2023
Jesus Kristus: Frid under stormarna
Mars 2023


”Jesus Kristus: Frid under stormarna”, Vägledning för de unga, mars 2023.

Kom och följ mig

Markus 4

Jesus Kristus: Frid under stormarna

Vissa dagar känns det kanske som att du kastas hit och dit av livets stormar. Men Jesus Kristus har kraften att ge dig frid som du inte hittar någon annanstans.

Bild
Jesus Kristus befaller havet att vara stilla

Frid, var lugn, av Yongsung Kim

Halvvägs genom mitt sista år på high school fick jag en stor överraskning. Mina föräldrar hade kallats att presidera över Uruguaymissionen Montevideo, vilket innebar att de skulle flytta till andra sidan världen med mina fyra yngre syskon. Jag var redan stressad över att ta examen från high school, men nu skulle jag gå på college helt ensam, med min familj på en annan kontinent. Jag kände mig skräckslagen.

Övergången från high school till college var extremt svår för mig. Trots att jag var omgiven av vänliga rumskamrater och tusentals studenter hade jag aldrig känt mig mer ensam. Pressen i skolan var överväldigande. Jag visste inte vad jag ville studera och tyckte att kurserna var svåra. Jag hade det också jobbigt i en känslomässigt manipulativ relation som påverkade min psykiska hälsa väldigt mycket. Jag överväldigades av min rädsla för framtiden.

Inom kort hade jag svårt att fungera på grund av mina känslor av depression, rädsla och ensamhet. Till och med normala rutiner kändes omöjliga. En morgon bad jag min himmelske Fader att ge mig styrka att klara mig igenom dagen. ”Jag kan inte fortsätta göra det här ensam”, bad jag. I ett sällsynt ögonblick av psykisk och känslomässig klarhet kom orden ”det behöver du inte” till mitt sinne. Mitt sinne fylldes av frid. Stormen i mitt sinne lugnade ner sig.

De följande månaderna (och åren) var inte lätta. Mina känslor av depression och ensamhet försvann inte genast. Men för första gången förstod jag på ett personligt plan vad det innebar att ha en Frälsare. Jag visste att han förstod mina utmaningar och min smärta. Jag visste att han var den ende som kunde hjälpa mig, och det gjorde han.

Många år senare är jag en återvänd missionär, har tagit en högskoleexamen och är lyckligt gift. Och jag vet att jag inte skulle ha uppnått något av de målen om jag inte hade litat på Herren.

Bild
ung kvinna

Foto från Getty Images

Frid, var lugn

Jesus sov på båten med sina apostlar när det började storma kraftigt. Apostlarna väckte Jesus och sa: ”Mästare! Bryr du dig inte om att vi går under?” (Markus 4:38). Just när de trodde att de skulle dö i den rasande stormen, reste sig Herren och ”talade strängt till vinden och sa till sjön: ’Frid, var lugn.’ Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla” (KJV Mark 4:39).

Hur många gånger i ditt liv har du undrat: ”Bryr du dig inte om att jag går under?” Ibland, när man går igenom svåra utmaningar, kan det vara lätt att känna sig ensam och övergiven. Du kanske undrar varför Herren inte stillar dina stormar. Det kan kännas som om ditt liv aldrig blir ”alldeles stilla” som vers 39 handlar om.

Men en viktig del av den här berättelsen är principen som Frälsaren sedan undervisade om. Han sa: ”Varför är ni rädda? Har ni fortfarande ingen tro?” (Markus 4:40). I ett ögonblick av rädsla och desperation hade apostlarna glömt vem de var med. Guds Son, som hade skapat hela jorden, sov i deras båt. Varför skulle de vara rädda?

På liknande sätt har Frälsaren makt att stilla alla stormar i ditt liv. Han kan hela din smärta, lätta dina bördor och ge ljus när du är i mörker. Din del i den här processen är att utöva ännu större tro på Jesus Kristus.

Att finna styrka från Herren

Att leva med större tro kan föra in mer av Kristi kraft i ditt liv. När Razafimalaza från Madagaskar avslutade ett svårt skolår dog hans moster. Han var förkrossad. Det blev nästan omöjligt att koncentrera sig i skolan. Han höll på att förbereda sig för årets slutprov. Han bad: ”Snälla, ta bort min sorg och ge mig styrka att vara med på provet i morgon.” Efter att ha bett kände sig Razafimalaza stärkt. ”Det kändes som om jag glömde bort min sorg”, säger han. ”Gud ger mig styrka att göra vad som helst.”

Bild
ung man

Det är viktigt att komma ihåg att Herren ibland stillar stormarna i ditt liv, och ibland lugnar och tröstar han dig medan stormen rasar. När du har tro på honom litar du också på hans vilja och tidsplan. Du tror att han kommer att hjälpa dig, oavsett när du får känna frid och lugn.

Lita på hans tidsplan

En ung kvinna som heter Ann är bekant med känslor av rädsla. ”Jag har svår ångest och mild ADHD”, säger hon. ”Ibland får det mig att känna mig missförstådd av andra, och det är svårt att ha ett evigt perspektiv. Nyligen läste jag i 1 Moseboken om Sara, som fick vänta i årtionden innan hon fick ett barn. Jag insåg att jag kanske också måste vänta länge på att bli botad. Jag vet att Kristus inte överger mig när jag känner ångest. Han är där för att hjälpa mig igenom det.”

Bild
ung kvinna

Att välja att lita på Herren innebär inte att du måste bortse från livets enorma utmaningar. Men det betyder att du bör ”fokusera på [din] Guds oändliga storhet, godhet och allomfattande makt, lita på honom … med ett glatt hjärta”1 När du är ensam, ledsen, orolig eller väntar på utlovade välsignelser, minns då den här frågan: Väntar du på att det ska bli ”alldeles stilla” med ett ängsligt hjärta eller med ett trofast hjärta?