2023
Hur Frälsaren behandlade kvinnor
Mars 2023


”Hur Frälsaren behandlade kvinnor”, Vägledning för de unga, mars 2023.

Hur Frälsaren behandlade kvinnor

Vi kan följa Jesu Kristi exempel på att visa vänlighet och respekt mot kvinnorna i våra liv.

Bild
Jesus Kristus och Maria från Magdala

Illustrationer: Rose Datoc Dall

I Nya testamentet undervisade Jesus Kristus ofta om oväntade saker. (Som i: Vi ska älska våra fiender och be för dem som förföljer oss.1)

En del av de här lärdomarna trotsade den tidens kultur. Men Frälsaren försökte inte passa in. Han försökte undervisa om en högre lag och visa oss hur vi ska behandla varandra. Han var ett exempel på kärlek som inte var begränsad till en viss ålder, ett visst kön eller en viss nationalitet.

På Jesu tid behandlades kvinnor i allmänhet som underlägsna. Och i vissa kulturer i dag behandlas kvinnor inte vanligen med respekt. Kanske bor du på en sådan plats. Om så är fallet kan du vara ett kristuslikt exempel för ditt samhälle genom att vara vänlig och respektfull mot alla – inklusive flickorna och kvinnorna i ditt liv.

Bild
kvinnor på Kristi tid

Jesus visade omsorg om sin mor

Jesu Kristi första offentliga underverk var ett som hjälpte hans mor. Hon ansvarade för att hjälpa till att se till att det fanns mat till människor på ett bröllop. När dryckerna tog slut förvandlade Jesus vatten till vin så att det räckte till gästerna.

Ordalydelsen i Jesu svar till sin mor i det samtalet kan låta ovänlig i våra nutida öron: ”Kvinna, vad har vi med det att göra?” (Johannes 2:4). Men Joseph Smith förklarade att Jesus frågade sin mor vad hon behövde2. Och att kalla någon ”kvinna” på den tiden var en respektfull titel. Han sa i princip: ”Min dam, vad du än ber mig om i tro ska jag göra för dig.”3

Spola fram ungefär tre år. Precis innan han dog på korset var något av det sista Jesus gjorde att se till att hans mor blev omhändertagen.

”Han sade till sin mor: Kvinna, där är din son! Sedan sade han till lärjungen: ’Där är din mor.’ Från den stunden tog lärjungen hem henne till sig” (se Johannes 19:26–27).

Jesus behandlade utstötta kvinnor med respekt

Vi har åtminstone två exempel på hur Frälsaren behandlade kvinnor som blev bortstötta av samhället med respekt.

På Frälsarens tid såg de flesta judar ner på samarierna. Men när Jesus Kristus träffade en samarisk kvinna vid en brunn behandlade han henne med medkänsla och respekt. Dessutom var det när han talade med henne som han först avslöjade att han var den utlovade Frälsaren!4 (Se Johannes 4.)

Vid ett annat tillfälle ertappades en kvinna med en allvarlig synd. Enligt judisk lag skulle hon stenas till döds. När ledarna förde den här kvinnan till Frälsaren ställde han en fråga som fick dem att stanna upp och tänka. De stenade henne inte. Sedan bad Frälsaren henne att omvända sig och sa: ”Gå, och synda nu inte mer” (Johannes 8:11).

Jesus visade sig för kvinnor efter sin uppståndelse

När Jesus hade uppstått besökte han först Maria från Magdala, som sörjde vid hans grav (se Johannes 20:11–18). Andra kvinnor – Johanna och Jakobs mor Maria – var bland de första som fick kännedom om den uppståndne Herren. Änglar uppmanade dem att bära sina vittnesbörd om vad de hade sett. (Se Lukas 24:1–10.)

Bild
kvinnor på Kristi tid

Vi kan följa hans exempel

Vad kan vi göra för att följa Frälsarens exempel på att visa respekt för kvinnor?

Vår profet, president Russell M. Nelson, har övat mycket på det här. Han uppfostrade nio döttrar och en son med sin fru Dantzel. När hon hade dött gifte han sig med Wendy Nelson.

”Vi respekterar systrar – inte bara i våra familjer, utan alla de underbara kvinnorna i våra liv”, har han lärt.5

Låt oss göra den här månaden till en månad av modig, kristuslik kärlek och vänlighet mot kvinnorna i våra liv. Du är mäktig nog att förändra världen, en relation i taget!

Slutnoter

  1. Se Matteus 5:43–44.

  2. Joseph Smith Translation, John 2:4.

  3. Robert och Marie Lund, ”Frälsarens respekt för kvinnan”, Liahona, mars 2015, s. 33.

  4. Se M. Russell Ballard, ”Rättfärdighetens kvinnor”, Liahona, dec. 2002, s. 34–43.

  5. Russell M. Nelson, ”Vår heliga plikt att hedra kvinnor”, generalkonferensen i april 1999 (Liahona, juli 1999, s. 46).