Nuorten voimaksi
Ravitse sieluasi rukouksella
Huhtikuu 2024


”Ravitse sieluasi rukouksella”, Nuorten voimaksi, huhtikuu 2024.

Tule ja seuraa minua

Enos 1

Ravitse sieluasi rukouksella

Siunaus, että voit olla yhteydessä taivaalliseen Isääsi, on käytettävissäsi kaikkialla ja aina.

Kuva
nuori nainen rukoilee

Olet tuntenut nälkää ennenkin. Nälän tunne on kehosi tapa kertoa sinulle, että se tarvitsee ruokaa. Ja kun sinulla on nälkä, tiedät, mitä sinun pitää tehdä – syödä!

Hengelläsi on myös tapoja kertoa sinulle, milloin tarvitset hengellistä ravintoa. Aivan kuten on monenlaista ruokaa, jota voit syödä ollessasi nälkäinen, niin on monia asioita, joita voit tehdä tyydyttääksesi hengellisen nälkäsi. Voit kestitä itseäsi Kristuksen sanoilla, joita on pyhissä kirjoituksissa ja profeettojen sanoissa (ks. 2. Nefi 32:3). Voit käydä kirkossa säännöllisesti ja nauttia sakramentin (ks. OL 59:9). Voit palvella Jumalaa ja Hänen lapsiaan.

Mutta on yksi hengellisen ravinnon lähde, joka on ulottuvillasi kaikkina aikoina, elämäsi jokaisena hetkenä, olosuhteista riippumatta. Voit aina olla yhteydessä taivaalliseen Isään rukouksen avulla.

”Minun sielullani oli nälkä”

Kun Enos metsästi eläimiä metsässä, hän ajatteli, mitä hänen isänsä oli opettanut ”iankaikkisesta elämästä ja pyhien ilosta”. Nämä opetukset ”painuivat syvälle” Enosin sydämeen (ks. En. 1:3).

Tässä hengellisessä mielentilassa Enos tunsi voimakasta tarvetta: ”Minun sielullani oli nälkä”, hän sanoi (En. 1:4, korostus lisätty).

Mitä Enos teki, kun hän tunsi tätä hengellistä nälkää? ”Minä polvistuin maahan Luojani eteen, ja minä huusin hänen puoleensa voimallisessa rukouksessa ja anomisessa oman sieluni puolesta” (En. 1:4).

Enosin hengellinen nälkä oli niin suuri, että hän rukoili koko päivän ja yön. Lopulta Jumala vastasi hänen rukoukseensa ja antoi anteeksi hänen syntinsä. Enos tunsi, että hänen syyllisyytensä oli pyyhitty pois, ja hän oppi, miten voimallista on usko Jeesukseen Kristukseen. Sitten hän vuodatti koko sielunsa kansansa ja vihollistensa puolesta. Hän solmi liittoja ja sai lupauksia Herralta, ja hän meni kansansa keskuuteen ja kertoi, mitä oli kuullut ja nähnyt (ks. En. 1:4–19).

Kaikkiin rukouksiin ei vastata näin dramaattisella tavalla, mutta kokemuksesi rukouksesta voi silti olla merkityksellinen ja muuttaa elämää. Tässä on muutamia tärkeitä opetuksia, joita voit oppia Enosin voimallisesta rukouksesta:

  • Pyrkimys elää täysin evankeliumin mukaan voi auttaa sinua aistimaan hengellisen nälkäsi.

  • Hengellinen nälkäsi voi ja sen pitäisi saada sinut polvillesi pyytämään apua taivaalliselta Isältä.

  • Taivaallisen Isän rukoileminen voi osaltaan tyydyttää hengellisen nälkäsi – ja paljon muutakin!

  • Voit rukoilla missä ja milloin tahansa.

  • Rukous voi auttaa sinua tekemään parannuksen.

  • Rukous voi vahvistaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen.

  • Voit saada henkilökohtaisen todistuksen siitä, että taivaallinen Isäsi kuulee sinua ja on tietoinen sinusta.

  • Rukouksen avulla saamasi todistus ja voima voivat auttaa sinua palvelemaan ja vahvistamaan muita.

Kokemukseni rukouksen voimasta

Kun olin melkein 16-vuotias, innoitettu piispani pyysi minua opettamaan nuorten pyhäkoululuokallemme, kuinka saada todistus evankeliumista rukouksen avulla. Varttuessani olin käyttänyt aikaa Mormonin kirjan tutkimiseen ja tuntenut aina, että kirkko on totta. Olin aina uskonut Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen, mutta en ollut koskaan ottanut vakavasti Moronin lupausta, joka on jakeissa Moroni 10:4–5, ja rukoillut evankeliumin totuudellisuudesta. Muistan tunteneeni, että jos aioin opettaa, kuinka saada todistus rukouksen avulla, niin minun pitäisi itsekin rukoilla todistusta. Sielullani oli nälkä – kenties eri tavalla kuin Enosilla, mutta tunsin silti hengellistä tarvetta.

Kun valmistelin oppiaihetta, polvistuin ja rukoilin koko sydämestäni. Kun kysyin Herralta, onko evankeliumi totta, sydämeeni tuli hyvin suloinen tunne – tuo hiljainen, vieno ääni vahvisti minulle, että se on totta ja että minun pitää edelleen tehdä sitä, mitä olin tekemässä.

Tunne oli niin voimakas, etten voisi koskaan olla välittämättä tuosta vastauksesta ja sanoa, etten tiennyt. Tunsin hyvin suurta onnellisuutta! Seuraavana sunnuntaina seisoin luokkatoverieni edessä ja todistin, että taivaallinen Isä vastaisi heidän rukouksiinsa, jos heillä olisi uskoa.

Kuva
Ulisses Soares nuorena miehenä

vanhin Soares nuorena miehenä

Tämä todistus on säilynyt mielessäni. Se on auttanut minua tekemään päätöksiä, etenkin haasteellisina hetkinä. Se on sallinut minun todistaa ihmisille vakaumuksella, että he voivat saada vastauksia taivaalliselta Isältä, jos he rukoilevat uskossa. Tämä on ollut totta omalla kohdallani ollessani opettajana siinä nuorten pyhäkoululuokassa, lähetyssaarnaajana ja vielä nykyäänkin apostolina.

Milloin ja mitä rukoilla

Et tietenkään rukoile vain silloin, kun tunnet erityisen suurta hengellistä tarvetta. Milloin sinun siis pitää rukoilla? Ja mitä sinun pitää rukoilla? Lyhyt vastaus on: aina ja kaikkea.

Kuva
nuori mies rukoilemassa

Taivaallinen Isäsi on aina valmis kuuntelemaan sinua ja haluaa, että rukoilet Häntä säännöllisesti ja usein. Sinun tulee ”[kysyä] Herralta neuvoa kaikissa tekemisissäsi” (Alma 37:37) ja rukoilla aamulla, keskipäivällä ja illalla. Sinun tulee rukoilla kotona, työssä, koulussa – missä tahansa oletkin ja mitä tahansa oletkin tekemässä (ks. Alma 34:17–26). Sinun tulee rukoilla perheesi kanssa (ks. 3. Nefi 18:21), ”julkisesti ja yksityisesti” (OL 81:3), sydämessäsi, kun et rukoile muodollisesti (ks. Alma 34:27), ja sinun tulee rukoilla aina Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä (ks. 3. Nefi 18:19–20).

Kuva
nuori mies rukoilemassa

Lähesty taivaallista Isääsi

Yksi lempikohdistani pyhissä kirjoituksissa opettaa minulle, kuinka meidän tulee lähestyä taivaallista Isäämme, kun rukoilemme: ”Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi” (OL 112:10). Kun olet nöyrä ja kuuliainen, taivaallinen Isä on kanssasi. Hän johdattaa sinua kädestä. Hän vastaa rukouksiisi sen mukaan, mikä on Hänen oma tahtonsa, tapansa, aikataulunsa ja ehdoton tietonsa siitä, mikä on sinulle hyväksi.

Säännölliset ja toistuvat rukouksesi ovat välttämättömiä, jotta sielusi saa hengellistä ravintoa. Yhteydenpito taivaallisen Isän kanssa rukouksen avulla on mahdollista ja toivottua kaikkialla ja aina. Rukoilen, että muistat tämän ja vaalit mahdollisuuksia lähestyä Jumalan valtaistuinta ja saada Häneltä siunauksia.

Kuva
nuori nainen rukoilee