2023
Vrid på reglaget!
Juni 2023


”Vrid på reglaget!” Vägledning för de unga, juni 2023.

Vrid på reglaget!

Det finns en reserv av styrka som du kan åkalla när du känner dig tom, ensam eller vilsen.

Bild
ung man på motorcykel

Illustrationer: Dean MacAdam

Under mina två sista somrar på high school skickade mina föräldrar mig till Idaho för att arbeta för min farbror. Han drev Budge’s Golden Sunshine Honey, ett familjeföretag som startades av min farfar.

Min far visste vad jag hade framför mig. Han hade vuxit upp med att ”arbeta med bina”. Han ville att jag skulle lära mig att arbeta som han gjorde. Arbetet var svårt och det fanns få förmåner, utom en – ibland fick jag låna min farbrors motorcykel.

En dag bestämde jag mig för att ta en åktur. Den blå himlen, den klara solen och vinden som blåste genom mitt hår var upplivande! För ett ögonblick verkade alla de långa timmarna av hårt arbete vara värda besväret. Plötsligt stannade motorcykeln. Jag hade fått slut på bensin mitt ute i ingenstans! Det här hände innan det fanns mobiltelefoner, så jag fick klara mig på egen hand.

Jag trodde att min farbror skulle bli upprörd om jag övergav motorcykeln och gick tillbaka in till samhället, så jag bestämde mig för att knuffa hem motorcykeln. Det var mörkt sedan länge när jag var framme i samhället. Bensinstationen var stängd. Jag var törstig, hungrig och utmattad.

När jag knuffade motorcykeln genom samhället såg jag min farbrors lastbil parkerad utanför biografen. Jag hittade honom och berättade vad som hade hänt. Hans fråga förvånade mig.

”Hur kunde du få slut på bensin?” frågade han.

Han gick ut till motorcykeln och vred på ett reglage. Sedan vred han om nyckeln och sparkade igång startmotorn. Till min förvåning hördes det ett dån från motorn!

”Hur gjorde du det där?” frågade jag.

”Det finns en reservtank om bensinen skulle ta slut”, sa han. ”Allt du behöver göra är att vrida på reglaget.”

Generad och förödmjukad körde jag hem motorcykeln.

Liknelsen om motorcykeln

Jag har ofta tänkt på min upplevelse med motorcykeln. Genom åren har den blivit som en liknelse för mig.

I det här livet har vi andligt talat ”slut på bensin”. Vi vill förlita oss på våra egna resurser och vår egen styrka för att lösa våra problem. Ibland får vi problem, men vi är för generade för att be om hjälp. Men andligt sett är det som att försöka gå hem med motorcykeln utan hjälp. Vi är ovetande om att det finns ett reglage som kan ge kraft.

I stället för att försöka knuffa vår ”motorcykel” av egen styrka bör vi ”vrida på reglaget” och få tillgång till den största källan till kraft i det här livet: Jesu Kristi försonings kraft. För att få tillgång till hans kraft behöver vi komma till honom med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande, omvända oss och tro (se 2 Nephi 2:7; Alma 26:35). Genom Jesu Kristi försoning kan vi vrida på det andliga reglaget som ger oss den kraft vi behöver för att återvända till vårt himmelska hem.1

Han är alltid där

Om vi har problem orsakade av synd har Herren klargjort att vi måste ”omvända [oss] eller lida” (Läran och förbunden 19:4). Han vädjar till oss att ta emot hans försoningsoffer. ”För se, jag, Gud, har lidit detta för alla, för att de inte ska behöva lida om de omvänder sig” (Läran och förbunden 19:16).

Ibland kan vår omvändelse kräva allvarliga ”reparationer” och hjälp av en ”andlig mekaniker”, som en förälder eller biskop. Men vi måste alltid åkalla Herren. Hans glädje är stor när vi omvänder oss (se Läran och förbunden 18:13).

Jag vittnar om att Jesus Kristus är där för att hjälpa oss alltid och överallt. Vi behöver inte förlita oss på vår egen styrka. När vi åkallar honom och håller hans bud leder han oss milt från ”mörkaste natten till dag”.2 Även när vi känner oss tomma, ensamma och vilsna kan vi ”vrida på reglaget” och få förnyad styrka och vägledning.

Slutnoter

  1. Min berättelse om motorcykeln handlar om en reservbränsletank, men jag menar inte på något sätt att det är en reservplan att förlita sig på Jesus Kristus och hans försoning. Han är planen!

  2. ”Kommen till Herren”, Psalmer, nr 80.