2010–2019
Sökes: Händer och hjärtan till att påskynda verket
April 2014


Sökes: Händer och hjärtan till att påskynda verket

Bild
Linda K. Burton

Vi kan erbjuda händer till hjälp och våra hjärtan till att påskynda vår himmelske Faders underbara verk.

Kära systrar, vi älskar er! Medan vi såg på den där vackra videon, såg ni er egen hand sträckas ut för att hjälpa någon längs förbundets stig? Jag tänkte på en ung primärflicka som heter Brynn och som bara har en hand. Hon använder den handen till att välsigna sin familj och sina vänner – sista dagars heliga och personer med annan tro. Visst är hon vacker! Och det är ni också! Systrar, vi kan erbjuda händer till hjälp och våra hjärtan till att påskynda vår himmelske Faders underbara verk.

Liksom våra trofasta systrar i skrifterna – Eva, Sara, Maria och många andra – visste vilka de var och deras syfte, vet också Brynn att hon är en Guds dotter.1 Också vi kan lära känna vårt eget gudomliga arv som älskade döttrar till Gud och det viktiga arbete han vill att vi ska utföra.

Frälsaren lärde: ”Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud.”2 Vad behöver vi veta och göra för att kunna ”återvända … till Gud”?3 Vi kan lära oss av berättelsen om den rike unge mannen som frågade Jesus vad han behövde göra för att få evigt liv.

Jesus svarade honom: ”Vill du gå in i livet, så håll buden.”

Den unge mannen frågade honom vilka bud han skulle hålla. Jesus påminde honom då om flera av de tio budorden som vi alla känner till.

Den unge mannen sade: ”Allt detta har jag hållit. Vad är det mer som fattas?”

Jesus svarade: ”Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig.”4

Jesus kallade honom att bli en del av hans verk – att verka som hans lärjunge. Vårt verk är detsamma. Vi ska ”lägga åt sidan det som hör världen till … hålla fast vid [våra] förbund”,5 och komma till Kristus och följa honom. Det är det som lärjungar gör!

Men, systrar, låt oss inte börja klanka ner på oss själva bara för att Frälsaren talade till den rike unge mannen om att bli fullkomlig. Ordet fullkomlig i den här berättelsen är översatt från ett grekiskt ord som betyder ”fullständig”. När vi gör vårt bästa för att gå framåt på förbundsstigen, blir vi mer och mer fullständiga och fullkomliga här i livet.

Liksom den rike unge mannen på Jesu tid frestas vi ibland att ge upp eller vända tillbaka därför att vi inte tror att vi kan klara av det av egen kraft. Och vi har rätt! Vi kan inte göra de svåra saker vi ombes att göra utan hjälp. Hjälp kommer genom Jesu Kristi försoning, den Helige Andens ledning och andras hjälpande händer.

En trofast ensamstående syster vittnade nyligen om att hon genom försoningen funnit styrka att använda sina hjälpande händer och sitt villiga hjärta till att fostra de fyra barn hennes syster efterlämnade när hon dog i cancer. Det påminde mig om något som äldste Neal A. Maxwell sade: ”Allt enkelt som kyrkan har behövt göra är redan gjort. Från och med nu är det ett spännande äventyr och hans efterföljare kommer att prövas på intressanta sätt.”6 Ni har sänts till jorden i den här tidsutdelningen på grund av vilka ni är och vad ni har förberetts för att göra! Oavsett vilka Satan försöker övertyga oss om att vi är, är vi i sanning Jesu Kristi lärjungar!

Mormon var en sann lärjunge som levde i en tid när ”varje hjärta hade förhärdats … och det hade aldrig förr funnits så stor ogudaktighet bland några av Lehis barn”.7 Skulle du ha velat leva på hans tid? Ändå förkunnade Mormon djärvt: ”Se, jag är Jesu Kristi, Guds Sons, lärjunge.”8

Visst älskar man Mormon? Han visste vem han var och vad hans uppdrag var och han distraherades inte av ondskan som fanns omkring honom. Nej, han såg sin kallelse som en gåva.9

Tänk vilken välsignelse det är att bli kallad att ge vår gåva av dagligt lärjungeskap till Herren och förkunna i ord och handling: ”Se, jag är Jesu Kristi lärjunge!”

Jag älskar berättelsen som president Boyd K. Packer återgav om en god syster som hånades för att hon följde profetens råd att lagra mat. Den som kritiserade henne antydde att om det blev svåra tider skulle hennes ledare be henne att dela sitt matförråd med andra. Hennes enkla och bestämda svar som sann lärjunge var: ”[Då] skulle jag åtminstone ha någonting att komma med.”10

Jag älskar kyrkans kvinnor, unga som gamla. Jag har sett er styrka. Jag har sett er tro. Ni har något att ge och är villiga att ge det. Ni gör det utan fanfarer eller uppmärksamhet. Ni hedrar den Gud vi tillber och inte er själva och gör det utan tanke på vad ni ska få.11 Det är det som lärjungar gör!

Nyligen träffade jag en ung kvinna i Filippinerna vars familj blev mindre aktiv i kyrkan när hon var 7 år, så att hon ensam fick gå den farliga vägen till kyrkan vecka efter vecka. Hon berättade att hon, när hon var 14 år, fattade beslutet att hon skulle vara trogen sina förbund så att hon skulle vara värdig att fostra sina framtida barn ”i hemmet med prästadömets makt”.12 Det bästa sättet att stärka ett hem, nu eller i framtiden, är att hålla förbunden, löftena vi gett varandra och Gud.

Det är det som lärjungar gör!

En trofast japansk syster och hennes man besökte vår mission i Korea. Hon talade inte koreanska och talade bara lite engelska, men hon hade ett villigt hjärta och ville använda sina unika gåvor och hjälpande händer till att göra Herrens verk. Det är det som lärjungar gör! Hon lärde våra missionärer hur man gjorde en enkel origamifigur – en mun som kunde öppnas och stängas. Sedan använde hon de få engelska ord hon kunde för att lära missionärerna att ”öppna sin mun” för att sprida evangeliet – en lektion de aldrig glömmer, och det gör inte jag heller.

Tänk er en stund att ni och jag står tillsammans med miljoner systrar och bröder i hans kyrka, hur vi djärvt går framåt och gör det som lärjungar gör – hur vi tjänar och visar kärlek på Frälsarens sätt. Vad innebär det för dig att vara en Jesu Kristi lärjunge?

Västar och tröjor med texten ”Mormon Helping Hands” har burits av hundratusentals osjälviska lärjungar till Jesus Kristus när de tog tillvara möjligheten att tjäna på ett handgripligt sätt. Men det finns andra sätt att tjäna som hängivna lärjungar. Tänk er några andliga skyltar med texten ”Sökes” som har med frälsningsverket att göra:

  • Sökes: föräldrar som fostrar sina barn i ljus och sanning.

  • Sökes: döttrar och söner, systrar och bröder, fastrar, mostrar, morbröder och farbröder, kusiner och far- och morföräldrar och sanna vänner till att vara mentorer och ge en hjälpande hand längs vägen.

  • Sökes: de som lyssnar på den Helige Andens maningar och handlar därefter.

  • Sökes: de som dagligen lever efter evangeliet på små och enkla sätt.

  • Sökes: släktforskare och tempeltjänare till att länka samman familjer för evigt.

  • Sökes: missionärer och medlemmar till att sprida de ”goda nyheterna” – Jesu Kristi evangelium.

  • Sökes: spårare som hittar dem som gått vilse.

  • Sökes: de som håller förbunden och orubbligt står för sanning och rätt.

  • Sökes: sanna lärjungar till vår Herre Jesus Kristus.

För en del år sedan sände äldste M. Russell Ballard en tydlig signal till systrarna i kyrkan när han sade:

”Fram till den dag då Herren kommer tillbaka behöver han i varje familj, i varje församling, i varje samhälle, i varje nation, kvinnor som träder fram i rättfärdighet och genom sina ord och handlingar säger: ’Här är jag, sänd mig.’

Min fråga är: ’Är du en av dessa kvinnor?’”13

Jag hoppas vi alla kan svara med ett rungande ja! Jag avslutar med orden ur en primärsång:

Som förbundets [döttrar] har vi hans väg beträtt,

med vårt liv vi visar att vi väljer rätt.

Och den gåva vi vill ge är sanningen:

Jesus lever, vår Herre och vän.14

Må vi som sanna lärjungar erbjuda villiga hjärtan och hjälpande händer för att påskynda hans verk. Det spelar ingen roll om vi liksom Brynn bara har en hand. Det spelar ingen roll om vi ännu inte är fullkomliga och fullständiga. Vi är hängivna lärjungar som sträcker oss ut och hjälper varandra längs vägen. Vårt systerskap sträcker sig genom generationer till de trofasta systrar som gått före. Tillsammans, som systrar och i enighet med levande profeter, siare och uppenbarare med återställda prästadömsnycklar kan vi gå som ett, som lärjungar, som tjänare med villiga hjärtan och händer till att påskynda frälsningens verk. När vi gör det blir vi lika Frälsaren. Det vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.