. Packer, ”Älkää pelätkö”, Liahona, toukokuu 2004, s. 77.