2007
Bli ett medel i Guds händer genom att förbereda dig för och dyrka Gud i templet
Augusti 2007


Besökslärarnas budskap

Bli ett medel i Guds händer genom att förbereda dig för och dyrka Gud i templet

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar ni besöker. Berätta om era upplevelser och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Hur kan förberedelser för dyrkan i templet hjälpa mig att bli ett medel i Guds händer?

L&F 95:8: ”Jag befallde eder att bygga ett hus, vari jag ämnar begåva dem, som jag utvalt, med kraft från höjden.”

Äldste Russell M Nelson i de tolv apostlarnas kvorum: ”Gudomliga förbund hjälper oss att filtrera bort orenheter från våra sinnen som skulle kunna skada oss. När vi väljer att förneka oss all ogudaktighet förlorar vi inget av värde och vinner det eviga livets härlighet. Förbund begränsar oss inte. De höjer oss över vår egen krafts och vårt eget perspektivs begränsningar … Templets förordningar har både att göra med personlig utveckling och avlidna förfäders återlösning. … Att få utföra tjänande för deras skull ger upprepade möjligheter till dyrkan i templet … Kan människor som är förberedda för templets välsignelser … betyda något i denna värld så drabbad av andligt förfall? Ja! Dessa heliga är ’Herrens förbundsfolk … beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet’. [1 Nephi 14:14] Deras exempel kan lyfta hela mänskligheten.” (”Personlig förberedelse för tempelvälsignelser”, Liahona, jul 2001, s 38, 39)

Hur kan deltagande i dyrkan i templet hjälpa mig att bli ett medel i Guds händer?

Elaine S Dalton, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap: ”Personlig värdighet är absolut nödvändig för att komma in i hans heliga tempel och för att slutligen bli arvingar till ’allt vad [vår] Fader har’. [L&F 84:38] Herren har sagt: ’Pryd alltid dina tankar med dygd. Då skall du hava ett frimodigt medvetande inför Gud.’ [L&F 121:45] När vi gör detta, kan vi med tillförsikt besöka Guds heliga tempel med insikten att vi är tillräckligt värdiga för att gå dit … Herren själv går. När vi är värdiga kan vi inte bara gå in i templet utan templet kan också gå in i oss. Herrens löften om frälsning och glädje blir våra — och vår jordiska mission blir hans.” (”Se mot evigheten”, Liahona, nov 2006, s 32)

Äldste Joseph B Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum: ”Att ta emot sin egen begåvning i templet och ofta återvända för att utföra heliga förrättningar för våra döda anförvanter, stärker vår tro, stärker vårt hopp och fördjupar vår kärlek. Vi tar emot vår egen begåvning med tro och hopp om att vi ska förstå Herrens plan för sina barn, att vi ska upptäcka den gudomliga förmågan inom var och en av oss som barn till vår himmelske Fader, och att vi ska vara trofasta intill änden i att hålla de förbund vi ingått. Att utföra tempelförrättningar för de döda är ett tecken på kärlek som erbjuder viktiga välsignelser till dem som har gått före oss, välsignelser som inte var tillgängliga för dem under deras jordiska liv. Vi har förmånen att göra för dem det de inte kan göra för sig själva.” (”Att utveckla gudomliga egenskaper”, Liahona, jan 1999, s 31)