2023
När du känner dig svag
April 2023


”När du känner dig svag”, Vägledning för de unga, april 2023.

När du känner dig svag

Hur kan vår svaghet förvandlas till styrka?

Bild
ung kvinna med kasse över huvudet

Illustrationer: Corey Egbert

Vi har alla svagheter – till exempel oroar jag mig ibland för sådant som jag inte kan kontrollera. Jag jämför mig också ibland med andra. Du då? Har du några svagheter? Du kanske kämpar med rädsla eller frestelser. Du kanske har en fysisk svaghet som orsakar smärta eller svårigheter. Din svaghet kanske är att du har svårt att förlåta andra, eller till och med att du vill vara arg på Gud för sådant som har hänt dig. Alla har svagheter.

Faktum är att aposteln Paulus hade några svagheter. Paulus skrev att för att han inte skulle bli för stolt så hade Herren gett honom ”en tagg i köttet” (2 Korintierbrevet 12:7). Vi vet inte vad det var, men det var någon slags svaghet. Paulus bad inte bara Herren utan han vädjade till Herren att ta bort den här svagheten. Han vädjade inte bara en gång heller. Han vädjade tre gånger att Herren skulle ta bort hans svaghet (se 2 Korintierbrevet 12:8).

Du kanske har känt på samma sätt. Du kanske har vädjat till Herren många gånger att ta bort en viss tagg i ditt kött. Men Herren tog inte bort Paulus svaghet. Även om Paulus ständigt vädjade om att den skulle tas bort, sa Herren: ”Min nåd är nog för dig, för min kraft fullkomnas i svaghet” (2 Korintierbrevet 12:9).

Tänk på det budskapet. Stämmer det verkligen? Kan Kristi kraft verkligen kompensera för våra svagheter? Han valde trots allt en ung man som växte upp med en ogudaktig far till att bli Abraham, fader till många nationer. Och han valde en fånge som hette Josef till att förhindra svält i Egypten och valde en annan Joseph, den här en olärd 14-årig ung man, till att återställa hans evangelium. Han sa också till Gideon att minska sin här till 300 när Gideon ställdes inför otaliga skaror, och han hjälpte änkan Rut från ett annat land att påbörja en kunglig blodslinje.

Kan Kristi kraft verkligen förvandla vår svaghet till styrka?

Elia kunde på egen hand triumfera över fler än 400 av Baals präster. När Jeremia kallades av Gud sa Jeremia: ”Jag kan inte tala, för jag är för ung” (Jeremia 1:6). Ändå verkade han sedan som profet i omkring 40 år. Och Herren verkade genom en judisk föräldralös flicka som hette Ester för att rädda ett helt rike. Faktum är att Herren verkligen utför många underverk genom vår svaghet!

Bild
Jesus Kristus

Kom ihåg Frälsarens ord: ”Min kraft fullkomnas i svaghet.” När du känner dig svag på grund av dina egna taggar i köttet, kom då ihåg att Gud kan och kommer att använda dig, med alla dina svagheter, i sina syften.

En vän till mig besökte nyligen templet. Medan hon väntade i kapellet lade hon märke till en äldre man som spelade orgel. Hon blev imponerad av hur bra han spelade – och än mer imponerad när hon märkte att han inte hade några noter. Han spelade flera sånger nästan perfekt. Hon sa: ”Senare fick jag veta att den här mannen var blind. Han välsignade mig när jag berördes av hans liv i helgelse.”

Jesu Kristi kraft är oändligt mycket större än någon svaghet som du eller jag kan ha svårt med. När vi känner oss svaga kanske det är ett tecken på att Kristi kraft snart kommer att verka i våra liv om vi inbjuder honom.

Frälsarens nåd, eller hans möjliggörande kraft, är en viktig del av hans försoning. Han hjälper ”oss att se och göra och bli det goda på sådana sätt som vi annars aldrig skulle känna igen eller kunna utföra med vår begränsade jordiska förmåga”1.

Genom sin försoning är Frälsaren där för att hjälpa oss att omvända oss från våra synder och även för att stärka oss när vi känner oss svaga. Det kan finnas sådant som du och jag ärligt talat inte kan göra – med våra egna begränsade förmågor – men med Kristi möjliggörande kraft kan vi det.

Herren sa till Moroni: ”Du har ju varit trofast. Därför ska dina kläder göras rena. Och eftersom du har insett din svaghet ska du göras så stark att du kan inta den plats som jag har berett åt dig i min Faders boningar” (Ether 12:37).

Lägg märke till att Herren inte sa till Moroni: ”Du kommer att vara stark i det här livet.” I Moronis fall kommer detta att vara fullständigt stark i nästa liv. Som president Nelson har sagt till var och en av oss i jordelivet: ”Fullkomligheten är i sikte. Vi kan endast uppnå den till fullo efter uppståndelsen och endast genom Herren.”2

Efter att ha fått det här budskapet från Herren gav Moroni nutida läsare råd om hur de kan förbli i Guds nåd. Han sa: ”Och nu vill jag uppmana er att söka denne Jesus om vilken profeterna och apostlarna har skrivit, så att nåden från Gud Fadern och likaså Herren Jesus Kristus och den Helige Anden, som vittnar om dem, må vara och förbli i er för evigt” (Ether 12:41).

Bild
ung kvinna

När vi söker Jesus känner vi hur hans stärkande kraft hjälper oss med de utmaningar vi möter. När du känner dig svag kan det vara Herrens sätt att inbjuda dig att använda hans styrka och kraft.

Slutnoter

  1. David A. Bednar, Med Herrens kraft (Liahona, nov. 2004, s. 77).

  2. Russell M. Nelson, Med fullkomligheten i sikte (Nordstjärnan, jan. 1996, s. 88).