2023
Volg het ware licht
Januari 2023


‘Volg het ware licht’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2023.

Kom dan en volg Mij

Johannes 1:1–5

Volg het ware licht

Het licht van Jezus Christus is er altijd voor je – gisteren, vandaag en voor eeuwig.

Afbeelding
Jezus Christus

Kijk naar de lelies, Haley Miller

Ik liep bij zonsondergang op een zondag in 1948 langs de rivier de Trent in Nottingham (Engeland). Ik was toen een zendeling van 20 jaar. Het was een lange, vermoeiende dag geweest, maar ik was als zendeling gelukkig en tevreden.

Toen ik langs de rivier liep, sprak ik in mijn hart een gebed uit. In de hoop leiding van de Heer te voelen, vroeg ik: ‘Doe ik wat U wilt?’

Plotseling werd ik overstelpt door een gevoel van vrede en begrip. Op dat moment wist ik dat Jezus Christus mij kende en van me hield. Ik zag geen visioen en hoorde geen stem, maar al had Hij voor me gestaan en me bij naam genoemd, dan zou ik niet met meer zekerheid hebben geweten dat Hij leeft en de Zoon van God is.

Sindsdien is elke belangrijke beslissing die ik heb genomen, beïnvloed door mijn kennis dat Jezus Christus de Zoon van God is. Ik houd meer van Hem dan ik onder woorden kan brengen. Hij is mijn Heer, mijn Heiland, mijn Verlosser en mijn Vriend.

Door de jaren heen heb ik over de hele wereld van de Heiland getuigd. Ik weet dat Hij het ware en eeuwigdurende licht is dat ‘schijnt in de duisternis’ (Johannes 1:5). Het is een voorrecht voor ons om tot Hem te komen, Hem te volgen en zijn licht in ons leven te voelen.

De waarheid over licht

Elke 24 uur verandert de dag in nacht en de nacht in dag. Als we het duister van de nacht ervaren, zijn we niet bezorgd dat de zon weg is. We weten dat de aarde om haar as draait en dat de zon weer zal opkomen. We zijn misschien niet altijd in staat om het licht te zien of te voelen, maar het is er altijd.

Datzelfde geldt ook in geestelijk opzicht. Daar werd ik jaren geleden aan herinnerd toen mijn vrouw, Barbara, en ik ’s avonds vol ontzag naar de sterrenhemel keken. De miljoenen sterren die we zagen, schenen die avond uitzonderlijk helder en mooi. Mijn gedachten gingen toen vol verwondering naar Jezus Christus uit.

Hij was ‘in het begin bij God’ (Johannes 1:2). Op aanwijzing van onze hemelse Vader heeft Hij de aarde en ontelbare werelden geschapen (zie Mozes 1:33). Hij is de macht die de zon, de maan en de sterren verlicht (zie Leer en Verbonden 88:7–10). Hij is de bron van het licht en het leven van alle dingen (zie Johannes 1:3–4; Leer en Verbonden 93:10). Hij heeft gezegd: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12).

In onze tijd maakt Satan overuren om het licht van de Heiland buiten te sluiten. Maar je kunt nergens zijn waar het zo duister is dat het licht van Jezus Christus niet voor je kan schijnen als je tot Hem komt. Zijn licht is er altijd.

Afbeelding
morgen, middag en nacht

Illustraties, Adam Nickel

Hij verlicht ons pad

Als de Zoon van God had Jezus Christus heerlijkheid bij God de Vader ‘voordat de wereld er was’ (Johannes 17:5). Hij was volmaakt gehoorzaam aan zijn Vader (zie Johannes 5:30) en kwam gewillig naar de aarde. Hij gaf zijn heerlijkheid op om in een nederige stal geboren te worden, waar zijn moeder ‘Hem in doeken [wikkelde] en Hem in de kribbe [legde]’ (Lukas 2:7).

In zijn jeugd was Hij ‘in de dingen van [zijn] Vader’ (Lukas 2:49) en verbaasde Hij hen die zijn leringen hoorden. Tijdens zijn bediening had Hij de macht om wonderen te verrichten, de zieken te zegenen en te genezen, de doden tot leven te brengen en uiteindelijk de oneindige verzoening te volbrengen.

Met alles wat de Heiland heeft gezegd en gedaan, vooral met zijn zoenoffer, heeft Hij ons de weg naar onze Vader in de hemel getoond. Zijn voorbeeld en leringen verlichten het pad dat we moeten volgen om naar ons hemelse thuis terug te keren.

Zijn licht delen

Als we het licht van de Zoon van God in ons leven voelen, moeten we ernaar streven om dat licht met anderen te delen. Ik vond het geweldig om een zendeling in Engeland te zijn. Ik heb ook genoten van mijn tijd als zendingspresident in Canada. En ik vind mijn huidige roeping als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen geweldig, waardoor ik over de hele wereld van Jezus Christus kan getuigen.

De Heiland heeft gezegd: ‘Zie, Ik ben het licht dat u omhoog zult houden – dat wat u Mij hebt zien doen’ (3 Nephi 18:24).

Het licht van de Heiland schijnt in ons als we bidden en zijn woord in de Schriften zoeken. Zijn licht schijnt als we liefhebben zoals Hij liefheeft, ons getuigenis geven en onzelfzuchtig dienstbetoon verrichten. Dat werpt duisternis uit ons leven en trekt anderen aan die naar zijn licht op zoek zijn.

Afbeelding
meisje met jongen die licht vasthoudt

Zijn licht houdt eeuwig stand

Het licht van Jezus Christus is er altijd voor je. Niets, maar dan ook echt niets, kan zijn licht ooit overweldigen of doven. Het zal altijd blijven bestaan. Jezus Christus ‘is het licht en het leven van de wereld, […] een licht dat eindeloos is, dat nooit kan worden verduisterd’ (Mosiah 16:9).

Ik ben eeuwig dankbaar voor de ervaring die ik als jonge zendeling had toen ik dat zelf te weten kwam. Ik weet dit nu, na een leven vol beproeving en vreugde, nog zekerder.

Als je niet weet waar je naartoe moet gaan of wat je moet doen, wend je dan tot het ware licht van de Zoon van God. Als je bereid bent om tot Hem te komen en zijn licht te volgen, zal Hij je weg verlichten.