Generalkonferenser
I dag
Generalkonferensen i oktober 2022


I dag

Vår levande profet gör sin del för att översvämma jorden med Mormons bok. Vi måste följa hans exempel.

Mina kära bröder och systrar, i Mormons bok används orden ”i dag”1 gång på gång för att ge uppmärksamhet åt råd, löften och lärdomar. I sitt sista tal uppmanade kung Benjamin folket: ”Hör de ord jag ska tala till er i dag … öppna era öron så att ni kan höra, och era hjärtan så att ni kan förstå, och era sinnen så att Guds hemligheter kan uppenbaras för er syn.”2 Generalkonferensen är en liknande miljö. Vi kommer för att höra råd för ”i dag” så att vi kan vara ”trofasta i allt”3 mot Herren och hans evangelium. Något som pockar på mitt sinne ”i dag” är vikten av att förnya vår förpliktelse mot Mormons bok som Joseph Smith kallade ”den mest felfria av alla böcker på jorden”4.

Bild
Äldste Rasbands exemplar av Mormons bok

Jag håller i min hand ett exemplar av Mormons bok. Det är min vintageutgåva från 1970, och den är värdefull för mig. Den ser trött och sliten ut, men ingen annan bok är lika viktig för mitt liv och mitt vittnesbörd som den här. När jag läste den fick jag genom Anden ett vittnesbörd om att Jesus Kristus är Guds Son5, att han är min Frälsare6, att de här skriftställena är Guds ord7 och att evangeliet har återställts8. Dessa sanningar vilar djupt inom mig. Som profeten Nephi sa: ”Min själ gläds åt det som hör Herren till.”9

Bild
Äldste Rasband med sin missionspresident och äldste Hanks

Från vänster: Äldste Ronald A. Rasband, ung missionär; president Harold Wilkinson, president för Östra Förenta staternas mission samt äldste Marion D. Hanks, generalauktoritetssjuttio.

Här är bakgrunden. Som ung missionär lyssnade jag till ett råd av äldste Marion D. Hanks som besökte oss i Östra Förenta staternas mission. Han var tidigare president för den Brittiska missionen och två av hans missionärer är på förhöjningen i dag – mina kära bröder, äldste Jeffrey R. Holland och äldste Quentin L. Cook.10 Precis som med sina missionärer i England uppmanade han oss att läsa ett omarkerat exemplar av Mormons bok minst två gånger. Jag tog mig an uppgiften. I den första läsningen skulle jag markera eller stryka under allt som pekade mot eller vittnade om Jesus Kristus. Jag använde en röd penna, och jag strök under många verser. Den andra gången sa äldste Hanks att vi skulle markera evangeliets principer och lärosatser, och då använde jag blått för att markera i skrifterna. Jag läste Mormons bok två gånger, som det föreslogs, och sedan två gånger till och markerade med gult och svart de verser som gjorde intryck på mig.11 Som ni ser gjorde jag många noteringar.

Bild
Exemplar av Mormons bok med understrykningar

Det fanns mycket mer i min läsning än att bara markera i skrifterna. För varje läsning av Mormons bok, från början till slut, fylldes jag av en djup kärlek till Herren. Jag kände ett djupt rotat vittnesbörd om sanningen i hans lärdomar och hur de kan tillämpas ”i dag”. Bokens titel passar väl: ”Ännu ett testamente om Jesus Kristus.”12 Med de studierna och det andliga vittnesbörd jag fick blev jag en Mormons bok-missionär och en Jesu Kristi lärjunge.13

”I dag” är en av de största missionärerna för Mormons bok president Russell M. Nelson. När han var en nyligen kallad apostel höll han en föreläsning i Accra i Ghana.14 Närvarande var dignitärer, däribland en afrikansk stamkung, som han talade med genom en tolk. Kungen studerade ivrigt Bibeln och älskade Herren. Efter President Nelsons tal kom kungen fram till honom och frågade på felfri engelska: ”Vem är du egentligen?” President Nelson förklarade att han var en ordinerad Jesu Kristi apostel.15 Kungens nästa fråga var: ”Vad kan du lära mig om Jesus Kristus?”16

President Nelson tog fram en Mormons bok och slog upp 3 Nephi 11. Tillsammans läste president Nelson och kungen Frälsarens predikan till nephiterna: ”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade att han skulle komma till världen … Jag är världens ljus och liv.”17

President Nelson gav kungen det exemplaret av Mormons bok och kungen svarade: ”Du kunde ha gett mig diamanter eller pärlor, men ingenting är mer värt för mig än den här ytterligare kunskapen om Herren Jesus Kristus.”18

Det här är inte ett isolerat exempel på hur vår älskade profet delar med sig av Mormons bok. Han har gett exemplar av Mormons bok till hundratals personer och alltid vittnat om Jesus Kristus. När president Nelson träffar gäster, presidenter, kungar, statsöverhuvuden samt ledare i affärsvärlden och organisationer och olika trossamfund, vare sig de är på kyrkans huvudkontor eller på sina egna platser, presenterar han vördnadsfullt denna bok med uppenbarade skrifter. Han skulle kunna ge dem många inslagna saker som kan ställas på ett bord eller ett skrivbord eller i skåp som en påminnelse om hans besök. I stället ger han det som är dyrbarast för honom, långt mer än pärlor och diamanter, som stamkungen beskrev.

”Mormons boks sanningar”, har president Nelson sagt, ”har kraften att hela, lugna, återställa, hjälpa, stärka, trösta och glädja själen.”19 Jag har sett de här exemplaren av Mormons bok hållas i ett fast grepp av dem som har tagit emot dem av vår Guds profet. Det kunde inte finnas någon större gåva.

Bild
President Nelson med Gambias första dam

Nyligen träffade han Gambias första dam på sitt kontor och överlämnade ödmjukt en Mormons bok till henne. Han slutade inte där. Han öppnade dess sidor och läste med henne, undervisade och vittnade om Jesus Kristus, hans försoning och hans kärlek till alla Guds barn – överallt.

Vår levande profet gör sin del för att översvämma jorden med Mormons bok.20 Men han kan inte öppna dammluckorna ensam. Vi måste följa hans exempel.

Inspirerad av hans exempel har jag försökt att ödmjukt och mer entusiastiskt dela med mig av Mormons bok.

Bild
Äldste Rasband med Moçambiques president

Jag var nyligen på uppdrag i Moçambique. Invånarna i detta vackra land kämpar med fattigdom, dålig hälsa, arbetslöshet, stormar och politisk oro. Jag hade äran att få träffa landets president, Filipe Nyusi. På hans begäran bad jag för honom och hans nation. Jag berättade att vi byggde ett Jesu Kristi tempel21 i hans land. I slutet av vårt besök gav jag honom ett exemplar av Mormons bok på portugisiska, hans modersmål. När han tacksamt tog emot boken vittnade jag om hoppet och löftet för hans folk, som finns i Herrens ord på dess sidor.22

Bild
Äldste Rasband med kungen och drottningen av Lesotho

Vid ett annat tillfälle träffade min fru Melanie och jag kung Letise III av Lesotho och hans fru i deras hem.23 För oss var höjdpunkten på besöket när vi gav dem ett exemplar av Mormons bok och när jag sedan bar mitt vittnesbörd. När jag ser tillbaka på den upplevelsen och andra kommer jag att tänka på en vers i nutida skrifter: ”Mitt evangeliums fullhet ska … förkunnas av de svaga och ringa till världens ändar och inför kungar och styresmän.”24

Bild
Äldste Rasband med ambassadör Pandey
Bild
Kyrkans ledare med hans helighet patriarken Bartolomeus

Jag har gett en Mormons bok till Indiens ambassadör i Förenta nationerna i Genève, Indra Mani Pandey26, och till hans helighet Bartolomeus26, patriarken från den östortodoxa kyrkan, och många andra. Jag har känt Herrens Ande vara med oss när jag personligen gett dem denna ”slutstenen i vår religion”27 och burit mitt vittnesbörd om Jesus Kristus, vår tros hörnsten28.

Bröder och systrar, ni behöver inte åka till Moçambique eller Indien eller träffa kungar och styresmän för att ge någon denna bok med heliga lärdomar och löften. Jag uppmanar er att i dag ge en Mormons bok till era vänner och släktingar, era arbetskamrater, fotbollstränaren eller försäljaren på torget. De behöver Herrens ord som finns i den här boken. De behöver svar på vardagslivets och det eviga livets frågor. De behöver känna till förbundsstigen som lagts fram för dem, och Herrens bestående kärlek till dem. Allt finns där i Mormons bok.

När du ger dem en Mormons bok öppnar du deras sinnen och hjärtan för Guds ord. Du behöver inte ha med dig tryckta exemplar av boken. Du kan lätt dela med dig av den från din mobil under fliken skrifterna i appen Evangeliebiblioteket.29

Tänk på alla som skulle kunna välsignas av att ha evangeliet i sina liv, och skicka dem sedan ett exemplar av Mormons bok från din telefon. Kom ihåg att ta med ditt vittnesbörd och berätta hur den här boken har välsignat dig.

Mina kära vänner, som en Herrens apostel uppmanar jag er att följa vår älskade profet, president Nelson, och översvämma jorden med Mormons bok. Behovet är så stort. Vi behöver handla nu. Jag lovar att ni kommer att delta i ”det största arbetet på jorden”, Israels insamling30, när ni inspireras att nå ut till dem som ”hålls borta från sanningen för att de inte vet var de ska finna den”31. De behöver ditt vittnesbörd om hur den här boken har förändrat ditt liv och fört dig närmare Gud, hans frid32 och hans ”budskap om stor glädje”33.

Jag vittnar om att Mormons bok enligt gudomlig plan förbereddes i det forntida Amerika för att komma fram och förkunna Guds ord, föra själar till Herren Jesus Kristus och hans återställda evangelium ”i dag”. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Jakob 2:2–3; Mosiah 2:14, 30; 5:7; Alma 7:15; och många andra verser i Mormons bok.

  2. Se Mosiah 2:9.

  3. Alma 53:20.

  4. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 64. Joseph Smiths fullständiga uttalande från den 28 november 1841 när han satt i råd med de tolv apostlarna: ”Jag sa till bröderna att Mormons bok är den mest felfria av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion, och att en människa genom att lyda dess bud kan komma närmare Gud än genom någon annan bok” Huvudhänvisningen till ”felfri” kan tillskrivas en uppenbarelse som togs emot när Mormons bok översattes och den lära som den lär ut, som bättre än någon annan bok fastställer evangeliets ”tydliga och dyrbara” sanningar (se 1 Nephi 13:40).

  5. Se ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, ett tillkännagivande av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum, 1 januari 2000: ”Vi bär, i egenskap av hans vederbörligen ordinerade apostlar, vittnesbörd om att Jesus är den levande Kristus, Guds odödlige Son. Han är den store Konungen, Immanuel, som i dag står på sin Faders högra sida. Han är världens ljus, liv och hopp. Hans väg är den stig som leder till lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen. Gud vare tack för den oförlikneliga gåvan – hans gudomlige Son” (JesuKristiKyrka.org).

  6. Se Jesaja 49:26; 1 Nephi 21:26; 22:12; Läran och förbunden 66:1.

  7. Guds ord finns i skrifterna. Till exempel frågade Laman och Lemuel i Mormons bok: ”Vad betyder ledstången av järn?” och syftade på Lehis dröm. Nephi svarade: ”Det var Guds ord och de som hörsammar Guds ord och håller fast vid det, de ska aldrig förgås. Inte heller ska motståndarens frestelser och brinnande pilar slå dem med blindhet för att leda dem till undergång” (1 Nephi 15:23–24).

  8. Se ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”, som innehåller följande: ”Vi förkunnar att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, som organiserades den 6 april 1830, är Kristi nytestamentliga kyrka som återställts. Denna kyrka är förankrad i sin hörnstens Jesu Kristi fullkomliga liv och i hans oändliga försoning och bokstavliga uppståndelse. Jesus Kristus har åter kallat apostlar och gett dem prästadömsmyndighet. Han inbjuder oss alla att komma till honom och hans kyrka, ta emot den Helige Anden, frälsningens förrättningar och vinna bestående glädje … Vi förkunnar med glädje att den utlovade återställelsen fortskrider genom fortlöpande uppenbarelse. Jorden kommer aldrig igen att bli densamma, då Gud samlar allt till ett i Kristus (Efesierbrevet 1:10)” (JesuKristiKyrka.org).

  9. 2 Nephi 4:16.

  10. Se Quentin L. Cook, ”Be Not Weary in Well-Doing” (andakt vid Brigham Young University, 24 aug. 2020), speeches.byu.edu; Eliza Smith-Driggs, ”This Week on Social: How to Develop a Love for the Lord, Yourself and Others”, Church News, 17 juli 2020, thechurchnews.com.

  11. Tredje läsningen: gul: geologi eller geografi. Fjärde läsningen: svart: handlingen i Mormons bok.

  12. ”Ännu ett testamente om Jesus Kristus” lades till som underrubrik till alla utgåvor av Mormons bok. Kyrkans ledare ändrade namnet för att ytterligare betona bokens syfte som det står i titelbladet: ”Och likaså att övertyga jude och icke-jude om att Jesus är Kristus, den evige Guden, som uppenbarar sig för alla nationer.”

  13. Att vara en Jesu Kristi lärjunge är ett uttryck för vår kärlek till honom. Lärjungar har döpts. De tar på sig Jesu Kristi namn. De strävar efter att följa honom genom att ta till sig hans egenskaper så som aposteln Petrus beskrev: ”Gör därför allt ni kan för att i er tro visa dygd, i dygden insikt, i insikten självbehärskning, i självbehärskningen uthållighet, i uthålligheten gudsfruktan, i gudsfruktan syskonkärlek och i syskonkärleken kärlek till alla människor” (2 Petrusbrevet 1:5–7; se även Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer [2005], s. 115–128).

  14. President Russell M. Nelson, internationellt känd hjärtkirurg innan han kallades till de tolv apostlarnas kvorum 1984, höll ett föredrag vid en skola för läkarutbildning i Accra, Ghana 1986 om hjärtkirurgins historia. Senare intervjuades han av media och förklarade att han var där ”som en Herrens tjänare för att hjälpa [folket] bli bättre medborgare, bygga starka familjer, uppleva sann glädje och få framgång i landet”. Han återvände till Accra den 16 november 2001 för första spadtagsceremonin för Accra tempel (se ”Ground Broken for First Temple in West Africa”, Church News, 24 nov. 2001, thechurchnews.com).

  15. Se Allmän Handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 5.1.1.1: ”I vår tid kallar Herren män genom kyrkans president att ordineras till apostlar och tjäna i de tolv apostlarnas kvorum (se Läran och förbunden 18:26–28)” (JesuKristiKyrka.org).

  16. Se Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?”, Liahona, nov. 2017, s. 60.

  17. 3 Nephi 11:10–11.

  18. Se Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?”, s. 61.

  19. Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?”, s. 62.

  20. Se Mose 7:62.

  21. Beira tempel, Moçambique tillkännagavs den 4 april 2021 av president Russell M. Nelson. Mer än en halv miljon människor bor i Beira, som ligger vid Indiska oceanens kust.

  22. Exempel på det hopp och de löften som återfinns i Mormons bok är 2 Nephi 31:20; Jakob 4:4–6; Alma 13:28–29; 22:16; 34:41; Ether 12:32; Moroni 7:41; 8:26.

  23. Äldste och syster Rasband träffade kungafamiljen den 10 februari 2020 när de var i Afrika för att inviga Durbans tempel i Sydafrika.

  24. Läran och förbunden 1:23.

  25. Äldste Rasband träffade ambassadör Indra Mani Pandey, Indiens permanenta representant vid Förenta nationerna och andra internationella organisationer i Genève, under ett uppdrag vid det interreligiösa forumet i Bologna i Italien den 17 september 2021.

  26. Äldste Rasband träffade Hans helighet Bartolomeus, den ekumeniska patriarken från den östortodoxa kyrkan under ett uppdrag vid det interreligiösa forumet i Bologna i Italien den 13 september 2021.

  27. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 63. En slutsten är en kilformad mursten som sitter längst upp på en valvbåge och håller de andra delarna på plats. Profeten Joseph Smith beskrev Mormons bok som ”slutstenen i vår religion” på grund av dess betydelse för att förena kyrkan genom principer och förrättningar. Mormons bok är en ”slutsten” för medlemmarnas liv och hjälper dem att hålla sig stadigt kvar på förbundsstigen.

  28. Se Efesierbrevet 2:19–20. Jesus Kristus är den viktigaste hörnstenen för kyrkan som bär hans namn. Precis som läggandet av en hörnsten i templet är en symbol för huvudstenen som bildar hörnet av grunden till Guds hus, är Jesus Kristus hörnstenen i vår tro och vår frälsning. Han gav sitt liv för att vi skulle kunna leva. Det finns ingen som är lik honom i styrka, i syfte eller i kärlek.

  29. Du kan dela den från din mobil. Ett sätt är genom att öppna appen Evangeliebiblioteket, gå till samlingen ”Skrifterna” och sedan trycka på ”Dela nu” längst upp. Eller i Mormons bok-appen kan du trycka på ikonen ”Dela” som visar en QR-kod som en vän lätt kan skanna med sin telefon.

  30. Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org. ”Den 3 juni 2018 uppmanade president Russell M. Nelson och hans fru Wendy W. Nelson ungdomarna att ’gå med i Herrens ungdomskår’ och delta i ’den största utmaningen, det största uppdraget och det största verket på jorden’. Och vad är den största utmaningen? Israels insamling” (Charlotte Larcabal, ”A Call to Enlist and Gather Israel”, New Era, mars 2019, s. 24).

  31. Läran och förbunden 123:12.

  32. Se 2 Nephi 4:27; Mosiah 4:3; 15:18; Alma 46:12.

  33. 1 Nephi 13:37.