Generalkonferenser
Hör honom
Generalkonferensen i april 2020


Hör honom

Vår Fader vet att när vi omges av osäkerhet och fruktan finns det inget som kan hjälpa oss mer än att höra hans Son.

Mina kära bröder och systrar, jag är så tacksam för att vi med teknikens hjälp har kunnat mötas och tillbe denna söndagsmorgon. Vad välsignade vi är att veta att Jesu Kristi kyrka har återställts till jorden!

Under de senaste veckorna har de flesta av oss upplevt störningar i våra liv. Jordbävningar, bränder, översvämningar, sjukdomar och deras följder har avbrutit rutiner och orsakat brist på mat, stapelvaror och besparingar.

Mitt i allt detta berömmer vi er och tackar er för att ni väljer att höra Herrens ord under denna oroliga tid genom att samlas med oss för generalkonferensen. Det ökande mörker som följer på svårigheter gör att Jesu Kristi ljus lyser ständigt klarare. Tänk bara på det goda var och en av oss kan göra i denna tid av global oro. Er kärlek till och tro på Frälsaren kan mycket väl bli en katalysator för att någon upptäcker återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet.

Under de senaste två åren har syster Nelson och jag träffat tusentals av er i hela världen. Vi har samlats med er på utomhusarenor och i konferenssalar på hotell. På varje plats har jag känt att jag stod i Herrens utvaldas närvaro och att jag såg Israels insamling ske framför mina ögon.

Vi lever i den tid som ”våra förfäder med ivrig förväntan har sett fram emot”1. Vi sitter på första parkett och kan bevittna i levande livet det profeten Nephi såg endast i en syn: att Guds Lamms kraft skulle falla ”över Herrens förbundsfolk som var spritt över hela jordens yta, och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet”.2

Ni, mina bröder och systrar, är bland de män, kvinnor och barn som Nephi såg. Tänk på det!

Oavsett var ni bor eller vilka era omständigheter är, är Herren Jesus Kristus er Frälsare och Guds profet Joseph Smith är er profet. Han förutordinerades innan jorden grundlades till att vara profeten för denna sista tidsutdelning, då ”inget skall undanhållas”3 de heliga. Uppenbarelse fortsätter flöda från Herren under den pågående återställelsen.

Vad innebär det för just dig att Jesu Kristi evangelium har återställts till jorden?

Det innebär att du och din familj kan beseglas tillsammans för evigt! Det innebär att du, eftersom du har döpts av någon som har myndighet från Jesus Kristus och har konfirmerats som medlem i hans kyrka, kan åtnjuta den Helige Andens ständiga sällskap. Han leder och skyddar dig. Det innebär att du aldrig lämnas utan tröst eller utan möjlighet till att få hjälp av Guds kraft. Det innebär att prästadömets kraft kan välsigna dig när du tar emot nödvändiga förrättningar och ingår förbund med Gud och håller dem. Vilket ankare för själen dessa sanningar är, särskilt i dessa tider då det stormar.

Mormons bok är en krönika över två stora civilisationers klassiska uppgång och fall. Deras historia visar hur lätt det är för en majoritet av folket att glömma Gud, förkasta varningar från Herrens profeter och söka makt, popularitet och köttets begär.4 Gång på gång har tidigare profeter förkunnat ”stora och förunderliga ting för folket, vilka de inte trodde på”.5

Det är likadant i vår tid. Genom åren har stora och förunderliga ting hörts från invigda talarstolar över hela jorden. Men ändå tar de flesta inte till sig dessa sanningar – antingen för att de inte vet var de ska finna dem6 eller för att de lyssnar på dem som inte har hela sanningen eller för att de har förkastat sanningen för att i stället söka det som hör världen till.

Motståndaren är listig. I tusentals år har han fått gott att se ont ut och ont att se gott ut.7 Hans budskap brukar vara högljudda, djärva och skrytsamma.

Men budskap från vår himmelske Fader är slående annorlunda. Han kommunicerar enkelt, stilla och med sådan förbluffande tydlighet att vi inte kan missförstå honom.8

Varje gång han till exempel har presenterat sin enfödde Son för dödliga på jorden har han gjort det med anmärkningsvärt få ord. På förklaringsberget sa Gud till Petrus, Jakob och Johannes: ”Han är min älskade Son. Lyssna till honom.”9 Hans ord till nephiterna i det forntida landet Ymnighet var: ”Se min älskade Son, i vilken jag finner gott behag, i vilken jag har förhärligat mitt namn – hör honom.”10 Och till Joseph Smith, i den djupa förkunnelse som öppnade den här tidsutdelningen, sa Gud helt enkelt: ”Denne är min älskade Son. Hör honom!11

Mina kära bröder och systrar, begrunda det faktum att vid dessa tre tillfällen jag just nämnt, precis innan Fadern presenterade sin Son, befann sig de berörda människorna i ett tillstånd av rädsla och, i viss grad, desperation.

Apostlarna blev rädda när de såg Jesus Kristus omges av ett moln på förklaringsberget.

Nephiterna var rädda eftersom de hade genomlevt förstörelse och mörker i flera dagar.

Joseph Smith greps av en mörkrets makt precis innan himlarna öppnades.

Vår Fader vet att när vi omges av osäkerhet och fruktan finns det inget som kan hjälpa oss mer än att höra hans Son.

För när vi försöker höra – verkligen höra – hans Son leds vi till kunskap om vad vi ska göra i alla omständigheter.

Det allra första ordet i Läran och förbunden är hör12. Det innebär att lyssna med beslutsamhet att lyda13. Att höra innebär att ”höra honom” – att höra vad Frälsaren säger och sedan att ge akt på hans ord. I dessa två ord – ”hör honom” – ger Gud oss ett mönster för framgång, lycka och glädje i livet. Vi ska höra Herrens ord, lyssna till dem och ge akt på det han har sagt till oss!

I vår strävan att vara Jesu Kristi lärjungar behöver våra ansträngningar att höra honom bli mer och mer avsiktliga. Det krävs medveten och konsekvent ansträngning för att fylla det dagliga livet med hans ord, lärdomar och sanningar.

Vi kan helt enkelt inte lita på information vi snubblar över på sociala medier. Med miljarder ord på nätet och i en värld genomsyrad av reklam, ständigt infiltrerad av motståndarens högljudda och skändliga ansträngningar, vart kan vi gå för att höra honom?

Vi kan gå till skrifterna. De undervisar om Jesus Kristus och hans evangelium, vidden av hans försoning och vår Faders stora lycksalighets- och återlösningsplan. Att vi dagligen fördjupar oss i Guds ord är absolut nödvändigt för andlig överlevnad, särskilt i dessa dagar av allt större kaos. När vi mättar oss med Kristi ord dagligen talar Kristi ord om för oss hur vi bör reagera på svårigheter vi aldrig trodde vi skulle möta.

Vi kan också höra honom i templet. Herrens hus är ett hus för lärdom. Där undervisar Herren oss på sitt eget sätt. Där undervisar varje förrättning om Frälsaren. Där lär vi oss hur man gläntar på förlåten och kommunicerar tydligare med himlen. Där lär vi oss hur man tillrättavisar motståndaren och nedkallar Herrens prästadömskraft för att stärka sig själv och dem man älskar. Så angelägna var och en av oss borde vara att söka skydd där.

När de tillfälliga restriktionerna på grund av covid-19 tas bort ber jag att du schemalägger regelbunden tid att tillbe och tjäna i templet. Varje minut av den tiden välsignar dig och din familj på ett sätt som inget annat kan. Ta dig tid att begrunda det du hör och känner när du är där. Be Herren lära dig hur du öppnar himlarna till välsignelse för dig och dem du älskar och tjänar.

Även om det just nu inte går att tillbe i templet ber jag dig att ägna dig mer åt släktforskning, både genom att forska i din släkt och genom att indexera. Jag lovar att när du tillbringar mer tid i templet och åt släktforskning ökar och förbättrar du din förmåga att höra honom.

Vi hör honom också tydligare när vi förfinar vår förmåga att känna igen den Helige Andens viskningar. Det har aldrig varit viktigare att du vet hur Anden talar till dig än just nu. I gudomen är det den Helige Anden som är budbäraren. Han sänder tankar till ditt sinne som Fadern och Sonen vill att du ska ta emot. Han är Hjälparen. Han för in en känsla av frid i ditt hjärta. Han vittnar om sanningen och bekräftar det som är sant när du hör och läser Herrens ord.

Jag förnyar min vädjan om att du må göra vad som än krävs för att öka din andliga kapacitet att ta emot personlig uppenbarelse.

När du gör det hjälper det dig veta hur du ska gå vidare i livet, vad du ska göra i dessa kristider och hur du känner igen och undviker motståndarens frestelser och bedrägerier.

Och, slutligen, vi hör honom när vi ger akt på profeters, siares och uppenbarares ord. Jesu Kristi ordinerade apostlar vittnar alltid om honom. De visar vägen medan vi tar oss igenom den hjärtskärande labyrinten av jordelivets upplevelser.

Vad sker när du mer avsiktligt hör, lyssnar till och ger akt på vad Frälsaren har sagt och det han nu säger genom sina profeter? Jag lovar att du välsignas med ytterligare kraft att hantera frestelser, svårigheter och svagheter. Jag utlovar underverk i ditt äktenskap, dina familjerelationer och ditt dagliga arbete. Och jag lovar att din kapacitet för att känna glädje ökar även om turbulensen i ditt liv ökar.

Denna generalkonferens i april 2020 är vårt tillfälle att minnas en händelse som förändrade världen. När vi såg fram emot detta 200-årsjubileum av Joseph Smiths första syn funderade första presidentskapet och de tolv apostlarnas råd på vad vi skulle kunna göra för att på ett lämpligt sätt hedra denna unika händelse.

Den teofanin inledde återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet och påbörjade tidernas fullbordans utdelning.

Vi undrade om vi skulle resa ett monument. Men när vi tänkte på den unika historiska och internationella inverkan den första synen har haft, kände vi oss manade att skapa ett monument som inte bestod av granit eller sten, utan av ord – ord som utgjorde ett högtidligt och heligt tillkännagivande – och som inte skulle skrivas på ”tavlor av sten” utan snarare skulle inristas på ”tavlor av kött” i våra hjärtan.14

Sedan kyrkan organiserades har endast fem tillkännagivanden gjorts, varav det senaste var ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, som framlades av president Gordon B. Hinckley 1995.

När vi nu begrundar denna betydelsefulla tid i världshistorien och det uppdrag Herren gett oss att samla det skingrade Israel som förberedelse för Jesu Kristi andra ankomst gör vi, första presidentskapet och de tolv apostlarnas råd, följande tillkännagivande. Dess titel är: ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet.” Det har skrivits av första presidentskapet och de tolv apostlarnas råd i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det är daterat april 2020. För att förbereda för i dag har jag i förväg spelat in detta tillkännagivande i den heliga lunden, där Joseph Smith först såg Fadern och Sonen.

”Vi tillkännager högtidligen att Gud älskar sina barn i varje nation på jorden. Gud Fadern har gett oss sin älskade Sons Jesu Kristi gudomliga födelse, ojämförliga liv och obegränsade försoningsoffer. Genom Faderns makt uppstod Jesus och vann seger över döden. Han är vår Frälsare, vårt Föredöme och vår Återlösare.

För 200 år sedan, en vacker vårmorgon 1820, gick den unge Joseph Smith, som ville veta vilken kyrka han skulle ansluta sig till, in i skogen nära sitt hem i norra New York, USA för att be. Han hade frågor angående sin själs frälsning och litade på att Gud skulle leda honom.

Vi förkunnar i ödmjukhet att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus visade sig för Joseph som svar på hans bön och inledde återupprättelsen av allt (se Apg. 3:21) liksom Bibeln förutsagt. I denna syn fick han veta att Kristi nytestamentliga kyrka försvann från jorden efter de ursprungliga apostlarnas död. Joseph skulle ha en nyckelroll i dess återkomst.

Vi förkunnar att himmelska budbärare under Faderns och Sonens ledning kom för att undervisa Joseph och återupprätta Jesu Kristi kyrka. Den uppståndne Johannes Döparen återställde myndigheten att döpa genom nedsänkning till syndernas förlåtelse. Tre av de ursprungliga tolv apostlarna – Petrus, Jakob och Johannes – återställde apostlaskapet och nycklar till prästadömsmyndighet. Det kom också andra, däribland Elia som återställde myndigheten att besegla familjer tillsammans för alltid i eviga relationer bortom döden.

Vi vittnar också om att Joseph Smith gavs Guds gåva och kraft att översätta en forntida uppteckning – Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus. Denna heliga boks sidor innefattar en redogörelse för Jesu Kristi personliga verksamhet bland folket på det västra halvklotet strax efter sin uppståndelse. Den undervisar om livets syfte och förklarar Kristi lära, som är central i detta syfte. Som helig skrift tillsammans med Bibeln vittnar Mormons bok om att alla människor är söner och döttrar till en kärleksfull Fader i himlen, att han har en gudomlig plan för våra liv och att hans Son Jesus Kristus talar i dag likaväl som i forna dagar.

Vi förkunnar att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, som organiserades den 6 april 1830, är Kristi nytestamentliga kyrka som återställts. Denna kyrka är förankrad i sin hörnstens Jesu Kristi fullkomliga liv och i hans oändliga försoning och bokstavliga uppståndelse. Jesus Kristus har åter kallat apostlar och gett dem prästadömsmyndighet. Han inbjuder oss alla att komma till honom och hans kyrka, ta emot den Helige Anden, frälsningens förrättningar och vinna varaktig lycka.

200 år har nu gått sedan denna återställelse inleddes av Gud Fadern och hans älskade Son Jesus Kristus. Miljoner människor i världen har omfamnat kunskapen om dessa av profeter förutsagda händelser.

Vi förkunnar med glädje att den utlovade återställelsen fortskrider genom fortlöpande uppenbarelse. Jorden kommer aldrig igen att bli densamma, då Gud samlar allt till ett i Kristus (se Ef. 1:10; L&F 27:13).

I vördnad och tacksamhet inbjuder vi som hans apostlar alla att veta – liksom vi gör – att himlarna är öppna. Vi bekräftar att Gud tillkännager sin vilja för sina älskade söner och döttrar. Vi vittnar om att de som under bön studerar återställelsens budskap och handlar i tro välsignas med att få ett eget vittnesbörd om dess gudomlighet och dess syfte att förbereda världen för vår Herre och Frälsare Jesu Kristi utlovade återkomst.”15

Älskade bröder och systrar, detta är vårt tillkännagivande till världen vid 200-årsjubileet av återställelsen av Jesu Kristi evangeliums i dess fullhet. Det har översatts till 12 språk. Andra språk följer snart. Det kommer genast att vara tillgängligt på kyrkans webbplats, där ni kan hämta ett exemplar. Studera det enskilt och med familj, släkt och vänner. Begrunda sanningarna och tänk på den inverkan dessa sanningar kommer att ha på era liv om ni hör dem, lyssnar till dem och ger akt på de bud och förbund som tillhör dem.

Jag vet att Joseph Smith är den förutordinerade profet som Herren utsåg att öppna denna sista tidsutdelning. Genom honom återställdes Herrens kyrka till jorden. Joseph beseglade sitt vittnesbörd med sitt blod. Å, vad jag älskar och hedrar honom!

Gud lever! Jesus är Kristus! Hans kyrka har återupprättats! Han och hans Fader, vår himmelske Fader, vakar över oss. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.