2008
Lyt til profeterne – Gør, som de siger
April 2008


Fællestid

Lyt til profeterne – Gør, som de siger

»Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer for sine tjenere, profeterne« (Am 3:7).

Vore dages verden fuld af virvar er. Krig og ufred hersker, som vi daglig ser. Men en sikker tryghed får vi, når vi blot

følger Guds profeter – gør, hvad der er godt.

Disse linjer fra »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58) lærer dig at lytte til profeten og følge ham. Det vil sige, at vi skal lytte og adlyde. Kan du komme i tanker om et tidspunkt, hvor du har lyttet til profeten? Kan du komme i tanker om et tidspunkt, hvor du eller din familie valgte at adlyde og gøre, som profeten havde bedt jer om? Hvordan havde du det, da du var lydig?

Lyt til nogle primarybørn, der fortæller, hvad det vil sige at følge profeten. Austin sagde: »Når jeg gør, som han siger, bliver jeg glad.« Lindsay sagde: »Profeten har bedt mig om at gå passende klædt, komme i Kirken, læse i skrifterne og bede. Han vil gerne have, at jeg bliver døbt, vælger det rette og følger min fars og mors eksempel.«

I Lære og Pagter 21:5 står der: »… for hans ord skal I tage imod i al tålmodighed og tro, som kom det fra min egen mund.« Dette skriftsted lærer dig, at profeten altid siger det, som vor himmelske Fader ønsker, at du skal vide. Profeten viser dig altid, hvordan du skal leve, så du en dag kan vende tilbage til din himmelske Fader.

Aktivitet

Tag side L4 ud og lim den på karton. Lyt til profeten ved generalkonferencen og vælg tre ting, som han beder dig om at gøre. Skriv dem på plakaten. Hæng plakaten op et sted, hvor du kan se den, så du bliver mindet om at følge profeten.

Forslag til fællestid

  1. Fortæl kort, hvordan Johannes Døber viste sig for Joseph Smith og gengav Det Aronske Præstedømme, og hvordan Peter, Jakob og Johannes gengav Det Melkisedekske Præstedømme. Forklar, hvordan vor himmelske Fader kan velsigne Kirkens medlemmer gennem præstedømmet. Bed en præstedømmebærer, som er blevet forhåndsgodkendt af biskoppen eller grenspræsidenten, om at fortælle Primary, hvordan præstedømmet kan velsigne os. Sørg for at have papir og blyanter, farver eller tusser. Bed børnene om at tegne eksempler på, hvordan præstedømmet har velsignet dem. Bed et barn om at læse Lære og Pagter 107:64-67 højt. Spørg: »Hvem er ›den præsiderende højpræst for kirkens høje præstedømme?‹« Lær børnene, at vores profet besidder alle præstedømmets nøgler; det vil sige, at han har myndighed til at præsidere over hele Kirken. Syng »Hav tak for profeten du sendte« (Salmer og sange, nr. 13). Bær dit vidnesbyrd om profeten og præstedømmet.

  2. Fremvis Evangelisk Kunst – billede nr. 520 (Gordon B. Hinckley) og fortæl den historie, som præsident Hinckley (1910-2008) har fortalt om en kvinde, der tilgav en teenager for at have truffet et forkert valg, som kom til at vende op og ned på hendes liv (se »Vær mere tilgivende«, Liahona, mar. 2007, s. L2-L3). Forklar, at vores profet har sagt, at vi skal være tilgivende. Anvend små rollespil til at inddrage børnene i historier fra skriften, som taler om tilgivelse (se »Dramatiseringer«, Undervisning, den største kaldelse, s. 165). Fx: For eksempel: 1 Mos 42-45 – Josef tilgiver sine brødre; 1 Ne 7 – Nefi tilgiver sine brødre. Bær dit vidnesbyrd om Frelserens forsoning. Hjælp børnene til at forstå, at han gjorde det muligt for os at omvende os og opnå tilgivelse, så vi kan vende tilbage til vor himmelske Fader igen.