2010–2019
Om ni brister i visdom
April 2014


Om ni brister i visdom

Bild
Äldste Marcos A. Aidukaitis

Gud uppenbarar sanningen till dem som söker efter den så som skrifterna säger.

Häromdagen läste min 10-årige son om den mänskliga hjärnan på internet. Han vill bli kirurg en dag. Det är lätt att se att han är mycket smartare än jag.

Vi tycker om internet. Hemma kommunicerar vi med släkt och vänner via sociala medier, e–post och på andra sätt. Mina barn gör mycket av sitt skolarbete med hjälp av internet.

Vilken fråga det än gäller söker vi efter den information vi behöver på nätet. Några sekunder senare har vi mycket material. Det är fantastiskt.

Internet erbjuder så många möjligheter att lära. Men Satan vill att vi ska vara olyckliga, så han förvränger tingens sanna mening. Han använder detta utmärkta redskap till att skapa tvivel och rädsla, och riva ner tro och hopp.

Med allt som finns tillgängligt på internet måste vi noggrant fundera över vad vi ska lägga vår tid på. Satan kan hålla oss upptagna, distraherade och infekterade av att sålla information som i mångt och mycket kan vara rent skräp.

Man ska inte gräva i sopor.

Lyssna till det här rådet, som vi får i skrifterna: ”Kristi Ande ges åt varje människa för att hon skall kunna skilja gott från ont. Därför visar jag er hur ni bör döma, ty allt som inbjuder till att göra gott och som förmår människor att tro på Kristus kommer genom Kristi kraft och gåva, varför ni … kan veta att det är av Gud.”1

Vi ställs egentligen inför samma dilemma som Joseph Smith stod inför när han var ung. Också vi finner att vi brister i visdom.

I Guds rike är sökandet efter sanning något som värdesätts, uppmuntras och inte på något sätt undertrycks eller skapar oro. Herren har gett kyrkans medlemmar det tydliga rådet att söka kunskap.2 Han sade: ”Sök flitigt … ja, sök i de bästa böcker efter visdomsord. Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro.”3 Men hur kan vi urskilja sanningen i en värld som blir alltmer brutal i sina angrepp mot det som hör Gud till?

Skrifterna visar oss vägen:

För det första känner vi igen sanningen på dess frukter.

I sin storslagna bergspredikan sade Herren:

”Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt …

Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.”4

Profeten Mormon undervisade om samma princip när han sade: ”Av deras gärningar skall ni känna dem. Ty om deras gärningar är goda då är även de goda.”5

Vi uppmanar alla att studera denna kyrkas frukter och verk.

De som är intresserade av sanning kan se den skillnad som kyrkan och dess medlemmar åstadkommer i de samhällen där de är etablerade. De lägger också märke till hur livet förbättras för dem som följer dess lärdomar. De som undersöker dess frukter upptäcker att frukterna som kommer av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är välbehagliga och begärliga.

För det andra kan vi finna sanning genom att själva pröva ordet.

Profeten Alma lärde:

”Nu skall vi jämföra ordet med ett frö. Om ni ger plats så att ett frö kan sås i ert hjärta, se, om det är ett verkligt frö eller ett gott frö, och om ni inte kastar ut det genom er otro … se, då skall det börja svälla i ert bröst. Och … ni [skall] börja säga inom er själva: Det måste så vara att detta är ett gott frö … ty det börjar utvidga min själ. Ja, det börjar upplysa mitt förstånd, ja, det börjar bli välbehagligt för mig …

Och se, stärker inte detta er tro? Jo, det stärker er tro …

Ja, för varje frö ger växt efter sin egen avbild.”6

Vilken storslagen inbjudan från en Herrens profet! Det här kan jämföras med ett vetenskapligt experiment. Vi uppmanas att pröva ordet, vi får parametrar och vi får veta hur provresultatet blir om vi följer instruktionerna.

Alltså lär oss skriften att vi kan få veta sanningen genom att studera dess frukter, eller genom att själva experimentera med den, ge rum för ordet i våra hjärtan och vårda det som ett frö.

Men det finns också ett tredje sätt att få veta sanningen och det är genom personlig uppenbarelse.

Läran och förbunden kapitel 8 lär oss att uppenbarelse är kunskap – ”kunskap om vad [vi] än ber om i tro, med ett uppriktigt hjärta, med tro på att [vi] skall få”.7

Och Herren talar om för oss hur vi ska ta emot uppenbarelsen. Han säger: ”Jag skall tala till ditt förstånd och till ditt hjärta genom den Helige Anden, som skall komma över dig och som skall bo i ditt hjärta.”8

Alltså lär vi oss att vi kan få uppenbarelse genom att be i tro, med uppriktigt hjärta och tro på att vi ska få.

Men lägg märke till att Herren var mycket tydlig i sin varning: ”Kom ihåg att utan tro kan du ingenting göra. Be därför i tro.”9 Tro kräver arbete – arbete såsom att utforska det i sitt eget sinne och sedan fråga Herren i bön om det är rätt.

Herren sade:

”Om det är rätt skall jag få ditt hjärta att brinna inom dig, därför skall du känna att det är rätt.

Men om det inte är rätt skall du inte få någon sådan känsla, utan det skall komma en tröghet över ditt tänkande som får dig att glömma det som är fel.”10

Tro utan gärningar är död.11 Så, ”be i tro utan att tvivla”.12

Jag har en vän som inte är medlem i vår kyrka som antydde för mig att han inte är en andlig människa. Han läser inte skrifterna och ber inte eftersom han säger att han inte förstår Guds ord och inte är säker på att Gud existerar. Den inställningen förklarar hans bristande andlighet och leder till uppenbarelsens motsats, så som Alma förklarar: Han sade: ”Och därför får den som förhärdar sitt hjärta en mindre del av ordet.”

Men, tillade Alma, ”till den som inte förhärdar sitt hjärta ges en större del av ordet, till dess det blir honom givet att känna Guds hemligheter, till dess han känner dem till fullo”.13

Alma och Mosiahs söner är exempel på principen att tro kräver arbete. I Mormons bok läser vi:

”De hade flitigt utforskat skrifterna för att de skulle kunna få kännedom om Guds ord.

Men detta är inte allt. De hade hängivit sig åt mycket bön och fasta, och därför hade de profetians ande och uppenbarelsens ande.”14

Att be och fråga med uppriktigt hjärta är lika viktigt i den här processen. Om vi uppriktigt söker sanningen gör vi allt som står i vår makt för att finna den, som att läsa skrifterna, gå i kyrkan och göra vårt bästa för att hålla Guds bud. Det innebär också att vi är villiga att göra Guds vilja när vi finner den.

Det Joseph Smith gjorde när han sökte efter vishet är ett perfekt exempel på vad det innebär att ha ett uppriktigt hjärta. Han sade att han ville veta vilken av sekterna som var sann, så ”att [han] kunde veta vilken [han] skulle ansluta [sig] till”.15 Redan innan han bad var han redo att handla efter det svar han skulle få.

Vi måste fråga i tro och med uppriktigt hjärta. Men det är inte allt. Vi måste också tro att vi ska få uppenbarelsen. Vi måste lita på Herren och hoppas på hans löften. Kom ihåg det som står skrivet: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.”16 Vilket underbart löfte!

Jag uppmanar alla att söka sanningen med någon av dessa metoder, men särskilt från Gud genom personlig uppenbarelse. Gud uppenbarar sanningen till dem som söker efter den så som skrifterna säger. Det kräver mer arbete än att bara söka på internet, men det är värt besväret.

Jag vittnar om att detta är Jesu Kristi sanna kyrka. Jag har sett dess frukter i samhället och i tusentals människors liv, också i min familjs liv, och vet därför att den är sann. Jag har också prövat ordet i mitt liv i många år och har känt dess inflytande på min själ, och vet därför att det är sant. Men viktigast av allt är att jag fått veta att det är sant för egen del, i uppenbarelse genom den Helige Andens kraft. Därför vet jag att det är sant. Jag uppmanar er alla att göra likadant. I Jesu Kristi namn, amen.