2023
Vier manieren waarop Jezus Christus jou kracht geeft
Januari 2023


‘Vier manieren waarop Jezus Christus jou kracht geeft’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2023.

Vier manieren waarop Jezus Christus jou kracht geeft

Alle dingen kan ik aan door Christus.
Filippenzen 4:13

Afbeelding
stapel stenen

Over de hele wereld verheugen christenen zich in deze tekst: ‘Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft’ (Filippenzen 4:13).

Sommige mensen denken dat dit betekent dat ze voor elke toets zullen slagen, elke wedstrijd zullen winnen, en dat al hun wensen in vervulling zullen gaan. Maar dat is niet wat er in deze Schrifttekst staat.

De apostel Paulus schreef de tekst toen hij in de gevangenis zat. Als gevangene kon Paulus veel dingen niet doen, maar hij wist dat Jezus Christus hem de kracht kon geven om te doen wat het belangrijkst is.

Dat geldt ook voor jou!

1 Christus geeft je de kracht om te weten

Jezus Christus heeft je verschillende belangrijke manieren gegeven om te weten te komen wat waar is. Hij heeft ons geleerd om altijd te bidden (zie 3 Nephi 18:18) en te vragen wat waar is (zie Moroni 10:4–5). Je kunt ook door Schriftstudie ontdekken en weten wat waar is.

Gebed en Schriftstudie nodigen de Geest uit. De Geest kan tot je ‘gedachten en […] hart’ spreken (Leer en Verbonden 8:2), je ‘verstand […] verlichten’ en je ‘ziel met vreugde […] vervullen’ (Leer en Verbonden 11:13).

Op deze manieren kun je ‘Hem horen’ – de woorden van de Heiland horen en toepassen wat Hij heeft gezegd. President Russell M. Nelson heeft gezegd dat dit ‘het patroon voor succes, geluk en vreugde in dit leven’ is.1

2 Christus geeft je de kracht om te doen

Je krijgt kracht als je ernaar streeft de geboden te onderhouden en goede keuzes te maken die tot gemoedsrust en geluk leiden. Jezus Christus geeft je de kracht om dat te doen, zelfs als die keuzes moeilijk zijn. Soms maak je een verkeerde keuze. Gelukkig maakt de verzoening van de Heiland bekering mogelijk. Dankzij Jezus Christus kun je rein worden en vreugde vinden. Hij kan je de kracht geven om elke dag meer te ‘doen om een beter mens te worden’.2

3 Christus geeft je de kracht om te overwinnen

Paulus schreef in de gevangenis: ‘Ik heb geleerd tevreden te zijn in de omstandigheden waarin ik verkeer.

‘En ik weet wat het is vernederd te worden, ik weet ook wat het is overvloed te hebben; in elk opzicht en in alles ben ik ingewijd’ (Filippenzen 4:11–12).

Met andere woorden, Paulus kwam tot het besef dat hij door Christus zijn beproevingen en moeilijkheden kon overwinnen en ervan kon leren. Jezus Christus kan jou de kracht geven om dat ook te doen.

De Heiland doorstond ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen’. Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen zodat Hij kon ‘weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden’ (Alma 7:11–12). Waar je ook mee te maken krijgt, Jezus Christus kan je de kracht geven om te volharden en dingen te bereiken die je niet alleen zou kunnen.

4 Christus geeft je de kracht om te worden

Dankzij Jezus Christus zal ieder van ons uit de dood opstaan, en Hij maakt het eeuwige leven mogelijk voor iedereen die zich bekeert, essentiële verordeningen ontvangt en de bijbehorende verbonden sluit en nakomt. Zonder Christus zouden we niet kunnen volbrengen wat onze hemelse Vader het liefst wil, namelijk dat we meer zoals Hij en zijn Zoon, Jezus Christus, worden en voor eeuwig bij Hen wonen.

Afbeelding
Jezus Christus

Je kunt meer zoals Jezus Christus worden als je van Hem leert, op Hem vertrouwt en zijn voorbeeld volgt. Dan zul je met meer geloof, hoop, naastenliefde, geduld, nederigheid, reinheid en gehoorzaamheid leven. Dat zijn allemaal eigenschappen van de Heiland.

Als je ernaar streeft om Jezus Christus te volgen, zal Hij je hoop zijn en het licht dat je zal leiden om alles te worden wat Hij weet dat je kunt worden. En dan zul je net als Paulus kunnen zeggen: ‘Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft.’