2023
Förbli i Frälsarens kärlek
Juni 2023


”Förbli i Frälsarens kärlek”, Vägledning för de unga, juni 2023.

Sista ordet

Förbli i Frälsarens kärlek

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2016.

Jesus sa:

”Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.

Bild
ankare

Illustrationer: Jarom Vogel

Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek.” (Johannes 15:9–10).

Bild
ung person som ber

Att ”bli kvar i” eller ”förbli i” Frälsarens kärlek innebär att ta emot hans nåd och bli fullkomnad av den. För att ta emot hans nåd måste vi ha tro på Jesus Kristus och hålla hans bud, till exempel genom att omvända oss från våra synder, bli döpta till syndernas förlåtelse, ta emot den Helige Anden och fortsätta på lydnadens stig.

Bild
glasögon

Jesus uppenbarade att för att kunna sona våra synder och återlösa oss från döden, både den fysiska och den andliga, fick lidandet – den yttersta manifestationen av hans kärlek – honom, ”ja, Gud, den störste av alla, att skälva av smärta och blöda ur varje por samt lida till både kropp och ande – och [han] önskade att [han] inte skulle behöva dricka den bittra kalken och rygga” (Läran och Förbunden 19:18). Hans lidande i Getsemane och på korset var större än vad någon dödlig människa kan uthärda. Ändå, tack vare sin kärlek till sin Fader och till oss uthärdade han och han kan därför skänka oss både odödlighet och evigt liv.

Bild
diamant

Vilken dyrbar gåva den gudomliga kärleken är!

Vill du älska honom som först har älskat dig (se 1 Johannesbrevet 4:19)? Håll då fast vid hans bud. Vill du vara en vän till honom som gav sitt liv för sina vänner (se Johannes 15:13)? Håll då fast vid hans bud. Vill du bli kvar i hans kärlek och ta emot allt som han så nåderikt erbjuder dig? Håll då fast vid hans bud. Det är min bön att vi ska känna och till fullo förbli i hans kärlek.