2021
Sinä pystyt siihen!
Heinäkuu 2021


”Sinä pystyt siihen!”, Nuorten voimaksi, heinäkuu 2021, s. 24–26.

Tule ja seuraa minua

Sinä pystyt siihen!

Meidän pitää muistaa, mitä kaikkea taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat tehneet – ja mitä He tekevät jatkuvasti – auttaakseen meitä perimään selestisen valtakunnan.

OL 76

Kuva
nuori nainen

”Minäkö? Selestisessä valtakunnassa? En usko, että pääsen sinne.”

Oletko joskus ajatellut tuolla tavoin? No, on normaalia miettiä, olemmeko tarpeeksi hyviä – etenkin kun näyttää siltä, että olemme hyvin kaukana täydellisyydestä. Toisinaan tuntuu siltä, että selestinen valtakunta on saavuttamaton!

Mutta älä lannistu. Taivaallisen Isän suunnitelman koko tarkoitus on auttaa sinua tulemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi ja elämään Heidän kanssaan selestisessä valtakunnassa. Ja sinä olet paljon paremmassa asemassa kuin luuletkaan. Presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on muistuttanut meille, että eläminen Heidän kanssaan jälleen ”on enemmän kuin vain meidän tavoitteemme – se on myös Heidän tavoitteensa”1.

Enemmän kuin mitään muuta taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat meidän kaikkien elävän selestisessä valtakunnassa Heidän ja meidän oman perheemme kanssa. Hyvä uutinen on, ettei meidän tarvitse päästä sinne kokonaan omin avuin. Kun tulemme Kristuksen luokse ja seuraamme Häntä, me saamme tarvitsemaamme voimaa ja apua. Hänen sovituksensa ansiosta selestisen valtakunnan periminen on paitsi mahdollista myös todennäköistä.

Siksipä Hänen avullaan sinä pystyt siihen! Sinä pystyt siihen!

Jumalan suunnitelma on jokaista varten

Päästäksemme selestiseen valtakuntaan meidän pitää uskoa Jeesukseen Kristukseen ja pyrkiä vahvistamaan tuota uskoa. Meidän pitää pyrkiä muuttumaan ja tekemään parannusta päivittäin. Meidän pitää saada kaste ja ottaa vastaan Pyhän Hengen lahja – sekä muistaa säännöllisesti Jeesusta Kristusta ja uudistaa liittomme. Meidän pitää kestää loppuun asti. Jos nämä ovat asioita, joita haluat ja joihin pyrit, niin olet tulossa sellaiseksi, joka perii selestisen valtakunnan.

Lisäksi presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut, että ne, jotka ovat kelvollisia selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen, ovat niitä , ”jotka ovat täyttäneet tämän valtakunnan korkeimmat vaatimukset, kuten uskollisuuden Jumalan temppelissä tehdyille liitoille ja iankaikkisen avioliiton”2. (Voit oppia lisää tästä lukemalla kohdat OL 76:50–7092–96.)

Jos tämä saa sinut miettimään – tai pelkäämään – sitä, kuinka olet valmistautunut perimään selestisen valtakunnan, muista, että kyseessä on matka. Jokainen päivä, kun päätämme tulla enemmän taivaallisen Isämme ja Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi, on päivä, jolloin etenemme lähemmäs sitä, että meistä tulee selestisempi ihminen – ja lähemmäs selestistä valtakuntaa. Tietenkin me kaikki tulemme tekemään kömmähdyksiä, erehdyksiä ja syntejä. Tärkeintä on turvata Jeesukseen Kristukseen, kun teemme parannusta päivittäin. Tämä matka on toiveikas kaiken sen ansiosta, mitä Hän ja taivaallinen Isämme ovat tehneet – ja mitä He edelleenkin tekevät – auttaakseen meitä pääsemään sinne.

Meillä on Vapahtaja

Kuva
Jeesus Kristus

Vapahtaja tarjoaa meille keinon palata taivaallisen Isämme luo. Joseph Smith kuvasi niitä, jotka elävät selestisessä valtakunnassa, että he ”ottivat vastaan todistuksen Jeesuksesta” ja heidät ”on tehty täydellisiksi Jeesuksen – – kautta, joka sai aikaan tämän täydellisen sovituksen vuodattamalla oman verensä” (OL 76:51, 69).

Se, että tulemme täydellisiksi Jeesuksessa Kristuksessa, ei tarkoita, ettemme tee koskaan virheitä. Se tarkoittaa, että me teemme parannusta ja yritämme joka päivä tulla vähän paremmiksi luottaen Vapahtajaan ja Hänen sovituksensa voimaan, jotka auttavat meitä muuttumaan. Kun teemme niin, Hänen armonsa ansiosta me voimme edistyä kohti korkeinta astetta selestisessä valtakunnassa, missä me asumme Hänen, taivaallisen Isän ja perheemme kanssa ikuisesti. Me myös saamme kaiken, mitä taivaallisella Isällämme on. Mikään tästä ei olisi mahdollista ilman Vapahtajaa.

Meillä on kirkko

Presidentti Oaks on opettanut, että kirkko on myös täällä ”auttamassa Jumalan kaikkia lapsia ymmärtämään mahdollisuutensa ja saavuttamaan korkeimman päämääränsä. Tämä kirkko on olemassa antaakseen Jumalan pojille ja tyttärille keinot päästä selestiseen valtakuntaan ja korotukseen siellä.”3 Se tapahtuu, kun olemme kuuliaisia evankeliumin toimituksille ja liitoille.

Kuva
temppeli

Nämä toimitukset ja liitot edellyttävät pappeutta, joka on saatavana ainoastaan Jumalan tosi kirkossa. Näillä ja muilla keinoin Herra ja Hänen kirkkonsa auttavat meitä matkallamme tulla niin hyviksi kuin suinkin mahdollista, jotta sydämemme on eräänä päivänä valmis perimään kaiken, mitä taivaallisella Isällä on, ja saamaan iankaikkisen elämän.

Jatka eteenpäin äläkä anna periksi!

Tämä matka kohti selestistä valtakuntaa on toiveikas, mutta se ei ole aina helppo. Taivaallinen Isä tietää sen. Hän ja Jeesus Kristus ovat luvanneet auttaa ja vahvistaa meitä matkan joka askeleella.

Kuva
auringonnousu

Valokuva Getty Images

Jatka siis eteenpäin äläkä anna periksi. Me saamme apua, kun pyrimme seuraamaan Vapahtajaa, elämme niin, että olemme kelvollisia saamaan Pyhän Hengen kehotuksia ja toimimaan niiden mukaan sekä ymmärrämme, missä asioissa voimme toimia paremmin. Kun elämme uskoen Jeesukseen Kristukseen ja teemme tarpeen mukaan parannusta, niin taivaallinen Isämme auttaa meitä muuttumaan paremmiksi.

Kelvollisuutta selestiseen valtakuntaan ei saavuteta yhdellä suurella teolla. Se on tulosta siitä, että johdonmukaisesti päättää seurata Vapahtajaa ja luottaa toivoon ja varmuuteen, joita Hänen evankeliuminsa tuo.

Jos siis pyrit seuraamaan Vapahtajaa ja olet silti huolissasi siitä, pääsetkö selestiseen valtakuntaan, niin kaikki merkit osoittavat varmasti, että ”Kyllä! Sinä pystyt siihen!” Se on taivaallisen Isän tarkoitus meille jokaiselle! Ja kuten presidentti Oaks on opettanut, se kaikki on mahdollista, ”Jumalan lapsiaan kohtaan tunteman rakkauden sekä Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta, sillä Hän ’kirkastaa Isän ja pelastaa kaikki hänen kättensä teot’ [OL 76:43].”4

Viitteet

  1. M. Russell Ballard, huhtikuun 2017 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2017, s. 65).

  2. Ks. Dallin H. Oaks, ”Luopumus ja palauttaminen”, huhtikuun 1995 yleiskonferenssi (Valkeus, heinäkuu 1995, s. 88).

  3. Ks. Dallin H. Oaks, ”Luopumus ja palauttaminen” (s. 88).

  4. Ks. Dallin H. Oaks, ”Luopumus ja palauttaminen” (s. 88, kursivointi lisätty).