2010–2019
Att få ett vittnesbörd om ljus och sanning
Oktober 2014


Att få ett vittnesbörd om ljus och sanning

Ditt personliga vittnesbörd om ljus och sanning blir till välsignelse inte bara för dig och dina efterkommande här i jordelivet. Det följer er i all evighet.

Som pilot vid ett flygbolag flög jag i timmar över kontinenter och hav i nattmörkret. När jag iakttog natthimlen förundrades jag ofta över vidden och djupet av Guds skapelser. Skrifterna beskriver den som ”otaliga världar”.1

Det är inte ens hundra år sedan de flesta astronomer trodde att Vintergatan var den enda galaxen i universum.2 De antog att allt som fanns bortom vår galax var ett ofantligt intet, en tom och kall rymd utan stjärnor, ljus eller liv.

När astronomerna fick mer avancerade teleskop – till och med teleskop som kunde skjutas upp i rymden – började de inse en spektakulär och nästan ofattbar sanning: Universum är oändligt mycket större än någon tidigare hade trott, att himlen är fylld med oräkneliga galaxer, ofattbart långt borta från oss, var och en av dem med flera hundra miljarder stjärnor.3

Inom en mycket kort tidsperiod förändrades vår kunskap om universum för alltid.

I dag kan vi se några av dessa avlägsna galaxer.4

Vi vet att de finns där.

De har funnits där mycket länge.

Men innan människan hade tillräckligt starka instrument för att samla in himlaljuset så att dessa galaxer blev synliga, trodde vi inte att något sådant var möjligt.

Universums storlek förändrades inte plötsligt, men vår förmåga att se och förstå den här sanningen förändrades dramatiskt. Och med detta större ljus fick människan se storslagna vyer som vi aldrig ens hade kunnat föreställa oss.

Det är svårt för oss att tro på det som vi inte kan se

Antag att du kunde resa bakåt i tiden och samtala med personer som levde för tusen eller kanske bara för hundra år sedan. Föreställ dig att du försöker beskriva för dem den moderna tekniken som du och jag i dag tar för givet. Vad skulle de tro om oss om vi till exempel berättade om jumbojet, mikrovågsugnar, enheter som får plats i handen och innehåller ofantliga digitala bibliotek, och om videor på våra barnbarn som vi ögonblickligen kan dela med miljoner människor runtom i världen?

Några skulle kanske tro oss. De flesta skulle göra narr av oss, säga emot eller kanske till och med försöka tysta eller skada oss. Några skulle kanske använda logik, förnuft och de fakta de känner till för att visa att vi har fel, är tokiga eller rentav är farliga. De skulle kanske fördöma oss för att vi försökte vilseleda andra.

Men naturligtvis skulle de ha helt fel. De kunde vara välmenande och uppriktiga. De vore kanske helt säkra på sin sak. Men de såg inte klart eftersom de ännu inte tagit emot mer av sanningens fullständiga ljus.

Löftet om ljus

Det tycks vara ett karaktärsdrag hos människan att ta för givet att hon har rätt även när hon har fel. Och om det är så, finns det då hopp för någon av oss? Är det vårt öde att driva mållöst på ett hav av motsägande information, strandade på en flotte som vi själva knåpat ihop av våra förutfattade meningar?

Är det möjligt att finna sanningen?

Syftet med mitt tal är att förkunna det glada budskapet att Gud själv, Härskarornas Herre som vet all sanning, har lovat sina barn att de kan få veta sanningen för egen del.

Begrunda storslagenheten i det här löftet:

Den evige och allsmäktige Guden, han som skapade detta ofantliga universum, talar till dem som kommer till honom med uppriktigt hjärta och ärligt uppsåt.

Han talar till dem i drömmar, syner, tankar och känslor.

Han talar till dem på ett omisskännligt sätt som övergår mänsklig erfarenhet. Han ger dem gudomliga anvisningar och svar som rör deras liv.

Naturligtvis finns det de som hånar och säger att sådant är omöjligt, att om det fanns en Gud så skulle han ha viktigare saker för sig än att lyssna på och besvara en enskilds bön.

Men jag försäkrar dig: Gud bryr sig om dig. Han lyssnar och besvarar dina personliga frågor. Svaren på dina böner kommer på hans eget sätt och i hans egen tid och därför måste du lära dig lyssna efter hans röst. Gud vill att du ska finna vägen tillbaka till honom, och Frälsaren är vägen.5 Gud vill att du ska lära dig om hans Son Jesus Kristus och uppleva den djupa frid och glädje som kommer av att vandra på det gudomliga lärjungeskapets stig.

Mina kära vänner, det finns ett ganska enkelt experiment, med garanti från Gud, som beskrivs i en bok med forntida skrifter, tillgängliga för varje man, kvinna och barn som vill pröva:

För det första måste du utforska Guds ord. Det innebär att du läser skrifterna och studerar forntida och nutida profeters ord om Jesu Kristi återställda evangelium, inte för att tvivla eller kritisera utan med en uppriktig önskan att upptäcka sanningen. Begrunda det du känner och förbered ditt sinne för att ta emot sanningen.6 ”Även om du inte kan göra mera än önska att tro, så låt denna önskan verka i dig till dess … att du kan ge plats i hjärtat för [Guds ord].”7

För det andra måste du reflektera, begrunda, ivrigt sträva att tro8 och vara tacksam för hur barmhärtig Herren varit mot sina barn ända från Adams dagar till vår tid genom att ge oss profeter, siare och uppenbarare att leda hans kyrka och hjälpa oss finna vägen tillbaka till honom.

För det tredje måste du be din himmelske Fader i hans Sons Jesu Kristi namn att uppenbara sanningen om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga för dig. Fråga med ett uppriktigt hjärta och med ärligt uppsåt, med tro på Kristus.9

Det finns också ett fjärde steg, som Frälsaren har gett oss: ”Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.”10 Med andra ord: När du försöker förvissa dig om riktigheten i evangeliets principer måste du först följa dem. Pröva evangeliets och kyrkans lära i ditt eget liv. Gör det med ärligt uppsåt och uthållig tro på Gud.

Om du gör det har du löfte från Gud – som är bunden av sitt ord11 – att han ska uppenbara sanningen för dig genom den Helige Andens kraft. Då ger han dig ett större ljus som gör det möjligt för dig att se genom mörkret och skåda svindlande storslagna vyer, ofattbara för det mänskliga ögat.

Någon kanske säger att stegen är för svåra eller att det inte är värt besväret. Men jag hävdar att det här personliga vittnesbördet om evangeliet och kyrkan är det viktigaste du kan uppnå i detta liv. Det blir inte bara till välsignelse och vägledning för dig här i livet utan har också omedelbar betydelse för ditt liv i evigheten.

Andliga ting kan bara förstås genom Anden

Vetenskapsmän förstod inte universums utsträckning förrän deras instrument hade blivit så avancerade att de kunde samla in mer ljus och förstå en mer fullständig sanning.

Aposteln Paulus lärde en motsvarande princip i fråga om andlig kunskap. ”En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande”, skrev han till korintierna. ”Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.”12

Med andra ord: Om du vill se andliga sanningar måste du använda de rätta instrumenten. Du kan inte få kunskap om en andlig sanning med instrument som inte kan upptäcka den.

Frälsaren har i våra dagar sagt: ”Det som är av Gud är ljus, och den som tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus, och detta ljus växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen.”13

Ju mer vi vänder vårt hjärta och sinne till Gud, desto mer himmelskt ljus faller över vår själ. Och varje gång vi villigt och ivrigt söker det ljuset visar vi Gud att vi är redo att ta emot mer ljus. Det som tidigare tycktes oss suddigt, mörkt och avlägset blir gradvis klart, ljust och förtroget.

Och på samma sätt: Om vi avlägsnar oss från evangeliets ljus börjar vårt eget ljus att fördunklas. Det sker inte på en dag eller en vecka utan gradvis med tiden, tills vi en dag ser tillbaka och inte kan begripa varför vi någonsin trodde att evangeliet var sant. Vår dyrbara kunskap kan till och med tyckas som dårskap för oss eftersom det som en gång var så tydligt har blivit otydligt, suddigt och avlägset.

Det är därför Paulus med eftertryck säger att evangeliets budskap är dårskap för dem som går förlorade, ”men för [dem] som blir frälsta är det en Guds kraft”.14

Det finns inget enkelt prov

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är en plats för människor med alla slags vittnesbörd. Det finns medlemmar i kyrkan som har ett bergfast och brinnande vittnesbörd inom sig. Andra strävar fortfarande efter att få veta för egen del. Kyrkan är en plats där alla kan känna sig hemma och samlas, oavsett hur djupt eller stort våra vittnesbörd är. Jag har aldrig sett någon skylt på dörren till våra möteshus med orden: ”Ditt vittnesbörd måste vara så här stort för att du ska få komma in.”

Kyrkan är inte till bara för fullkomliga människor, utan alla ska ”[komma] till Kristus och bli fullkomnade i honom”.15 Kyrkan är till för människor som du och jag. Kyrkan är en plats där människor välkomnas och ges näring, inte där de särskiljs eller kritiseras. Det är en plats där vi försöker uppmuntra, bygga upp och stötta varandra i vårt personliga sökande efter gudomlig sanning.

Vi är ju trots allt alla pilgrimer som söker Guds ljus på vår vandring längs lärjungeskapets stig. Vi fördömer inte andra för den grad av ljus de har eller kanske inte har. Snarare vårdar vi och uppmuntrar allt ljus tills det lyser tydligt, klart och sant.

Ett löfte till alla

Låt oss inse att man i de flesta fall inte får ett vittnesbörd på en minut, en timme eller en dag. Det är inget som händer en gång för alla. Processen att samla in andligt ljus är en livslång strävan.

Ditt vittnesbörd om Guds levande Son och hans återställda kyrka, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, kommer kanske inte så snabbt som du önskar, men jag lovar dig: Om du gör din del så kommer det.

Och det blir underbart.

Jag bär mitt personliga vittnesbörd för dig att andlig sanning då ska fylla ditt hjärta och ge ljus åt din ande. Den uppenbarar ren intelligens för dig med underbar glädje och himmelsk frid. Jag har själv upplevt det här genom den Helige Andens kraft.

Som de forntida skrifterna lovade ska Guds andes outsägliga närvaro få dig att sjunga sången om den återlösande kärleken,16 lyfta blicken mot himlen och höja din röst för att lovprisa Gud den Högste, ditt värn, ditt hopp, din beskyddare, din Fader. Frälsaren lovade att om du söker så ska du finna.17

Jag vittnar om att det är sant. Om du söker Guds sanning ska det som nu kan tyckas vagt, oskarpt och avlägset gradvis uppenbaras, förtydligas och komma ditt hjärta nära genom Guds nåds ljus. Storslagna andliga vyer, ofattbara för det mänskliga ögat, uppenbaras då för dig.

Det är mitt vittnesbörd att detta andliga ljus är inom räckhåll för alla Guds barn. Det kan upplysa ditt förstånd, läka ditt hjärta och fylla dina dagar med glädje. Mina kära vänner, skjut inte upp möjligheten att söka och stärka ert vittnesbörd om Guds gudomliga verk, ja, ljusets och sanningens verk.

Ert personliga vittnesbörd om ljus och sanning blir till välsignelse inte bara för er och era efterkommande här i jordelivet. Det följer er i all evighet, bland otaliga världar. Det vittnar jag om och välsignar er i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Mose 1:33.

  2. Se Marcia Bartusiak, The Day We Found the Universe (2009), s. xii. Det förvånar mig alltid att vi är så säkra på våra slutsatser. Ibland är vi så säkra på vår sak att vi tror att vi har all sanning som överhuvudtaget finns. Ett bra exempel: ”Simon Newcomb, den främste bland amerikanske astronomer i slutet av artonhundratalet, sa 1887 vid invigningen av ett observatorium att ’vad astronomin beträffar … tycks vi snabbt närma oss gränserna för vårt vetande … Följden är att det arbete som i själva verket kräver astronomernas uppmärksamhet är mindre att upptäcka något nytt än att genomarbeta det vi redan vet’” (Bartusiak, s. xv).

  3. Det är intressant att läsa Mose 1:33, 35 mot bakgrunden av upptäckter under ”senare” år. Moses bok i Den kostbara pärlan uppenbarades för profeten Joseph Smith i juni 1830, nästan ett århundrade innan Edwin Hubble tillkännagav upptäckten av avlägsna galaxer.

  4. Se till exempel bildgalleriet på Hubble Heritage Project på heritage.stsci.edu/gallery/gallery.html.

  5. Se Joh. 14:6.

  6. Se 3 Nephi 17:3.

  7. Se Alma 32:27.

  8. Se L&F 67:3.

  9. Se Moroni 10:3–5.

  10. Joh. 7:17; se också Ps. 25:14; Joh. 3:21.

  11. Se L&F 82:10.

  12. 1 Kor. 2:14.

  13. L&F 50:24.

  14. 1 Kor. 1:18.

  15. Moroni 10:32; se också L&F 20:59.

  16. Se Alma 5:26.

  17. Se L&F 88:63.