2023
Koko elämäsi mittainen hengellinen seikkailu
Elokuu 2023


Koko elämäsi mittainen hengellinen seikkailu”, Nuorten voimaksi, elokuu 2023.

Koko elämäsi mittainen hengellinen seikkailu

Se, että oppii tuntemaan Herran Jeesuksen Kristuksen ja rakastamaan Häntä, jatkuu läpi koko elämän.

Kuva
Nuori nainen

Vanhin Andersen tervehtii nuoria naimattomia aikuisia Aurorassa Filippiineillä marraskuussa 2015.

Mitä sinulle tulee mieleen, kun kuulet sanan seikkailu? Tuleeko mieleesi elokuvia tai kirjoja, joissa urheat sankarit lähtevät jännittäville matkoille, jotka ovat täynnä vaaroja? Vai tuleeko mieleesi ehkä joku, jonka täytyy lähteä suorittamaan rohkeutta vaativaa, kaikkia vastuksia ajatellen mahdottomalta tuntuvaa tehtävää?

Seikkailuja löytyy eri puolilla maailmaa kerrotuista tarinoista. Mutta oletko koskaan miettinyt, odottaako sinua jokin seikkailu – jokin suuri ja mahtava tehtävä, jonka voisit tehdä ja joka muuttaisi elämäsi ja muiden elämän ikuisesti paremmaksi?

Kyllä, sinulla on edessäsi hyvin tärkeä hengellinen seikkailu! Mutta toisin kuin seikkailut, joista luet kirjoista tai joita näet elokuvissa, sinun seikkailusi alkaa maailman Vapahtajan ja Lunastajan elämää muuttavalla kutsulla: ”Tulkaa minun luokseni” (Matt. 11:28).

Vapahtajan kutsu

Hän kutsuu kaikkia uskomaan ja luottamaan Häneen, ottamaan vastaan Hänen nimensä, Hänen opetuksensa ja Hänen käskynsä.

Riippumatta siitä, missä asut tai millaisia kykyjä, ominaisuuksia tai ainutlaatuisia elämänkokemuksia sinulla on, Jeesuksen Kristuksen asettaminen etusijalle elämässäsi on koko elämäsi mittainen seikkailu. Elät tässä maailmassa, joka on täynnä haasteita ja häiriötekijöitä. Se, että pystyt keskittymään Jeesukseen Kristukseen ja elämään uskossa Häneen koko elämäsi ajan, vaatii rohkeutta ja apua taivaasta.

Kuva
Tyttö astumassa kastealtaaseen

Saa voimaa toimituksista ja liitoista

Tärkeänä apuna taivaasta ovat temppelitoimitukset ja -liitot, jotka pitävät meidät lujina ja horjumattomina, rakentuneina ja vahvistuneina1 pyrkiessämme tulemaan Vapahtajan luo.

Sinä solmit liiton, kun sinut kastetaan. Kun edistyt evankeliumissa, solmit temppelissä lisää liittoja. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Jokaisella, joka solmii liittoja kastealtaassa ja temppelissä – ja pitää ne – on entistä suurempi pääsy Jeesuksen Kristuksen voimaan.”2

Tässä maailmassa, joka on täynnä epäuskoisia ja häiritseviä ääniä sekä lisääntynyttä levottomuutta ja kiusauksia, toimitusten ja liittojen tarjoama turva ja muistutukset vievät sinua eteenpäin sillä tiellä, jota presidentti Nelson kutsuu syvällisesti liittopoluksi.

Elä kelvollisena Pyhän Hengen johdatukseen

Lähes 2 000 vuotta sitten apostoli Paavali sanoi, että vain Pyhän Hengen avulla voi tietää ja ymmärtää sitä, mikä on Jumalan (ks. 1. Kor. 2:11–14). Hänen sanansa ovat yhä nykyäänkin uskomattoman totta.

Kun saat kasteessa Pyhän Hengen lahjan, sinun täytyy pyrkiä elämään kelvollisena saamaan sen jatkuva vaikutus sillä, mitä teet, mitä sanot ja keiden kanssa vietät aikaasi. Kun teet niin, hengellinen valo tulee entistä varmemmin sieluusi.

Presidentti Nelson on neuvonut meitä, että meidän tulee tehdä päätös ”pidättäytyä kaikesta, mikä karkottaa Hengen”3, ja ”tehdä se hengellinen työ, jota vaaditaan, jotta [pääsemme] osallisiksi Pyhän Hengen lahjasta ja [kuulemme] Hengen ääntä useammin ja selvemmin”4.

Kuva
Nuori mies lukemassa pyhiä kirjoituksia

Pidä kiinni hengellisistä kokemuksista

Paavali koki kääntymyksen Herraan, kun ”taivaasta leimahti – – kirkas valo” ja hän kuuli Herran äänen (Ap. t. 22:6–7). Paavali piti kiinni tästä ja muista erityisistä hengellisistä kokemuksista koko elämänsä ajan. Meidän täytyy tehdä samoin.

Profeetta Joseph Smith kohtasi usein vastustusta ja vainoa, mutta hän ei koskaan unohtanut tai kieltänyt ensimmäistä näkyä koskevaa kokemustaan. Hän todisti rohkeasti, että Isä ja Poika olivat ilmestyneet hänelle. Joseph sanoi: ”Tiesin sen, ja minä tiesin, että Jumala tiesi sen, enkä voinut sitä kieltää” (JS–H 1:25). Hengellisistä kokemuksista kiinni pitäminen vakuutti Josephille, että Jumala rakasti ja vahvisti häntä siinä työssä, jonka Herra oli antanut hänelle tehtäväksi.

Siinä missä taivaallisia näkyjä tulee silloin tällöin, niin hengellisiä kokemuksia ja ihmeitä tulee niille, jotka nöyrästi ja rukoillen tavoittelevat niitä. Ajattele kokemuksiasi FSY:ssä tai tuntemuksia, joita sait lukiessasi Mormonin kirjaa ensimmäisen kerran. Pidä tiukasti kiinni näistä elämäsi merkityksellisistä hetkistä. Ne vahvistavat sinua pyrkiessäsi tulemaan Kristuksen luo.

Kuva
Jeesus Kristus

Valitse usko

Elämänsä aikana apostoli Paavalia lyötiin ja kivitettiin, ja hän selvisi hengissä kolmesta haaksirikosta (ks. 2. Kor. 11:24–25). Hän kohtasi monia, jotka halusivat vahingoittaa häntä, ja hän oli ”raatanut ja nähnyt vaivaa, kärsinyt nälkää ja janoa, – – palellut vähissä vaatteissa” (2. Kor. 11:26–27).

Harvalla ihmisellä on yhtä ankaria koettelemuksia kuin Paavalilla, mutta syvimmissä ahdingoissaankin Paavali pystyi olemaan murheellinen mutta silti aina iloinen, hänellä ei ollut mitään, mutta silti hän omisti kaiken (ks. 2. Kor. 6:10), koska hän valitsi uskon Jeesukseen Kristukseen.

Ei ole kovin vaikeaa valita uskoa Jeesukseen Kristukseen silloin, kun tunnemme itsemme hengellisesti tarmokkaiksi, mutta meidän täytyy valita usko myös silloin, kun elämä käy vaikeaksi. Huomaat, että Vapahtaja ei seiso seikkailusi lopussa ja odota, että tulisit Hänen luokseen. Hän seisoo rinnallasi ja näyttää tietä. Hän on tie (ks. Joh. 14:6).

Presidentti Nelson on sanonut: ”Vapahtaja nostaa meidät tämän langenneen maailman vaikutusvoiman yläpuolelle siunaamalla meitä suuremmalla rakkaudella, nöyryydellä, anteliaisuudella, ystävällisyydellä, itsekurilla, rauhalla ja levolla.”5 Nuorten voimaksi -oppaassa julistetaan: Jeesus Kristus on ”nuorten voima”6.

Hänen lupauksensa täyttyvät

Olen kiitollinen varmasta tiedostani, että Jeesus on Kristus. Todistan, että Hänen tuntemisensa ja rakastamisensa on yksi kuolevaisuuden suurista mahdollisuuksista.

Jonakin tulevana päivänä polvistut Hänen jalkojensa juureen. Jos olet pitänyt Hänelle antamasi lupaukset, niin sinä päivänä sielusi riemuitsee, kun Hän täyttää kaikki lupauksensa kaikille niille, jotka ovat tulleet Hänen luokseen ”täysin vilpittömin sydämin” (3. Nefi 18:32), kasvaneet rakkaudessaan Häntä kohtaan ja pyrkineet tuntemaan Hänen jumalallista läheisyyttään koko elämänsä ajan.

Siitä tulee mitä pyhin, kruunaavin hetki hengellisellä matkallasi!