2010–2019
Lev evangeliet med glädje
Oktober 2014


Lev evangeliet med glädje

Förtrösta på Jesu Kristi makt att frälsa. Lyd hans lagar och bud. Med andra ord: Lev evangeliet med glädje.

Mina kära systrar, mina kära vänner och välsignade lärjungar till Jesus Kristus, det är en förmån för mig att vara här med er i början av ännu en generalkonferens för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Under den kommande veckan sammanstrålar första presidentskapet och de tolv apostlarna med alla generalauktoriteter och biorganisationsledare på generalnivå, och återstående sessioner av vår världskonferens hålls kommande lördag och söndag. Jag är djupt tacksam för att vår profet president Thomas S. Monson bett mig representera första presidentskapet och tala till kyrkans systrar.

När jag funderade på vad jag skulle kunna säga började jag tänka på de kvinnor som har format mitt liv och hjälpt mig igenom jordelivets svårigheter. Jag är tacksam för min mormor som för många år sedan beslöt att ta med sin familj till mormonernas sakramentsmöte. Jag är tacksam för Schwester Ewig, en äldre ensamstående tysk dam vars namn ju betyder ”syster Evig”. Det var hon som kom med den modiga och underbara inbjudan till min mormor. Jag är mycket tacksam för min mor som ledde fyra barn genom andra världskrigets kaos. Jag tänker också på min dotter, mina kvinnliga barnbarn och framtida generationer trofasta kvinnor som en dag ska följa.

Inte minst är jag evigt tacksam för min hustru Harriet som förtrollade mig som tonåring, bar de tyngsta bördorna i vår unga familj som mor och som står vid min sida och älskar våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Hon har utgjort styrkan i vårt hem i både goda och dåliga tider. Hon för med sig solsken till alla som känner henne.

Slutligen är jag tacksam för er alla, för miljontals trofasta systrar runtom i världen i alla åldrar, som gör så mycket för att bygga Guds rike. Jag tackar er för de otaliga sätt som ni inspirerar, stärker och välsignar dem ni möter.

Guds döttrar

Jag är glad över att få vara bland så många av Guds döttrar. När vi sjunger sången ”Jag är Guds lilla barn” går orden rakt in i hjärtat. När vi begrundar sanningen att vi är barn till himmelska föräldrar1 uppfylls vi av känslan att vi har ett ursprung, ett syfte och en bestämmelse.

Det är gott att minnas att du alltid är ett Guds barn. Den vetskapen hjälper dig genom svåra tider i livet och inspirerar dig att uträtta stora ting. Men det är också viktigt att minnas att detta, att du är dotter till eviga föräldrar, inte är något som du uppnått eller någonsin kan förlora. Du är och förblir en Guds dotter i all evighet. Din himmelske Fader har stora planer för dig, men enbart ditt gudomliga ursprung garanterar dig inte en gudomlig arvedel. Gud sände dig hit för att bereda dig för en framtid som överträffar allt du kan föreställa dig.

Guds utlovade välsignelser till de trofasta är härliga och inspirerande. Bland dem har vi ”troner, riken, furstendömen och makter, herradömen och alla höjder och djup”2. Och det krävs mer än en födelseattest som andebarn eller ett ”medlemskort som Guds barn” för att man ska kvalificera sig för dessa ofattbara välsignelser.

Men hur uppnår vi dem?

Frälsaren har besvarat den frågan i vår tid:

”Om ni inte följer min lag kan ni inte uppnå denna härlighet,

ty trång är porten och smal är vägen som leder till upphöjelse …

Ta därför emot min lag.”3 

Det är därför vi talar om att vandra på lärjungeskapets stig.

Vi talar om att lyda Guds bud.

Vi talar om att leva evangeliet med glädje, av allt vårt hjärta, all vår förmåga, allt vårt förstånd och all vår själ.

Gud vet något som vi inte vet

Men för några av oss är det inte alltid en glädje att lyda Guds bud. Låt oss vara helt ärliga: Det kan finnas bud som känns svårare eller mindre tilltalande, bud som vi visar samma entusiasm som ett barn som sitter inför en tallrik nyttiga men avskydda grönsaker. Vi lägger manken till och tvingar oss att lyda så att vi sedan kan göra något roligare.

Kanske frågar vi oss vid sådana tillfällen: ”Behöver vi verkligen lyda alla Guds bud?”

Mitt svar på den frågan är enkelt:

Jag tror att Gud vet något som vi inte vet, sådant som överstiger vår fattningsförmåga. Vår Fader i himlen är en evig varelse med erfarenhet, visdom och intelligens oändligt mycket större än vår.4 Inte bara det, han är också evigt kärleksfull och medkännande, med fokus på ett välsignat mål: att åstadkomma odödlighet och evigt liv för oss.5

Med andra ord: Han inte bara vet vad som är bäst för dig. Han är också angelägen om att du ska välja det som är bäst för dig.

Om du tror på det här i ditt hjärta – om du verkligen tror att vår himmelske Faders stora verk är att upphöja och förhärliga sina barn, och att han vet bäst hur det ska uppnås – är det då inte bäst att ta emot och följa hans bud, också de bud som verkar svåra? Borde vi inte glädjas åt de lyktstolpar han gett oss som leder oss genom jordelivets mörker och prövningar? De markerar vägen tillbaka till vårt himmelska hem! Genom att välja vår himmelske Faders väg får du en gudomlig grund för din personliga utveckling som en Guds dotter, som blir dig till glädje i hela ditt liv.

Det som kanske gör det svårt för oss är att vi tror att Gud har alla sina välsignelser inlåsta i ett stort moln uppe i himlen och att han vägrar ge oss dem innan vi uppfyller något strängt, förmyndaraktigt krav som han ställer. Så är det inte alls med buden. Det är snarare så att vår himmelske Fader ständigt låter välsignelser regna över oss. Det är vår fruktan, vårt tvivel och våra synder som, liksom ett paraply, hindrar välsignelserna från att nå oss.

Hans bud är kärleksfulla anvisningar och gudomlig hjälp att fälla ihop paraplyet så att vi kan ta emot det här regnet av himmelska välsignelser.

Vi måste inse att Guds bud inte bara är en lång lista med bra idéer. De är inte levnadsknep från en blogg på nätet eller motivationscitat från en anslagstavla på Pinterest. De är gudagivna råd byggda på eviga sanningar som getts för att vi ska få ”frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen”6.

Så vi har ett val. Å ena sidan har vi världens uppfattning med ständigt föränderliga teorier och tvivelaktiga motiv. Å andra sidan har vi Guds ord till sina barn: hans eviga visdom, hans säkra löften och hans kärleksfulla anvisningar för hur vi kan återvända till hans närhet i härlighet, kärlek och majestät.

Valet är ditt!

Han som skapade hav, sand och otaliga stjärnor räcker dig en hjälpande hand i dag! Han erbjuder dig det stora receptet på lycka, frid och evigt liv.

För att kvalificera dig för dessa storslagna välsignelser måste du ödmjuka dig, utöva tro, ta på dig Kristi namn, söka honom i ord och handling och beslutsamt ”stå som vittne om Gud alltid och i allting och överallt”7.

Skälet till att lyda

När du väl förstår Guds och hans buds sanna natur förstår du bättre både dig själv och den gudomliga avsikten med din tillvaro. Därmed förändras din motivation till att följa buden och din innersta önskan blir att leva evangeliet med glädje.

För att ta ett exempel: De som ser närvaron vid kyrkans möten som ett personligt sätt att få större kärlek till Gud, känna frid, stärka andra, söka Anden och förnya sin beslutsamhet att följa Jesus Kristus, får en långt rikare upplevelse än de som bara lägger tid på att sitta på kyrkbänken. Systrar, det är mycket viktigt att vi går på våra söndagsmöten, men jag är ganska säker på att vår himmelske Fader bekymrar sig mer om vår tro och omvändelse än om närvarostatistik.

Här är ett annat exempel:

En ensamstående mamma med två små barn fick nyligen vattkoppor. Det dröjde förstås inte länge innan också barnen blev sjuka. Att ensam ta hand om sig själv och de små barnen blev nästan för mycket för den unga mamman. Därför blev det vanligtvis prydliga huset stökigt och ostädat. Disken staplades i diskhon och högarna med smutstvätt växte överallt.

Medan hon kämpade med gråtande barn – själv ville hon också gråta – knackade det på dörren. Det var hennes besökslärare. De såg den unga mammans nöd. De såg hennes hem, hennes kök. De hörde hennes barn gråta.

Hade de här systrarna bara tänkt på att göra sina ålagda månatliga besök hade de kanske gett mamman ett fat med kakor, nämnt att de saknade henne i Hjälpföreningen förra veckan och sagt ungefär så här: ”Tala om för oss om det finns något vi kan göra!” Sedan skulle de ha gått därifrån glada i hågen och tacksamma över ännu en månad med 100 procent.

Lyckligtvis var de här systrarna sanna Kristi lärjungar. De såg sin systers behov och satte sina många gåvor och sin erfarenhet i arbete. De röjde upp i kaoset, bringade ljus och klarhet i hemmet och ringde och bad en vän att komma med välbehövliga livsmedel. När de till sist var färdiga med sitt arbete och sa hej då grät den unga mamman – nu av tacksamhet och kärlek.

Från och med den stunden ändrades den unga mammans uppfattning om besöksverksamheten. ”Jag vet”, sa hon, ”att jag inte bara är en bock i kanten på någons att göra-lista”.

Ja, besökslärare bör trofast göra sina månatliga besök, men utan att försumma det viktigaste skälet bakom det här budet: att älska Gud och sina medmänniskor.

När vi ser Guds bud och vår del i att bygga upp hans rike som något att bocka av på en att göra-lista går vi miste om det som är själva kärnan i lärjungeskapet. Vi går miste om den tillväxt som kommer av att med glädje leva efter vår himmelske Faders bud.

Att vandra lärjungeskapets stig behöver inte vara en bitter upplevelse. Det är ”sötare än allt som är sött”.8 Det är inte en börda som tynger ner. Lärjungeskapet höjer humöret och lättar hjärtat. Det inger oss tro, hopp och kärlek. Det fyller vår ande med ljus i mörka stunder och med frid i bedrövelsen.

Det ger oss gudomlig kraft och bestående glädje.

Lev evangeliet med glädje

Mina kära systrar i evangeliet, vare sig du är åtta eller hundraåtta finns det en sak jag hoppas var och en av er förstår och vet:

Du är älskad.

Du betyder mycket för dina himmelska föräldrar.

Ljusets och livets oändlige och evige Skapare känner dig! Han tänker på dig.

Ja, Gud älskar dig i dag och alltid.

Han väntar inte med att älska dig till du har övervunnit dina svagheter och dåliga vanor. Han älskar dig i dag fullt medveten om allt som du går igenom. Han vet att du sträcker dig mot honom i innerlig och hoppfull bön. Han vet när du klamrade dig fast vid det minskande ljuset och trodde, trots att det blev allt mörkare. Han känner ditt lidande. Han vet att du kände ånger de gånger du gjorde orätt eller misslyckades. Och han älskar dig fortfarande.

Och Gud känner till alla dina framgångar, även om de verkar obetydliga för dig. Han uppmärksammar och uppskattar dem alla. Han älskar dig för att du ger av dig själv åt andra. Han älskar dig för att du hjälper andra bära sina tunga bördor, också när du har egna att kämpa med.

Han vet allt om dig. Han ser dig klart – han känner dig som den du faktiskt är. Och han älskar dig – i dag och alltid!

Tror du det har någon betydelse för vår himmelske Fader om din makeup, din klädsel, ditt hår och dina naglar är perfekta? Tror du att ditt värde i hans ögon förändras beroende på hur många som följer dig på Instagram eller Pinterest? Tror du han vill att du ska oroa dig eller bli deprimerad om någon slutar vara din vän på Facebook eller slutar följa dig på Twitter? Tror du ditt utseende, din storlek eller popularitet har någon som helst betydelse för ditt värde i Guds ögon, han som skapade universum?

Han älskar dig inte bara för den du är i dag utan också för den härliga och strålande varelse du har potential och önskan att bli.

Mer än du någonsin kan föreställa dig vill han att du ska nå din bestämmelse: att med heder återvända till honom.

Jag betygar att du kan göra det genom att lägga själviska önskningar och ovärdiga ambitioner på offrets och tjänandets altare. Systrar, förtrösta på Jesu Kristi makt att frälsa. Lyd hans lagar och bud. Med andra ord: Lev evangeliet med glädje.

Det är min bön att ni på nytt och i än större mått ska få uppleva Guds underbara kärlek i era liv, att ni ska känna tron och beslutsamheten att lära Guds bud och bevara dem i hjärtat och leva evangeliet med glädje.

Jag lovar att när ni gör det så upptäcker ni ert bättre jag – ert sanna jag. Då upptäcker ni vad det verkligen vill säga att vara döttrar till den evige Guden, all rättfärdighets Herre. Det vittnar jag om, och jag välsignar er såsom en Herrens apostel, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Gud är inte bara vår Härskare och Skapare, han är också vår himmelske Fader. Alla män och kvinnor är bokstavligen söner och döttrar till Gud. President Joseph F. Smith lärde att ”människan, som ande, avlades och föddes av himmelska föräldrar och fostrades till mognad i Faderns eviga boningar, innan hon kom till jorden och fick en timlig [fysisk] kropp” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F. Smith [1998], s. 338).

  2. L&F 132:19.

  3. L&F 132:21–22, 24.

  4. Se Jes. 55:9.

  5. Se Mose 1:39.

  6. L&F 59:23.

  7. Se Mosiah 18:9.

  8. Alma 32:42.