2010–2019
”Jag har gett er ett exempel”
April 2014


”Jag har gett er ett exempel”

Bild
Äldste Richard G. Scott

Det största föredöme som någonsin vandrat på jorden är vår Frälsare Jesus Kristus … Han inbjuder oss att följa hans fullkomliga exempel.

När jag har begrundat min plikt att berätta om evangeliet för andra, har jag tänkt på några kära som hjälpt mig att finna den gudomligt fastslagna väg som hjälpt mig i min andliga utveckling. Vid viktiga tidpunkter i mitt liv har min Fader i himlen välsignat mig med någon som brytt sig tillräckligt mycket om mig för att kunna påverka mina val i rätt riktning. De har följt Frälsarens ord: ”Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er.”1

När jag var liten var min far inte medlem i kyrkan och min mor hade blivit mindre aktiv. Vi bodde i Washington D.C. och mina morföräldrar bodde 400 mil därifrån i staten Washington. Några månader efter att jag fyllt åtta år kom min mormor tvärsöver landet för att hälsa på oss. Mormor var bekymrad över att varken jag eller min äldre bror var döpta. Jag vet inte vad hon sade till mina föräldrar om detta, men jag vet att hon en morgon tog mig och min bror till en park där hon berättade varför hon tyckte det var viktigt att bli döpt och att komma regelbundet till kyrkan. Jag minns inte exakt vad hon sade, men orden rörde vid mitt hjärta och det dröjde inte länge förrän min bror och jag döptes.

Mormor fortsatte att stödja oss. Jag minns att varje gång min bror eller jag fick uppgiften att hålla tal i kyrkan, brukade vi ringa till henne för att få några förslag. Inom några dagar kom ett handskrivet tal med posten. Efter en tid kom förslagen i form av utkast som krävde mer arbete från vår sida.

Mormor använde rätt mängd mod och respekt för att hjälpa vår far inse hur viktigt det var att han körde oss till kyrkan och våra möten. På alla lämpliga sätt hjälpte hon oss känna att vi behövde evangeliet i våra liv.

Det viktigaste var att vi kände att mormor älskade oss och att hon älskade evangeliet. Hon var ett underbart föredöme! Så tacksam jag är för det vittnesbörd hon bar för mig när jag var liten. Hennes inflytande ändrade mitt livs inriktning till det bättre för evigt.

Senare, när jag skulle ta min examen vid universitetet, blev jag förälskad i en vacker ung kvinna som hette Jeanene Watkins. Jag trodde att hon började känna detsamma för mig. En kväll när vi talade om framtiden vävde hon försiktigt in i samtalet något som förändrade mitt liv för alltid. Hon sade: ”När jag gifter mig ska det vara i templet med en trofast, hemkommen missionär.”

Fram till dess hade jag inte tänkt mycket på en mission. Den kvällen ändrades min motivation att gå ut som missionär dramatiskt. Jag gick hem och kunde inte tänka på något annat. Jag låg vaken hela natten. Jag var helt tankspridd i skolan dagen därpå. Efter många böner beslöt jag mig för att träffa min biskop och börja förbereda min missionärsansökan.

Jeanene bad mig aldrig gå ut som missionär för hennes skull. Hon älskade mig tillräckligt för att berätta om sin övertygelse och hon gav mig möjlighet att själv välja inriktning i livet. Vi gick båda ut som missionärer och beseglades senare i templet. Jeanenes mod och hängivenhet mot sin tro har spelat en väsentlig roll i vårt liv tillsammans. Jag är säker på att vi inte skulle ha funnit den lycka vi fick njuta utan hennes starka tro på principen att sätta Herren främst. Hon är ett underbart, rättfärdigt föredöme!

Både mormor och Jeanene älskade mig tillräckligt för att berätta om sin övertygelse om att mitt liv skulle välsignas av evangeliets förrättningar och av att jag tjänar min Fader i himlen. Ingen av dem tvingade mig eller fick mig att skämmas för att jag var den jag var. De älskade mig helt enkelt och älskade vår Fader i himlen. Båda visste att han kunde göra mer med mitt liv än jag själv kunde på egen hand. Båda hjälpte mig på ett modigt och kärleksfullt sätt att finna vägen till högsta lycka.

Hur kan var och en av oss bli ett sådant betydelsefullt exempel? Vi måste se till att verkligen älska dem som vi vill hjälpa på ett rättfärdigt sätt, så att de kan börja utveckla tro på Guds kärlek. För så många i världen är den första utmaningen när det gäller att ta emot evangeliet, att utveckla tro på en Fader i himlen som verkligen älskar dem. Det är lättare att utveckla den tron när de har vänner eller familjemedlemmar som älskar dem på liknande sätt.

När du stärker deras tillit till din kärlek kan de utveckla tro på Guds kärlek. Sedan kan deras liv, genom dina kärleksfulla, omtänksamma ord, välsignas när du berättar om vad du har lärt dig, om upplevelser du har haft och om principer du har följt för att hitta lösningar på egna problem. Visa ditt uppriktiga intresse för deras välbefinnande. Bär sedan ditt vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium.

Du kan hjälpa dem på sätt som är grundade på principer och lärosatser. Uppmuntra dem du älskar att försöka förstå vad Herren vill att de ska göra. Ett sätt är att ställa frågor som får dem att tänka efter och sedan ge dem tillräckligt med tid – det kan vara timmar, dagar, månader eller mer – att begrunda och själva arbeta fram svaren. Du kanske behöver hjälpa dem förstå hur de ska be och hur de kan känna igen svaren på sina böner. Hjälp dem förstå att skrifterna är en viktig källa till att få och känna igen svar. På så sätt hjälper du dem att förbereda sig för framtida möjligheter och utmaningar.

Guds avsikt är att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”.2 Det är det grundläggande i allt vi gör. Ibland blir vi så upptagna med saker och ting som fascinerar oss eller blir så uppslukade av vardagens ansvar att vi inte längre ser Guds avsikt med våra liv. När du hela tiden fokuserar på de mest grundläggande principerna förstår du bättre vad du bör göra, och du frambringar då mer frukt åt Herren och större glädje åt dig själv.

När ditt fokus i livet är inställt på frälsningsplanens grundläggande principer, kan du bättre koncentrera dig på att berätta vad du vet, eftersom du förstår den eviga betydelsen av evangeliets förordningar. Du berättar då vad du vet på ett sätt som skapar en önskan hos dina vänner att bli andligen styrkta. Du kan hjälpa dina nära och kära att vilja bestämma sig för att lyda alla hans bud och själva ta på sig Jesu Kristi namn.

Kom ihåg att enskildas omvändelse endast är en del av verket. Sök alltid efter att stärka familjen. Undervisa med en vision om vikten av att familjen beseglas i templet. För en del familjer kan det ta år. Så var det med mina föräldrar. Många år efter att jag hade döpts döptes min far, och senare beseglades min familj i templet. Min far var beseglare i templet, och min mor tjänade där tillsammans med honom. När du har en vision av templets beseglingsförrättning, hjälper du till att bygga Guds rike på jorden.

Kom ihåg att kärlek är den mäktiga grundval som du utgår från när du vill hjälpa andra. Inflytandet från min mormor och min hustru Jeanene hade varit betydelselöst om jag inte först hade känt att de älskade mig och ville att jag skulle få det bästa i livet.

Låt kärleken leda till tillit. I några fall kan det vara svårt med tilliten, men hitta sätt att kunna lita på dem. Vår himmelske Faders barn kan göra förunderliga ting när de känner att man litar på dem. Varje Guds barn som lever på jorden valde Frälsarens plan. Lita på att de, om de får möjligheten, kommer att välja den igen.

Berätta om principer som hjälper dem du älskar att sträva framåt längs vägen mot evigt liv. Kom ihåg att vi alla växer rad för rad. Du har följt samma mönster i fråga om din insikt i evangeliet. När du berättar om evangeliet, håll det enkelt.

Ditt vittnesbörd om Jesu Kristi försoning är ett mäktigt verktyg. Bönen är också en tillgång, liksom Mormons bok och de andra skrifterna och din hängivenhet mot prästadömets förrättningar. Allt detta kommer att ge dig Andens vägledning, som du är helt beroende av.

För att verkligen kunna göra det som Kristus har gjort3 bör du koncentrera dig på denna grundläggande princip i evangeliet: Jesu Kristi försoning gör det möjligt för oss att bli mer lika vår Fader i himlen, så att vi kan leva tillsammans för evigt i våra familjer.

Det finns ingen mer grundläggande lära i vår verksamhet än Jesu Kristi försoning. Ta varje lämpligt tillfälle att vittna om Frälsaren och om kraften i hans försoningsoffer. Använd skrifterna till att undervisa om honom och om varför han är det fullkomliga mönstret i allas liv.4 Du behöver studera flitigt. Bli inte så upptagen med triviala saker att du går miste att lära dig om Herrens lärdomar. Med en fast, personlig doktrinär grundval blir du en mäktig källa när det gäller att berätta om viktiga sanningar för andra som förtvivlat väl behöver dem.

Vi tjänar vår Fader i himlen bäst genom rättfärdigt inflytande och genom att tjäna andra.5 Det största föredöme som någonsin vandrat på jorden är vår Frälsare Jesus Kristus. Under hela sin jordiska verksamhet undervisade, tjänade och älskade han andra. Han satte sig ner med människor som betraktades som ovärdiga hans sällskap. Han älskade var och en av dem. Han såg deras behov och undervisade dem om sitt evangelium. Han inbjuder oss att följa hans fullkomliga exempel.

Jag vet att hans evangelium är vägen till frid och lycka i det här livet. Må vi komma ihåg att göra som han gjorde genom att dela med oss av vår kärlek, tillit och kunskap om sanningen till andra som ännu inte har omfattat evangeliets strålande ljus. I Jesu Kristi namn, amen.