2023
Jatkuva kääntymys
Elokuu 2023


”Jatkuva kääntymys”, Nuorten voimaksi, elokuu 2023.

Jatkuva kääntymys

Pyrkimys jatkuvaan kääntymykseen ei ole monimutkaista. Sinä pystyt siihen.

Kääntymys ei ole palkinto, joka annetaan sinulle kasteessa ja josta pyyhit pölyt joka sunnuntai kirkossa. Uskoa täytyy ravita. Kääntymyksesi täytyy olla jatkuvaa. Et voi luottaa siihen, että jokin suuri tapahtuma käynnistää sen, ja odottaa sen syvenevän vaivattomasti ketjureaktiona kuin peräkkäin kaatuilevat dominopalikat.

Sen sijaan otat tietoisia askelia matkan varrella rakentaaksesi parempaa elämää kuolevaisuudessa ja ikuisuudessa. Jatkuva kääntymys tulee niistä pienistä asioista, joita teet joka päivä, kuten se, kun pyydät anteeksi epäystävällisiä sanoja (tai päätät alun perin olla sanomatta niitä), tai kun muistat lukea pyhiä kirjoituksiasi. Se on sitä, että päätät yhä uudelleen jatkaa uskomista. Se on sitä, että yrität aina tehdä parhaasi ja olla paras, mitä voit. Sillä tavoin sinusta voi tulla paras itsesi ja voit vahvistaa uskoasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Vapahtajan [evankeliumissa] – – on pohjimmiltaan kyse – – siitä, että teemme hyvää ja tulemme hyviksi. [Jeesuksen Kristuksen] sovitus tarjoaa meille apua pahan voittamisessa ja välttämisessä sekä hyvän tekemisessä ja hyväksi tulemisessa. Tämä Vapahtajan suoma apu on tarjolla kuolevaisuuden koko taipaleelle – pahasta hyvään ja edelleen parempaan sekä oman luontomme muuttamiseen.”1

Seuraavat ideat voivat olla avuksi.

Kuva
Kirjoittamista päiväkirjaan

Kirjoita onnistumisistasi

Jos sinusta tuntuu, että edistymisesi on pysähtynyt, yritä huomata ne hyvät asiat, joita teet joka päivä. Käytä hetki siihen, että kirjoitat muistiin kaiken, mitä olet tehnyt tänään hyvin.

Kirkossa käyminen, pyhien kirjoitusten tutkiminen, liittojen pitäminen, ystävällisyys, rukoileminen – nämä pienet onnistumiset ovat hetkiä, jolloin päivittäisessä elämässäsi tapahtuu hyvää. Tämä on edistymistä. Tämä on sitä, että otat askelia kohti iankaikkista päämäärääsi!

Kuva
Kädet siluettina auringonvaloa vasten

Pyri saamaan lisää valoa

Jumala palkitsee pienet uskon tekosi joka kerta, kun valitset jotakin hyvää. Hän tekee ponnisteluistasi arvokkaita antamalla sinulle voimaa, rohkeutta ja tietoa, jotta voit kulkea jatkuvasti kohti iankaikkista elämää.

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Vuosien kuluessa me otamme nämä tärkeät hengelliset askeleet yhä uudelleen. Alamme nähdä, että ’se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka’ [OL 50:24]. Kysymyksemme ja epäilyksemme hälvenevät tai aiheuttavat meille vähemmän huolta. Uskostamme tulee yksinkertainen ja puhdas.”2

Kun koet syvemmän kääntymyksen evankeliumiin, sinusta tulee parempi kuin ennen. Opit siitä, mitä tarkoittaa se, että on hyvä ihminen, ja saat selville, mihin kykenet. Pyhä Henki opettaa sinua, kun pyrit kehittymään. Kun saat lisää valoa, sinusta tulee enemmän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kaltainen. He ovat kärsivällisiä, myötätuntoisia, rakastavia, viisaita, ystävällisiä ja anteeksiantavia. Lyhyesti sanottuna pääset lähemmäksi täydellisyyttä (ks. 3. Nefi 12:48).

Kuva
Omena ja donitsi

Omaksu hyviä tottumuksia

Mieti, kuinka omaksut jonkin tottumuksen. Teet jotakin yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes siitä tulee automaattista. Samoin voi käydä hyvien ajatusten kanssa. Kun yrität tietoisesti ajatella, kuinka olet ystävällisempi, rakastat enemmän, palvelet muita tai olet kiitollisempi, aivosi käsittelevät näitä ajatuksia useammin. Kun sitten toimit niiden ajatusten mukaisesti, niistä tulee hyviä tottumuksia.

Jotta voisit määrätietoisemmin kehittyä paremmaksi, voisit asettaa tavoitteeksi sen, että keskityt omaksumaan tiettyjä Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia.

Esimerkiksi:

  1. Kehun joka päivä kolmea ihmistä, jotta voin oppia näkemään ihmisissä enemmän hyvää.

  2. En kuuntele huonoa musiikkia, jotta Henki voi olla aina kanssani.

  3. Rukoilen, kun olen vihainen, jotta olisin ystävällisempi.

Tällaiset tottumukset voivat tehdä yksinkertaisemmaksi sen, että etenet jatkuvasti kohti täydellisyyttä ja elät tuntien enemmän iloa nyt. On paljon helpompaa olla hyvä, kun sinulla on tapana ”tehdä hyvää alati” (ks. Alma 63:2).

Kuva
Nuoria naisia

Muista hyvä uutinen

Samalla kun pyrit saavuttamaan päivittäisen tavoitteesi elää onnellisempaa, enemmän Kristuksen kaltaista elämää nyt, etenet myös kohti täydellisyyttä. Eikö olekin hienoa? Sinusta on kasvamassa sellainen ihminen, jollainen sinusta on tarkoitus tulla. Samalla parannat myös elämääsi kuolevaisuudessa. Ja sen kautta voit olla onnellinen nyt ja iankaikkisuuksissa.

Sillä tavoin Jumala suunnitteli sen. Se, että päätät olla paras ”sinä” seuraamalla Jeesusta Kristusta, auttaa sinua ja lähipiirissäsi olevia. Ja se tuo sinut Hänen rakastavaan syliinsä iankaikkisuudeksi.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin hyvä uutinen antaa sinulle uskomattoman tilaisuuden ymmärtää elämän tarkoitus ja täyttää se. Mutta kaikki riippuu sinusta. Sinä päätät, tartutko tähän tilaisuuteen vai et. Tahdonvapautesi ansiosta sinun päätöksesi ratkaisevat määränpääsi.3 Valinnoillasi on merkitystä, koska ne rakentavat sitä, millainen olet nyt, sellaiseksi, millainen sinusta tulee. Ja se, millainen sinusta tulee, on määränpääsi.

Jumala luottaa sinuun. Hän haluaa sinun palaavan Hänen luokseen ja tulevan Hänen kaltaisekseen, ja Hän on laatinut täydellisen suunnitelman auttaakseen sinua tekemään niin. Sinun täytyy vain – ja Hän tietää sinun pystyvän siihen – pyrkiä parhaasi mukaan noudattamaan sitä suunnitelmaa.

Viitteet

  1. David A. Bednar, ”Sovitus ja kuolevaisuuden taival”, Liahona, huhtikuu 2012, s. 14.

  2. Neil L. Andersen, lokakuun 2008 yleiskonferenssi (Liahona, marraskuu 2008, s. 14).

  3. Ks. Thomas S. Monson, ”Decisions Determine Destiny”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta, 6. marraskuuta 2005, s. 3, speeches.byu.edu.