2023
Allmänna principer, specifika val
Mars 2023


”Allmänna principer, specifika val”, Vägledning för de unga, mars 2023.

Allmänna principer, specifika val

Hur tillämpar du allmänna principer i specifika situationer i ditt liv?

Bild
ung kvinna under ett förstoringsglas

Illustration: Josh Talbot

Här är tre citat från tre olika profeter. Se om du kan upptäcka ett gemensamt tema:

”O, var visa. Vad mera kan jag säga?”

”Jag kan inte berätta om alla sätt varpå ni kan begå synd.”

”Jag lär dem rätta principer, sedan styr de sig själva.”

Det verkar som om profeter ger oss principerna i Herrens evangelium och sedan låter oss leva efter dem. De ger oss inte alla detaljer. Så hur tar vi och tillämpar deras lärdomar?

Hur tillämpar du profeternas lärdomar?

Profeter ger oss befallningar från Herren. De lär oss också principer och riktlinjer som hjälper oss tillämpa eviga sanningar och bud – till exempel i Vägledning för de unga.

Men medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga undrar ibland över detaljerna – specifika saker vi bör göra för att på bästa sätt leva efter evangeliets principer och bud. Människor undrar kanske till exempel exakt vilken typ av klädsel som visar rätt respekt för kroppen. Eller så kanske de undrar exakt vad de bör göra på sabbatsdagen för att hålla den helig.

Allmänna principer kan tillämpas på olika specifika sätt av olika människor, men vi kan söka Herrens vägledning när vi står inför våra enskilda val så att vi kan komma närmare Gud.

Ett användbart mönster

President Russell M. Nelson förklarade en gång hur han tog sig an val när det handlade om att hålla sabbatsdagen helig:

”Jag lärde mig genom skrifterna att det jag valde att göra och min inställning till sabbaten var ett tecken mellan mig och min himmelske Fader. Med den insikten behövde jag inte längre listor med ’gör’ och ’gör inte’. När jag behövde bestämma mig för om en aktivitet var lämplig att göra på sabbatsdagen eller inte, ställde jag helt enkelt frågan: ’Vilket tecken vill jag ge Gud?’ Den frågan gjorde de val jag fattade om sabbaten kristallklara” (generalkonferensen april 2015 [Liahona, maj 2015, s. 130]).

President Nelsons sätt att hantera just den här frågan kan visa oss ett allmänt mönster för de val vi gör kring bud och riktlinjer. Här är ett sätt att uttrycka det:

Du kan följa det här mönstret med alla bud eller riktlinjer – Visdomsordet, media och underhållning, musik, sexuell renhet och till och med tionde. Det krävs lite arbete, men det är värt besväret.

När du studerar de här sakerna kan du läsa vad skrifterna och nutida profeter säger om dem, begrunda och be till vår himmelske Fader. Den Helige Anden kan sedan hjälpa dig och inspirera dig att göra bra val.

Hur är det med andras val?

Lägg märke till att president Nelson inte talade om för oss vilka specifika val han gjorde kring sabbatsdagen. Han visade oss hur vi kunde göra våra egna val. Du kanske gör många av de val han gjorde. Men det viktigaste är att försöka komma närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom våra val.

Om du lägger märke till någon annan i kyrkan som inte gör allt precis som du gör behöver du inte oroa dig för att rätta dem. Som Reyna I. Aburto, tidigare andra rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap en gång sa: ”Låt oss följa Frälsarens stig och öka vår medkänsla, minska vår tendens till att döma och sluta vara inspektörer av andras andlighet” (generalkonferensen i oktober 2019 [Liahona, nov. 2019, s. 58]).

Du kan ta till dig de rätta principer som profeterna undervisar om. Du kan rikta andra mot Frälsaren, hans kärlek, hans medkänsla och hans bud. Du kan läsa Vägledning för de unga. Du kan försöka leva ett trofast liv som lärjunge till Jesus Kristus, vara ett gott exempel och berätta om dina andliga upplevelser.

Om du fokuserar på att älska Gud och älska andra blir du vägledd till att göra de val som gör dig och andra glada.