2023
Vittnen om uppståndelsen
April 2023


”Vittnen om uppståndelsen”, Vägledning för de unga, april 2023.

Kom och följ mig

Påsk

Vittnen om uppståndelsen

Nya testamentets vittnen om den uppståndne Frälsaren kan också hjälpa dig att hitta ett eget vittnesbörd.

Bild
den uppståndne Jesus Kristus med Maria Magdalena

Han har uppstått, av Greg K. Olsen

På söndagsmorgonen efter Jesu Kristi korsfästelse kom Maria Magdalena till graven där hans kropp hade lagts. Hon fann att den stora, tunga stenen var bortrullad och att graven var tom.

Maria trodde att Frälsarens kropp hade tagits och grät. Någon kom fram till henne och frågade: ”Kvinna, varför gråter du?”

Maria kände inte igen rösten som talade till henne. I tron att det var trädgårdsmästaren, sa hon: ”Säg var du har lagt honom så att jag kan hämta honom.”

”Maria”, svarade rösten.

Maria visste genast vem som sa hennes namn. Det var Frälsaren – nu förhärligad och uppstånden! (Se Johannes 20:15–16).

Maria blev först att se att Jesus Kristus lever. Det står i skrifterna att andra också bevittnade att han övervann döden. Hur kan deras upplevelser stärka din tro? Hur kan du, även om du inte kan se honom fysiskt, vittna om att Frälsaren lever?

Två lärjungar på vägen till Emmaus

Bild
Kristus med lärjungar på vägen till Emmaus

Vägen till Emmaus, av Greg K. Olsen

En dag, kort efter Kristi korsfästelse, fick två lärjungar som färdades till Emmaus sällskap av en främling. Tillsammans samtalade de om profetior om uppståndelsen. Det här samtalet fyllde de sörjande lärjungarna med glädje.

När de kom fram till Emmaus bad lärjungarna främlingen att stanna kvar hos dem. Under kvällsmålet välsignade och serverade främlingen maten. Plötsligt kände lärjungarna igen främlingen, men innan de kunde säga något försvann främlingen. De insåg att Frälsaren hade varit med dem hela tiden!

”Brann inte våra hjärtan i oss?” frågade de varandra. Anden bekräftade att det verkligen var Jesus som hade varit med dem (se Lukas 24:13–34).

De tio apostlarna

Jesus Kristus visade sig för tio av sina apostlar medan de talade om vittnesbörden de hörde om hans uppståndelse.

”Frid vare med er”, sa han. ”Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se! En ande har inte kött och ben som ni ser att jag har” (Lukas 24:36, 39). Varje apostel såg och kände Frälsarens händer och fötter, sargade av spikar.

Aposteln Tomas

Bild
den uppståndne Kristus med Tomas

Tomas tvivlaren, av Carl Heinrich Bloch

Tomas var inte där när Frälsaren visade sig för de andra apostlarna. Han trodde inte att Jesus verkligen hade uppstått. Han sa: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer … så kan jag inte tro” (Johannes 20:25).

Åtta dagar senare visade sig Jesus för apostlarna igen. Den här gången var Tomas där och trodde. Jesus sa till Tomas: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga är de som inte har sett men ändå tror” (se Johannes 20:26–29).

Att få ditt eget vittnesbörd

Jesus Kristus visade sig för andra efter sin uppståndelse (se Matteus 28:9–10; Apostlagärningarna 9:4–8; 1 Korintierbrevet 15:6). Även om du kanske inte ser honom som de gjorde, kan du ändå vara ett vittne.

Frälsaren frågade sina lärjungar: ”Vem säger människorna att Människosonen är?” De svarade: ”Vissa säger Johannes Döparen … eller någon av profeterna.”

Då frågade Jesus: ”Och ni? Vem säger ni att jag är?”

Peter svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.”

”Salig är du”, sa Jesus till Petrus. ”För det är inte kött och blod som har uppenbarat det för dig, utan min Far i himlen” (Matteus 16:13–17).

Jesus stod framför Petrus. Petrus hade vandrat och pratat med honom och sett många av hans underverk, men det gav inte Petrus hans vittnesbörd. Jesus påpekade att Petrus vittnesbörd uppenbarades av vår Fader i himlen. Han lärde också att det vittnesbördet är mer säkert än att se med våra ögon.

Även utan att fysiskt se Jesus Kristus kan du personligen söka honom och lära dig mer om honom. Du kan utöva din tro på honom genom att hålla hans bud. Anden kan beröra din själ och ge dig ett vittnesbörd. Liksom de som faktiskt såg den uppståndne Frälsaren kan du också stå och vittna om att han lever, älskar oss och finns där för oss i dag.

Bild
den tomma graven

Han är inte här, av Walter Rane