2023
Se hen til profeten
Februar 2023


“Se hen til profeten”, Til styrke for ungdom, feb. 2023.

Se hen til profeten

Det er trøst og trygghet i å stole på, ha tro på og følge profeten.

Bilde
World Trade Center den 11. september 2001

Foto: Getty Images

Det føltes som en vanlig morgen, da jeg gikk til skolen. Men denne tilsynelatende ubetydelige dagen i mitt 13-årige liv ble til noe ganske annerledes da jeg kom dit.

“Har du hørt på nyhetene?” spurte vennen min.

“Nei. Hva skjer?” svarte jeg.

Da vi kom inn til vår første time, hadde læreren slått på TV-en. Det var da jeg så nyhetene om de forferdelige hendelsene om formiddagen den 11. september 2001 i USA. Kaprede fly hadde fløyet inn i World Trade Center i New York City og i Pentagon i nærheten av Washington, D.C. Et annet fly hadde styrtet på et jorde i Pennsylvania. Tusenvis var drept eller skadet. Det var en redselsfull og tragisk dag.

På denne tiden var min far jagerpilot på et hangarskip, på et rutinemessig seks måneder langt oppdrag for USAs sjøforsvar. I dagene som fulgte, fortsatte jeg å se nyheter om angrepene. Jeg hørte også klassekamerater uttrykke frykt og sinne. Alt dette gjorde meg engstelig for fremtiden og hva som kunne skje med min far.

Bilde
jagerpilot med jagerfly

Hal Murdock, kaptein i USAs sjøforsvar, i cockpiten på en F/A-18F Super Hornet ved USAs sjøforsvars flystasjon i 2008.

Trøst fra en profets bønn

Generalkonferansen ble avholdt tre uker senere. Mens jeg lyttet, sa profeten, president Gordon B. Hinckley (1910–2008), at vi levde i vanskelige tider, men “den Gud jeg tror på … er en barmhjertig Gud. Han er en kjærlighetens Gud. Han er en fredens og beroligelsens Gud, og jeg setter min lit til ham i tider som denne som en kilde til trøst og styrke.”1

På det siste møtet avsluttet president Hinckley talen sin med en bønn. Han ba om velsignelser som tro, kjærlighet, nestekjærlighet og “standhaftighetens ånd til å utrydde de forferdelige onder som finnes i denne verden”. Han ba videre: “Beskytt og veiled dem som er aktivt engasjert i krigshandlingene. Velsign dem, bevar deres liv, vern dem mot skade og alt ondt. Hør deres kjæres bønner om at de må være trygge.” Han ba også om at Gud måtte “spar[e] oss og hjelpe oss til alltid å vandre i tro på deg og din elskede Sønn”(uthevelse tilføyd).2

Bilde
Gordon B. Hinckley

President Gordon B. Hinckley holder bønn under generalkonferansen i oktober 2001.

Jeg hadde ofte hørt profeten si at han ber om mange ting, men dette var en unik opplevelse. Jeg hadde aldri hørt profeten faktisk holde en bønn på generalkonferansen. Å høre profeten bragte meg trøst jeg ikke hadde følt på flere uker. Han ba angående mine bekymringer. Jeg følte at han hadde bedt for familien min. Selv om bønnen hans var for verden, ble jeg forundret over at en profets bønn også kunne være for meg.

Et spesielt brev

Noen måneder senere fikk familien et brev fra far. Han skrev at den dagen president Hinckley ba, hadde han og alle ombord i hangarskipet startet et oppdrag for å stanse ytterligere angrep fra dem som hadde angrepet Amerika.

“Når jeg har reflektert over bønnen profeten holdt, har jeg innsett flere bemerkelsesverdige ting,” skrev far og fortsatte: Vi led ingen skader eller tap under hele operasjonen. Til tider befant mine medpiloter og jeg oss mange kilometer unna hangarskipet og fløy over fiendtlig territorium på 12-timers oppdrag. Når vi returnerte til hangarskipet for å lande våre jagerfly om natten, var havet og været rolig lenge etter at været vanligvis blir dårligere i den delen av verden. Å få alle hjem er en mirakuløs velsignelse. Jeg vet av personlig erfaring at bønnen profeten holdt på våre vegne, ble besvart.”

Da jeg leste min fars vitnesbyrd om et svar på profetens bønn, fylte Ånden mitt hjerte og disse ordene kom til mitt sinn: “Se hen til profeten og det vil gå bra med deg.”

Bilde
familie

Øverstkommanderende Murdock og familien hans den dagen han kom trygt hjem etter utplassering.

Veiledning for utfordrende tider

I dag er det mange forvirrende og negative røster som prøver å lede oss på villspor, og få ting til å virke annerledes enn det de egentlig er ved å vri og vrenge på sannheten.

Det er også blitt profetert at i vår tid vil Satan “rase i menneskenes barns hjerter og oppegge dem til vrede mot det som er godt” (2 Nephi 28:20). Det vil være “kriger og rykter om kriger” (Matteus 24:6) og angst og fortvilelse blant nasjoner (se Lukas 21:25) og “alle ting skal være i forvirring” (Lære og pakter 88:91). Som følge av dette vil mange menneskers hjerter svikte dem på grunn av frykt (se Lukas 21:26).

Heldigvis kjenner Herren “enden fra begynnelsen” (Abraham 2:8) og har ikke latt oss være uten hjelp. Som et tegn på sin kjærlighet til oss, har han kalt profeter til å velsigne og veilede oss.3

Profeten i dag, president Russell M. Nelson, underviser Guds bud og mottar åpenbaring for å lede Kirken. Han kan se ting vi ikke kan se og gir veiledning som beskytter og hjelper oss. Han har for eksempel lovet at hvis du har tro på Jesus Kristus, “har du ingen grunn til å frykte”.4

Det er trøst og trygghet i å stole på, ha tro på og følge profeten, hans rådgivere i Det første presidentskap og medlemmene av De tolv apostlers quorum. Hvis vi fokuserer på dem og deres ord, vil de ikke og kan ikke lede oss på villspor.5 Frelseren erklærte: “Enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det være det samme” (Lære og pakter 1:38).

Bilde
jagerpilot

Øverstkommanderende Murdock i cockpiten på F/A-18C Hornet på et lang oppdrag en gang i løpet av oktober-desember 2001. Han tok en selfie med et budskap til sin familie. Han sa: “Jeg tok av oksygenmasken for å ta bildet slik at de kunne vite at det virkelig var meg.”

Bilde
jagerfly

En F/A-18C Hornet som lander ombord på USS Carl Vinson. Halekroken bak på flyet brukes til feste seg til gripewirene på hangardekket.

Du kan kjenne sannheten

Det er ikke alltid lett å følge profeten og apostlene. Når deres læresetninger er upopulære eller virker sosialt uakseptable, kan det være fristende å velge og vrake hvilke læresetninger du vil godta. Men deres ord er basert på den uforanderlige læren og evige sannheter vi trenger å kjenne til. “Vi sier kanskje ikke alltid det folk vil høre,” har president Nelson undervist. “Profeter er sjelden populære. Men vi vil alltid undervise i sannheten!”6

Bilde
Russell M. Nelson sammen med ung mann

President Russell M. Nelson hilser på folk under en andakt i Singapore den 20. november 2019.

Vi kan vite dette selv. President Nelson har også undervist: “Spør deres himmelske Fader om vi virkelig er Herrens apostler og profeter. Spør om vi har mottatt åpenbaring [for å lede Kirken].”7 Den hellige ånd kan bekrefte for deg sannhetene de underviser. En annen måte å finne ut om deres ord er sanne, er å anvende dem i ditt liv “i all tålmodighet og tro” (Lære og pakter 21:5). Bare gjør det! Handle ifølge det de underviser og se hva som skjer.

Jeg er takknemlig for det vitnesbyrd fra Den hellige ånd jeg mottok som 13-åring om en profets guddommelige kall. Jeg er enda mer sikker på det i dag. Hvis vi vil se hen til profeten og følge hans læresetninger, vil det gå bra med oss uansett hvilke utfordringer som virvler rundt oss.

Noter

  1. Gordon B. Hinckley, “Tiden vi lever i”, generalkonferansen i oktober 2001 (Liahona, jan. 2002, 83).

  2. Gordon B. Hinckley, “‘Til vi ses igjen’”, generalkonferansen i oktober 2001 (Liahona, jan. 2002, 104).

  3. Se Ulisses Soares, “Profeter taler ved Den hellige ånds kraft”, generalkonferansen i april 2018 (Liahona, mai 2018, 99).

  4. Russell M. Nelson, “Tempelet og din åndelige grunnvoll”, generalkonferansen i oktober 2021 (Liahona, nov. 2021, 96).

  5. Se M. Russell Ballard, “Hold deg i båten, og hold fast!” Generalkonferansen i oktober 2014 (Ensign eller Liahona, nov. 2014, 90).

  6. Russell M. Nelson, “The Love and Laws of God” (Andakt ved Brigham Young University, 17. sept. 2019), 3, speeches.byu.edu

  7. Russell M. Nelson, “The Love and Laws of God”, 5, speeches.byu.edu.