2008
Familjen har en central roll i Skaparens plan
Februari 2008


Besökslärarnas budskap

Familjen har en central roll i Skaparens plan

Välj under bön ut, studera och undervisa från det här budskapet de skriftställen och uttalanden som tillgodoser behoven hos de systrar som ni besöker. Bär vittnesbörd om läran. Inbjud dem du undervisar att berätta vad de har känt och lärt sig.

Varför har familjen en central roll i vår himmelske Faders plan?

Äldste Robert D Hales i de tolv apostlarnas kvorum: ”Läran om familjen inleds med våra himmelska föräldrar. Vårt högsta mål är att bli lika dem …

Gud upprättade familjen i begynnelsen och gjorde den evig. Adam och Eva beseglades i ett äktenskap som var för tid och all evighet …

I och med återställelsen av dessa nycklar och prästadömets auktoritet kan alla som är värdiga få förmånen att ta emot den eviga familjens välsignelser … Herrens beskriver löftet och fordringarna i denna heliga vers:

’Åter, sannerligen säger jag dig: Om en man äktar en hustru genom mitt ord, vilket är min lag, och igenom det nya och eviga förbundet och det beseglas på dem genom löftets helige Ande genom honom, som är smord och har fått den makten och detta prästadömes nycklar, och det skall sägas dem: I skolen komma fram i den första uppståndelsen, eller om detta säges efter den första uppståndelsen, i nästa uppståndelse, och I skolen ärva troner, riken, furstendömen och makter, herradömen och alla höjder och djup; då skall det bliva skrivet i Lammets livsbok … och det skall hava gällande kraft, när de hava lämnat denna värld. De skola passera änglarna och gudarna, som där äro satta till deras upphöjelse och härlighet i allt, såsom det har blivit beseglat på deras huvuden, och denna härlighet skall vara en fullhet och en fortsättning på släkten från evighet till evighet’ (L&F 132:19) …

När familjer fungerar så som Gud avsett, är de relationer som finns däri de mest dyrbara under jordelivet. Faderns plan är att kärlek och kamratskap i familjen ska fortsätta in i evigheterna.” (”Den eviga familjen”, Nordstjärnan, jan 1997, s 61–62)

Vad kan jag göra när jag vet att familjen har en central roll i frälsningsplanen?

President Henry B Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet: ”Familjeenheten är … grundläggande … för vårt hopp om evigt liv. Vi börjar med att tillämpa i familjen, den mindre enheten, det som kommer att sprida sig till kyrkan och till det samhälle där vi lever i denna värld, vilket sedan kommer att bli det vi tillämpar i familjer som är för evigt förenade genom förbund och trofasthet. Vi kan börja nu med att ’verka aktivt för att bevara och stärka familjen’. Det är min bön att vi ska göra det. Det är min bön att ni ska fråga: ’Fader, hur kan jag förbereda mig?’ Tala om för honom hur mycket du önskar få det som han vill ge dig. Du kommer att få inspiration, och om du handlar enligt den lovar jag dig hjälp av himmelens krafter.” (”Familjen”, Nordstjärnan, okt 1998, s 23)

Margaret S Lifferth, första rådgivare i Primärs generalpresidentskap: ”I dagens värld behöver barnen inte bara hängivna föräldrar, de behöver att var och en av oss skyddar, undervisar och älskar dem … När vi är lydiga och ett bra exempel i allt i vårt liv så är det den absolut bästa evangelielektionen ett barn kan få. Så studera, lär och tillämpa evangeliet.” (”Sen edra små”, Nordstjärnan, nov 2006, s 74, 75)