2023
Usko, teot, armo… ja pyöräily?!
Elokuu 2023


”Usko, teot, armo… ja pyöräily?!”, Nuorten voimaksi, elokuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Apostolien teot

Usko, teot, armo… ja pyöräily?!

Ota selvää, mikä auttaa sinua kulkemaan jatkuvasti eteenpäin.

Kuva
Nuori nainen pyöräilemässä

Katsoin peilistä naarmuuntunutta ihoa nenäni alla ja leuassani. Pyyhin varovasti pois pieniä soran murusia. Jep, näytti aivan siltä kuin minulla olisi viikset ja parta. Asfaltti-ihottuman aikaansaama pukinparta!

Vain muutamaa minuuttia aiemmin olin oppinut erittäin tärkeän läksyn pyöräilystä: pystyssä pysyminen on todella vaikeaa, ellei liiku eteenpäin! Polkemisen sijaan olin epäröinyt liian kauan, jarruttanut liian nopeasti ja kaatunut.

Mitä tekemistä tällä on evankeliumin kanssa? Tässä on yksi yhteys, jota kannattaa miettiä. Aivan kuten tarvitsemme sekä tasapainoa että liikettä, jotta pysymme pystyssä polkupyörällä, samalla tavoin meidän iankaikkinen edistymisemme riippuu sekä uskosta että hyvistä teoista. Ja koko matka tulee mahdolliseksi Jeesuksen Kristuksen armon ansiosta.

Ajattele asiaa näin: Jeesus Kristus on antanut sinulle polkupyörän. Juuri Hän auttaa sinua oppimaan, kuinka ajaa sillä. Hän voi kertoa sinulle ohjeet, antaa vinkkejä ja jopa pitää pyörää paikallaan, kun nouset sen selkään. Mutta sinun itsesi täytyy päättää liikkua eteenpäin.

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kertoi hiljattain samanlaisia ajatuksia polkupyöristä kannustaakseen meitä kulkemaan jatkuvasti eteenpäin uskossa.

”Pidä katseesi edessäsi olevassa tiessä. Keskity määränpäähäsi”, hän sanoi. ”Ja polje. Tasapainossa pysymisessä on kyse liikkumisesta eteenpäin.”1

Kun olet nyt lukemassa Uutta testamenttia, saatat huomata, että varhaiset apostolit opettivat paljon polkupyörällä ajamisesta. Kunhan vitsailin! Mutta he opettivat useita kertoja uskosta, armosta ja teoista.

Esimerkiksi Pietari opetti, että ”meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo” (Ap. t. 15:11).

Ja huomaapa, missä hänen armoa koskeva opetuksensa esiintyy – Apostolien teoissa, johon on tallennettu opetuslasten tekoja! Suuressa osassa Uutta testamenttia kuvaillaan, kuinka uskolliset miehet ja naiset matkustivat ja opettivat Jeesuksesta Kristuksesta. Tämä ilmentää uskon osoittamisen, ahkeran työskentelyn ja Vapahtajan tukea antavan avun vastaanottamisen yhdistelmää.

Mitä muita sellaisia pyhien kirjoitusten kohtia löydät, joissa puhutaan uskosta, teoista ja armosta? Millä tavoin huomaat näiden kolmen toimivan yhdessä omassa elämässäsi? Tässä on muutamia jakeita, joiden avulla pääset alkuun: Jaak. 2:14–17; Ef. 2:8–10 ja Moroni 10:32–33.

Pyörävertaus ei ole täydellinen, joten älä kanna liikaa huolta siitä, mitä kaikki edustaa. Käytetään sitä vain apuna muistuttamassa, ettemme voi pelastaa itseämme eikä Vapahtajakaan pakota meitä pelastumaan. Kun teemme yhteistyötä Hänen kanssaan pyrkien noudattamaan Hänen opetuksiaan ja osoittamaan rakkautta muita kohtaan – silloin tapahtuu ihmeitä. Saatana haluaa, että annamme periksi, käymme istumaan ja vajoamme syntiin ja epätoivoon. Mutta taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus rakastavat meitä ja kannustavat meitä matkan jokaisella askeleella – tai polkaisulla!

Hyppää siis satulaan, työnnä pyörää eteenpäin ja ala polkea, niin tunnet tuulen kasvoillasi. Eteenpäin kulkeminen tuntuu hyvältä, eikö vain?!

Kuva
Jeesus Kristus

Tyynen veden äärellä, Simon Dewey

Viite

  1. Dieter F. Uchtdorf, huhtikuun 2022 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2022, s. 123).