2023
Den livsförändrande kraften i att minnas honom
Juni 2023


”Den livsförändrande kraften i att minnas honom”, Vägledning för de unga, juni 2023.

Kom och följ mig

Matteus 26:26–29; Markus 14:22–25

Den livsförändrande kraften i att minnas honom

Genom sakramentet och den Helige Anden minns vi Jesus Kristus och finner styrka, frid och glädje.

Bild
David A. Bednar

När Jesus Kristus samlade sina apostlar i ett rum på övervåningen i Jerusalem för påsken, hans sista måltid med dem under jordelivet, visste han att ”hans stund hade kommit” (Johannes 13:1). Han skulle snart frambära sitt oändliga och eviga försoningsoffer.

Apostlarna hade vandrat och pratat med Jesus. De hade hört hans lärdomar och sett hans underverk. Nu var han tvungen att ge sig av. Hur skulle de klara sig utan honom?

Bild
Jesus Kristus vid den sista måltiden

Den sista måltiden, av Simon Dewey

Jesus berättade för dem hur de kunde minnas honom när han inte längre var med dem. Han instiftade sakramentet och lovade att sända den Helige Anden.

Som Herrens lärjungar i de sista dagarna har vi fått befallning att alltid minnas honom. När jag berättar om hur sakramentet och den Helige Anden hjälper oss att minnas och följa Jesus Kristus, uppmanar jag dig att fundera över hur du bättre kan minnas och följa honom varje dag.

Bild
sakramentet

Sakramentets välsignelser

Under den sista måltiden välsignade Jesus brödet och gav det till sina apostlar och sa: ”Tag och ät. Detta är min kropp.” Han tog sedan ”en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: ’Drick av den alla. Detta är mitt blod … som blir utgjutet för många’” (Matteus 26:26–28).

Han sa: ”Gör detta för att minnas mig” (Lukas 22:19).

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är vi befallda att ta del av sakramentet varje vecka (se Läran och förbunden 59:9, 12). Den här heliga prästadömsförrättningen är en upprepad inbjudan att uppriktigt omvända sig, förnyas andligen och minnas Jesus Kristus.

Att äta och dricka brödet och vattnet ger inte förlåtelse för synder. Men när vi i en anda av bön och uppriktighet förbereder oss och värdigt deltar i förrättningen granskar vi våra handlingar och våra hjärtans önskningar och tar till oss Herrens inbjudan att omvända oss (se Mose 6:57). När vi frambär det offer han kräver – ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande (se 3 Nephi 9:20) – blir vi lovade att vi alltid kan ha hans Ande hos oss. Och med den Helige Andens heliggörande kraft som ständigt sällskap kan vi alltid behålla våra synders förlåtelse (se Moroni 6:4).

Efter att ha tagit del av sakramentet under ett ledarskapsmöte sa president Russell M. Nelson: ”Jag ingick ett förbund, när jag tog del av sakramentet, att jag är villig att ta på mig Jesu Kristi namn och att jag är villig att hålla hans bud. Jag hör ofta uttrycket att vi tar del av sakramentet för att förnya förbund som vi ingår vid dopet. Det är ju sant, men det är mycket mer än så. Jag har ingått ett nytt förbund. Ni har ingått nya förbund … I gengäld säger [Herren] att vi alltid ska ha hans Ande hos oss. Vilken välsignelse!”1

Under sakramentet minns vi Jesus Kristus och hur ”han oskyldig bördan bar”2 för oss. Att eftertänksamt förbereda sig för och uppriktigt ta del av sakramentet ger andlig förnyelse, himmelsk kraft och Herrens utlovade välsignelser.

Inbjud den Helige Anden

Jesus lovade sina apostlar att Fadern skulle sända dem Hjälparen, eller den Helige Anden, för att välsigna dem när han hade gått bort (se Johannes 14:26).

Den Helige Andens roll är att leda (se Johannes 16:13), vägleda (se 2 Nephi 32:5), hjälpa (se Johannes 14:26), bevara (se Mosiah 2:36) och heliggöra (se 3 Nephi 27:20) oss. Han kan bara arbeta med och genom oss om vi uppriktigt önskar hans ständiga sällskap och på rätt sätt förbereder och inbjuder honom i våra liv.

Studera, begrunda och mätta dig med Kristi ord i skrifterna för att inbjuda den Helige Anden (se 2 Nephi 31:20). Be ständigt. Handla trofast på maningar. Sök dygdiga tankar, handlingar och språk. Tillbe Gud hemma, i templet och i kyrkan.

När du införlivar dessa rättfärdiga gärningar i ditt liv är Herrens löfte att du ”alltid kan ha hans Ande hos [dig]” (Läran och förbunden 20:77, betoning tillagd).

Bild
en ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner

Alma, res dig, av Walter Rane

En mäktig förändring

När en Herrens ängel visade sig för Alma den yngre och kallade honom att omvända sig, föll Alma till marken och kunde inte tala eller röra sig på flera dagar.

Under den tiden plågades han av minnet av sina synder, men sedan kom han ihåg att han hade hört sin far profetera ”angående en viss Jesus Kristus, en Guds Son, som skulle komma för att sona världens synder”. Han skrev senare: ”När nu mitt sinne grep tag i denna tanke ropade jag i mitt hjärta: ’O Jesus, du Guds Son, förbarma dig över mig’ … Och se, när jag tänkte detta kunde jag inte längre komma ihåg mina kval” (Alma 36:17–19).

Det var inte ängelns besök som förändrade Alma. Det var genom att minnas Jesus Kristus och hans försoningsoffer som han kom att omvända sig och be om förlåtelse och barmhärtighet, känna intensiv glädje och bli en hängiven lärjunge.

När du minns Jesus Kristus och uppriktigt söker och följer honom blir han mycket mer än huvudpersonen i berättelser ur skrifterna. Hans gudomlighet och att han verkligen lever påverkar dina dagliga beslut, välsignar dig och upplivar dig så att du blir mer som han. Den här mäktiga förändringen börjar när du kommer ihåg Jesus Kristus!

Mitt hopp för dig

Jag vittnar om att Herren Jesus Kristus välsignar dig när du minns honom, tar på dig hans namn och håller hans bud (se Läran och förbunden 20:77, 79). ”Och om ni alltid kommer ihåg mig ska ni ha min Ande hos er” (3 Nephi 18:7).

Jag hoppas att du, när du nästa gång tar del av brödet och vattnet under sakramentet, i ditt hjärta ska säga: ”Jag ska aldrig glömma honom eller hans offer för mig. Jag ska älska och följa honom.” Jag ber att du ska bära denna beslutsamhet med dig under hela ditt liv.

Må du gå framåt med den styrka, frid och glädje som kommer av att alltid minnas och följa Jesus Kristus.