2023
Het ultieme wonder
Januari 2023


‘Het ultieme wonder’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2023.

Kom dan en volg Mij

Lukas 1, 5

Het ultieme wonder

Eén wonder is belangrijker dan alle andere.

Bij God zijn alle dingen mogelijk (zie Lukas 1:37; Filippenzen 4:13). Maar kun je echt om eender wat bidden en komt het dan uit? Waarom lijkt het alsof sommige mensen wonderen meemaken en andere niet? En wat betekent dit alles eigenlijk voor jou?

Drie wonderen van vroeger, drie hedendaagse wonderen en één ultiem wonder scheppen meer duidelijkheid.

1

Wonder van vroeger

Afbeelding
Jozef, Maria en Kindje Jezus

Illustraties, Camila Gray

Maria was waarschijnlijk nogal verbaasd toen de engel Gabriël zei dat ze de moeder van de Heiland zou worden. Dat was eigenlijk onmogelijk. Maar de engel Gabriël legde uit dat Jezus de Zoon van God zou zijn en zei: ‘Geen ding zal bij God onmogelijk zijn’ (Lukas 1:37). En de engel had gelijk. Maria werd inderdaad de moeder van de Heiland van de wereld.

Hedendaags wonder

Afbeelding
zendelingzusters helpen oude vrouw

Twee zendelingen in Mexico staken elke dag dezelfde drukke straat over. Soms moesten ze wel 10 minuten wachten voordat ze konden oversteken, en meestal moesten ze naar de overkant rennen! Toen ontmoetten ze een heel oud, erg traag minderactief lid. Ze wilde met hen mee naar de kerk, maar – hier komt het onmogelijke – daarvoor moest ze de drukke straat oversteken. En nee, de zendelingen konden haar niet naar de overkant dragen (hoewel ze dat wel overwogen). Maar toen gebeurde er een wonder. ‘Toen we bij de straat kwamen,’ zegt een van de zendelingen, ‘kwamen er geen auto’s aan. We konden heel langzaam en veilig oversteken.’

Onmogelijk? Niet dus!

Bij God zijn alle dingen mogelijk (zelfs onmogelijke dingen).

2

Wonder van vroeger

Afbeelding
Jezus Christus geneest zieke man die door het dak wordt neergelaten

Er was eens een verlamde man. Hij geloofde dat Jezus hem kon genezen. Maar er waren veel mensen om Jezus heen en het was moeilijk om Hem te bereiken. Dus wat deed de man? Zijn vrienden lieten hem op zijn bed door het dak van een huis naar beneden zakken om de Heiland te bereiken. Nee, dat was waarschijnlijk niet zo makkelijk. Maar hij en zijn vrienden moeten veel geloof hebben gehad. En dat werd beloond – Jezus vergaf de man zijn zonden en genas hem (zie Lukas 5:17–26).

Hedendaags wonder

Afbeelding
kameleon

Ella W. was met haar vrienden in het park toen een paar van haar vrienden ineens hun huisdier, een kameleon, kwijt waren. Dat klinkt misschien niet zo erg. Maar vergeet niet dat kameleons van kleur veranderen zodat ze moeilijk te zien zijn. Nadat ze een tijdje hadden gezocht, besloot Ella dat het tijd was om in geloof te bidden. Ze zagen de kameleon al gauw in een boom zitten! ‘Zodra iemand de kameleon weer stevig vasthad, spraken we een gebed uit om onze hemelse Vader te danken’, zegt Ella.

Wonderen gebeuren door geloof in Jezus Christus

Het onmogelijke is bij God altijd mogelijk. Maar we moeten geloof in de Heiland hebben (of in ieder geval een verlangen om te geloven) en naar dat geloof handelen om wonderen te laten gebeuren.

3

Wonder van vroeger

Afbeelding
Elizabet, Zacharias en Johannes de Doper als baby

Elizabet en Zacharias waren al jaren getrouwd, maar ze hadden geen kinderen. Soms leek het alsof hun gelovige gebeden niet werden verhoord. En uiteindelijk werden ze te oud om kinderen te krijgen. Maar toen verscheen er een engel aan Zacharias die zei dat Elizabet een kindje zou krijgen. (Leuk weetje: die baby werd uiteindelijk Johannes de Doper!) Uiteindelijk werd het onmogelijke mogelijk. Maar Elizabet en Zacharias moesten daar heel erg lang op wachten (zie Lukas 1).

Hedendaags wonder

Afbeelding
priesterschapszegen

Lindsey M. leed aan epilepsie. ‘Elke ochtend smeekte ik mijn hemelse Vader om de aanvallen te laten stoppen’, zegt Lindsey. Maar ze stopten niet. Terwijl Lindsey op genezing wachtte, ontving ze priesterschapszegens, waardoor ze gemoedsrust kreeg. En die gemoedsrust alleen al was een wonder. ‘Als we ons tot onze hemelse Vader wenden, zal Hij er ongetwijfeld voor ons zijn om wonderen te verrichten en ons troost te bieden’, zegt ze. Lindsey onderging uiteindelijk een operatie waardoor haar aanvallen verminderden.

Wonderen gebeuren volgens Gods wil

Niets is voor God onmogelijk. Je kunt veel geloof hebben. Maar wonderen gebeuren volgens de timing en wil van onze hemelse Vader en op zijn manier. Let ondertussen op andere wonderen, zoals gemoedsrust en de kracht om vol te houden.

Het ultieme wonder

We hebben het nu uitgebreid over wonderen gehad. Maar er is één wonder dat groter en belangrijker is dan alle andere. Dat wonder vond plaats toen Gods Zoon als baby naar de aarde kwam, later mensen onderwees en genas, en uiteindelijk zijn eigen leven gaf. Jezus Christus heeft al onze zonden, pijnen en zwakheden op Zich genomen. Zijn wonder omvat drie dagen in een graftombe en dan een opstanding die voor ons allemaal het leven na de dood tot stand heeft gebracht. Dat wonder verandert alles.

Soms staren we ons blind op een wonder waar we naar verlangen, en proberen we daar voldoende geloof voor te ontwikkelen. En dat kan moeilijk zijn als we de wil van onze hemelse Vader niet kennen. Richt je geloof dus niet op een wonder dat je wilt, maar op het wonder van de verzoening van de Heiland. Geloof dat niets onmogelijk is voor God, ook niet hetgeen waar je om bidt. Maar heb ook geloof dat zijn wil beter is dan de jouwe. Als je gebeden niet verhoord worden zoals je had gehoopt, zal Hij je sterken en je helpen om vol te houden.

De belangrijkste boodschap

Als je je geloof op Jezus Christus richt, zul je begrijpen wat het betekent dat alle dingen bij God mogelijk zijn. Je zult geloven dat onze hemelse Vader je gebeden kan verhoren, en je zult op zijn wil vertrouwen en zijn vrede ontvangen als niet alles volgens plan verloopt. Dus geloof in Jezus Christus. Hij is het wonder. En alles is mogelijk bij Hem.