2023
Ole vastaus jonkun rukoukseen
Heinäkuu 2023


”Ole vastaus jonkun rukoukseen”, Nuorten voimaksi, heinäkuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Apostolien teot 3

Ole vastaus jonkun rukoukseen

Hengen kehotusten noudattaminen auttaa meitä vaikuttamaan muihin.

Kuva
Pietari ja Johannes parantavat miehen temppelin luona

Mitä minulla on, sitä minä sinulle annan, Walter Rane

Pietari ja Johannes parantavat miehen temppelin luona.

Sinusta saattaa tuntua, ettei sinulla ole paljoakaan annettavaa. Mutta sinulla on usko Jeesukseen Kristukseen, ja uskosi Häneen riittää johtamaan varsin ihmeellisiin asioihin.

Pian Jeesuksen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen Pietari ja Johannes menivät temppeliin, missä mies, joka ei pystynyt kävelemään, istui vain ulkona ja pyysi heiltä lahjoitusta.

Pietari sanoi miehelle: ”Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele.” (Ap. t. 3:6, korostus lisätty.)

Pietari veti miehen jaloilleen. Ensimmäistä kertaa elämässään mies pystyi seisomaan. Hän käveli ja jopa hyppeli ilosta. Pietarin usko Kristukseen antoi hänelle rohkeutta parantaa mies pappeuden voimalla.

Ollaan kuitenkin rehellisiä. Et luultavasti pysty parantamaan aina kaikkien fyysisiä vaivoja. Mutta uskosi voi auttaa muilla tavoin. Pietarin tavoin sinä voit antaa sitä, mitä sinulla on.

Kuva
Nuoria miehiä

Valokuva Getty Images

Vaikuta

Oletko koskaan rukoillut, että tuntisit olosi vähemmän yksinäiseksi? Tai että joku olisi ystäväsi?

Onko joku koskaan juuri sillä hetkellä tullut paikalle, soittanut tai lähettänyt sinulle tekstiviestin? Hän on ehkä noudattanut Hengen kehotusta ja pyrkinyt toimimaan paremmin, aivan kuten sinä. Hän vain käytti uskollisesti hieman aikaansa, hieman rohkeuttaan ja hieman ystävällisyyttä – toisin sanoen sitä, mitä hänellä oli. Sinäkin voit antaa uskosi saada sinut toimimaan Hengen kehotusten mukaan.

Vanhin Ronald A. Rasband kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Meillä on pyhä vastuu oppia tunnistamaan [Pyhän Hengen vaikutus] elämässämme ja toimia sen mukaisesti.”1

Et aina huomaa, oletko vaikuttanut jonkun päivään ja jos, niin milloin, joten voi olla vaikea nähdä Hengen kehotusten noudattamisen tarkoitus.

Se, että yrität palvella – tehdä voitavasi – saa sinut kuitenkin tuntemaan, että olet onnellinen ja olet saanut jotakin aikaan, vaikket itse aina näkisikään tuloksia. Kun kuuntelet Pyhän Hengen kehotuksia, Hän auttaa sinua oppimaan, kuinka palvella muita, vaikka aikataulusi olisikin kiireinen. Kuten vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Rukouksiin vastataan – – useimmiten – – siten, että Jumala käyttää muita ihmisiä. Niinpä rukoilen, että Hän käyttää meitä. Rukoilen, että me olemme vastaus ihmisten rukouksiin.”2

Iloa kaikille

Tekemällä hyvää voit olla vastaus muiden rukouksiin ja kokea iloa matkan varrella – ja iankaikkisuuksissa. Vanhin Rasband onkin opettanut: ”Ilo tulee rauhana vaikeuksien tai sydämen murheen keskelle. Se antaa lohtua ja rohkeutta, avaa evankeliumin totuudet ja laajentaa rakkauttamme Herraa ja kaikkia Jumalan lapsia kohtaan.”3 Toisin sanoen sinustakin tulee enemmän Kristuksen kaltainen.

Anna vain sitä, mitä voit, aloittaen pienestä hetkestä ja kuuliaisuudesta.

Totta kai toisinaan sinä olet se, joka tarvitsee hieman lisäapua. Silloinkin rakastava taivaallinen Isä lähettää innoitusta muille. He voivat kokea iloa samalla kun heistä tulee vastaus sinun rukouksiisi, aivan kuten sinä voit olla vastaus heidän rukouksiinsa. Se tarkoittaa, että mahdollisia vastauksia on miljardeja, ja seuraava voi piankin kävellä kadulla vastaan aikoen tervehtiä.