2023
Din Frälsare och framtiden som ligger framför dig
April 2023


”Din Frälsare och framtiden som ligger framför dig”, Vägledning för de unga, april 2023.

Din Frälsare och framtiden som ligger framför dig

Jesus Kristus gör allt som är gott möjligt i din framtid, här och i evigheten.

Bild
ung kvinna

Kristus vid graven, av Albin Veselka, används med tillstånd

Du befinner dig i en fascinerande tid i livet. Du har skolarbete, vänskapsband, familjeansvar, kanske ett jobb, och andra aktiviteter och hobbyer som upptar din tid och uppmärksamhet.

Samtidigt kanske du undrar över din framtid:

Vad ligger framför dig? Vad vill du uppnå? Vad kommer du att arbeta med? Vilka utmaningar kommer du att möta? Mitt svar på sådana frågor är enkelt: Jag vet inte! Ingen vet exakt vad framtiden medför.

Men jag vet att din framtid innehåller många underbara möjligheter för dig att lära, växa och utvecklas. Jag vill berätta för dig hur du kan göra det bästa av din framtid här och inse alla möjligheter i din eviga framtid i det kommande livet.

Se din härliga framtid

Allt som är gott i framtiden och varje välsignelse av evig betydelse är möjlig tack vare Frälsaren Jesus Kristus. Mer än något annat vill han och vår himmelske Fader att du väljer att bli som dem och återvänder för att bo hos dem och få det slags liv de lever.

Utan Jesus Kristus skulle denna härliga möjlighet gå förlorad. Utan honom skulle döden innebära slutet. Tack vare Frälsaren och hans försoning är odödlighet – att leva för evigt – en verklighet för alla, och evigt liv – att leva för evigt i Guds närhet – är en möjlighet för alla som kvalificerar sig. De oföränderliga sanningarna i Jesu Kristi återställda evangelium kan vägleda dig till allt som Frälsaren har i beredskap åt dig nu och i framtiden.

Bild
ung man

Kom ihåg vem du är

I allt som du gör nu, glöm aldrig vem du är. Du är en son eller dotter till Gud med obegränsad, gudomlig potential. Din ande kom till jorden i en fysisk kropp. Din ande och kropp är tillsammans en levande själ som kan uppleva jordelivet på sätt som annars inte skulle vara möjliga (se Läran och förbunden 88:15). Din uppgift är att låta din sanna identitet som ett Guds barn forma de beslut du fattar nu och för evigheten.

Bild
ungdomar

Förstå din själs framtid

Så småningom kommer tiden när du dör. Din kropp och ande skiljs åt och kan i det tillståndet ”inte ta emot glädjens fullhet” (Läran och förbunden 93:34). Men tack vare Jesus Kristus kommer du att uppstå. Du kan inte hjälpa det – du kommer att uppstå!

Din kropp blir fullkomligt återställd, för att aldrig mer skiljas från din ande. Då blir du en evig själ. Men är din själ värdig det celestiala riket? Du bestämmer dig genom att i det här livet välja att följa Jesus Kristus och ta emot de gåvor han erbjuder. Skrifterna lär att vi ska ”njuta av det som [vi] är villiga att ta emot”. Sorgligt nog är några inte ”villiga att njuta av det som de kunde ha tagit emot” (Läran och förbunden 88:32; betoning tillagd).

Vad är du villig att ta emot och njuta av? Kommer du att få den frid och glädje som kommer av att uppriktigt söka och följa Jesus Kristus? Vill du glädjas över hoppet om evigt liv och ”över den som är [den] gåvans givare”? (Läran och förbunden 88:33). Om ditt svar är ”Ja!” så vill du ta emot de här gåvorna och de andra gåvor som Jesus Kristus har gett så villigt till dig och till alla som tar emot dem.

Bild
ungdomar

Sök efter omvändelsens välsignelse

I det här livet faller du ibland för frestelse och synd. När det händer erbjuder Frälsaren dig kärleksfullt förmågan att förändra dig. Den kallas omvändelse. Satan vill att du ska se omvändelse som något negativt som bör undvikas och vara rädd att det inte finns någon väg tillbaka från synden. Det är helt enkelt inte sant.

Det finns alltid en väg tillbaka. Jesus Kristus är vägen. Du är aldrig utom räckhåll för honom. Han står med öppna armar redo och villig att hela, rena, förädla och helga dig. När du vänder dig till Frälsaren och tar stegen för att omvända dig känner du precis hur mycket han älskar dig. Han förlåter dig och förändrar ditt hjärta. Tack vare Jesus Kristus kan du göra bättre och bli bättre varje dag!

Bild
ungdomar

Få styrkan att hålla ut intill änden

Ibland får du uppleva sorg och lidande. Genom de här svåra stunderna kan Frälsaren stärka dig så att du kan hålla ut intill änden, som han gjorde.

Jesus tog villigt på sig alla dina synder och smärtor och uthärdade all din ångest och allt lidande. Han gav inte upp i detta. Han led djupt för att han älskar dig djupt! (se 1 Nephi 19:9–10). Han gav sitt liv, och tre dagar senare övervann han döden och blev den förste att uppstå.

Eftersom Frälsaren höll ut intill änden har han makt att stärka dig. Han sa: ”Vänd er till mig och håll ut intill änden, och ni ska få leva, för den som håller ut intill änden ska jag ge evigt liv” (3 Nephi 15:9).

Bild
unga män

Se till din Frälsare

Jag känner optimism inför din framtid. Du har så mycket att se fram emot! När du kommer till Jesus Kristus i tro kan du närma dig din framtid med tillförsikt.

En dag kommer du att stå framför Frälsaren för att dömas. I det ögonblicket blir du överväldigad av glädje över att få vara i hans heliga närvaro. Det blir svårt för dig att uttrycka din tacksamhet till honom för hans oändliga, fullkomliga kärlek och försoningsoffer som gör det möjligt för dig att leva med honom och din familj för evigt.

Jesus Kristus är din Frälsare. Jag uppmanar dig att se till honom och göra honom till det centrala i ditt liv. Han ger dig mening och hopp och gör det omöjliga möjligt för dig. Med honom vid din sida kan fantastiska prestationer och upplevelser som du knappt kan föreställa dig nu bli dina.

Tack vare honom har du en underbar och spännande framtid, både här och i evigheten!