2007
Een werktuig in de handen Gods worden door ons te heiligen
Juli 2007


Huisbezoekboodschap

Een werktuig in de handen Gods worden door ons te heiligen

Kies onder gebed de teksten en leringen uit deze boodschap die aansluiten bij de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over eigen ervaringen die ermee verband houden en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

Wat houdt het in ons te heiligen?

President James E. Faust, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Heiligheid is de kracht van de ziel. Het ontstaat door geloof en gehoorzaamheid aan Gods wetten en verordeningen. Vervolgens zuivert God het hart door geloof en wordt het ontdaan van al wat godslasterlijk en slecht is. Als we heiligheid bereiken door ons aan Gods wil te houden, dan weten we intuïtief wat er in de ogen van de Heer verkeerd of goed is. (…)

Wij dienen naar de tempel te gaan, onder andere om onze heiligheid en die van onze gezinsleden te waarborgen.

‘Naast de tempel zou zeker ook ons thuis een heilige plaats moeten zijn. (…)

‘Moge de Heer ieder van ons zegenen in onze bijzondere opdracht om ons aan de Heer te wijden door op heilige plaatsen te staan. Daar vinden wij de geestelijke bescherming die wij en onze gezinsleden nodig hebben.’ (Zie ‘Op heilige plaatsen staan’, Liahona, mei 2005, pp. 62, 67–68).

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Christelijke eigenschappen ontwikkelen is geen gemakkelijke opdracht. (…) De ware test komt als christelijke eigenschappen in ons leven zichtbaar dienen te worden — als huwelijkspartner, als vader of moeder, als zoon of dochter, in onze vriendschappen, in ons werk, in ons bedrijf en in ons amusement. We kunnen onze groei herkennen, net als de mensen om ons heen, als we geleidelijk leren “in alle heiligheid voor [Hem] te handelen” (LV 43:9).’ (Zie ‘Christelijke eigenschappen — de wind onder onze vleugels’, Liahona, november 2005, p. 102.)

Hoe kan ik mijzelf heiligen en een werktuig in Gods handen worden?

Kathleen Hughes, eerste raadgeefster in het algemeen ZHV- presidium: ‘Wie van ons wil niet geliefd, beschermd, getroost en in goddelijke zaken onderricht worden? Maar hoe gebeurt dat dan? Het gebeurt met één vriendelijke daad, één uitdrukking van liefde, één attent gebaar, één helpende hand per keer. Maar mijn boodschap is niet gericht tot hen die dergelijke uitdrukkingen van naastenliefde ontvangen, maar tot ieder van ons die dagelijks een dergelijke heilige levenswandel dient na te streven. De profeet Joseph Smith zei dat als we Jezus Christus gelijk willen worden, “we onze ziel voor anderen moeten openstellen.’” (‘Mogen wij met elkaar in de hemel aanzitten’, Liahona, november 2005, p. 110).

Bonnie D. Parkin, algemeen ZHV-presidente: ‘Verbonden — of bindende beloften tussen ons en onze hemelse Vader — zijn essentieel voor onze eeuwige vooruitgang. Stap voor stap leert Hij ons hoe we op Hem kunnen gaan lijken door ons bij zijn werk te betrekken. Bij de doop sluiten we een verbond om Hem met ons hele hart lief te hebben, en onze zusters en broeders als onszelf. In de tempel sluiten we verder verbonden om gehoorzaam, onzelfzuchtig, getrouw, eerzaam en menslievend te zijn. We beloven plechtig offers te brengen en alles wat we hebben toe te wijden. (…)

‘De Heer heeft ons geroepen om al wat wij doen “in alle heiligheid des harten” [LV 46:7] te doen. En heiligheid is het resultaat van het naleven van verbonden. (…) Heiligheid geeft aanleiding om te zeggen: “Hier ben ik; zend mij.”’ (‘Heiligheid des harten’, Liahona, november 2002, pp. 103, 105.)