2007
Bli ett medel i Guds händer genom att stärka ditt vittnesbörd om Jesus Kristus
Februari 2007


Besökslärarnas budskap

Bli ett medel i Guds händer genom att stärka ditt vittnesbörd om Jesus Kristus

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar ni besöker. Berätta om era upplevelser och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd?

Alma 32:27: ”[Undersök] mina ord och utöva en smula tro, ja, även om I icke kunnen göra mera än önska att tro, så låten denna önskan verka i eder.”

Äldste Richard G Scott i de tolv apostlarnas kvorum: ”Utvärdera dig själv uppriktigt. Hur starkt är ditt vittnesbörd? Är det verkligen en stödjande kraft i ditt liv, eller är det mer som ett hopp om att det du har lärt dig är sant? … Ditt vittnesbörd stärks när du utövar tro på Jesus Kristus, på hans lärdomar och på hans obegränsade makt …

Ett starkt vittnesbörd odlas genom tysta stunder i bön och begrundan … Ett starkt vittnesbörd kommer rad på rad, bud på bud. Det kräver tro, tid och ständig lydnad och en vilja att göra uppoffringar.” (”Kraften i ett starkt vittnesbörd”, Liahona, jan 2002, s 101–103.)

Biskop Keith B McMullin, andre rådgivare i presiderande biskopsrådet: ”Att få ett … vittnesbörd kräver personlig ansträngning. Man måste önska att veta, studera för att lära, arbeta för att förtjäna det och be om att få det. När vi strävar efter detta i ödmjukhet och tro får vi kunskap, och med denna kunskap kommer både den ljuva vissheten om att allt kommer att gå väl och den inre styrkan att åstadkomma det.” (”Jesus, när tanken flyr till dig”, Liahona, maj 2004, s 33)

Hur kan mitt vittnesbörd leda mig till att göra Guds vilja?

Moroni 10:32: ”Kommen till Kristus och varden fullkomnade i honom och förneken eder all ogudaktighet, och om I förneken eder all ogudaktighet och älsken Gud av all eder makt, själ och styrka, då är hans nåd eder nog, så att I genom hans nåd kunnen bliva fullkomliga i Kristus.”

Äldste Dallin H Oaks i de tolv apostlarnas kvorum: ”Det räcker inte … att vi är övertygade om att evangeliet sant, vi måste handla och tänka så att vi blir omvända genom det. I motsats till världens institutioner, som säger att vi ska kunna något, uppmanar Jesu Kristi evangelium oss att bli något … Detta gör vi inte bara genom att göra det som är rätt, utan genom att göra det av rätt anledning — med Kristi rena kärlek … Kärleken, ’Kristi rena kärlek’ (Moroni 7:41) [är] inte … en handling utan ett tillstånd. Kärleken utvecklas genom en rad handlingar som resulterar i en omvändelse. Kärleken är något man blir.” (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan 2001, s 40–42)

Anne C Pingree, andra rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap: ”Vi kan glädjas tillsammans åt Jesu Kristi återställda evangelium och med tacksamhet erkänna välsignelsen av att ha ett vittnesbörd om Frälsaren och hans försoning för var och en av oss. Detta vet jag — våra enskilda ansträngningar att bli ’medel i Guds händer’ har inte varit lätta men har utvidgat vår andlighet — berikat vår jordiska resa på de mest personliga, härliga sätt.” (”Vad vill Herren med dig?” Liahona, nov 2005, s 114)