2021
Jumalallinen suunnitelma kehittymiseen
Heinäkuu 2021


”Jumalallinen suunnitelma kehittymiseen”, Nuorten voimaksi, heinäkuu 2021, s. 2–5.

Jumalallinen suunnitelma kehittymiseen

Kun näemme kuolevaisen elämän oikeassa yhteydessään, niin näemme, ettei kyse ole siitä, ”ollako vai eikö olla”, vaan ennemminkin ”kehittyäkö vai eikö kehittyä”.

Kuva
nuori mies

Minua on siunattu niin, että olen saanut olla vaimoni luona jokaisen lapsemme syntyessä ja olla myös läsnä kummankin vanhempani kuollessa. Yllätyin siitä, mitä tunsin syntymän hetkellä ja kuoleman hetkellä. Tunsin, että tapahtumassa oli jotakin pyhää. Aikamme maan päällä on iankaikkisesti merkittävä osa olemassaoloamme. Taivas merkitsee muistiin jokaisen elämän alun ja lopun kuolevaisuudessa.

Sen, mitä meidän pitää tehdä ollessamme täällä maan päällä, voi ymmärtää vain tietämällä, mitä tapahtui ennen syntymää ja mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Jos elämämme maan päällä olisi kaikki, mitä on, me kaikki saattaisimme ”syödä, juoda ja olla iloisia” (ks. 2. Nefi 28:7) välittämättä juurikaan muista. Mutta kun näemme kuolevaisen elämän oikeassa yhteydessään, niin näemme, ettei kyse ole siitä, ”ollako vai eikö olla”, vaan ennemminkin ”kehittyäkö vai eikö kehittyä”.1

Kuva
nuori nainen

Pelastussuunnitelman ymmärtäminen – elämämme ennen syntymää, elämämme tarkoitus maan päällä, elämämme kuoleman jälkeen – ja sen ymmärtäminen, miten tärkeä osuus Vapahtajallamme Jeesuksella Kristuksella on tuossa suunnitelmassa, osoittaa meille, että Hän auttaa meitä koko tämän elämän ajan. Kun teemme liittoja Hänen kanssaan, asetamme itsemme liittopolulle – ja askel askeleelta meistä tulee enemmän Hänen ja taivaallisen Isämme kaltaisia.

Elämämme ennen tuloamme maan päälle

Ilmoitus opettaa, että me olemme Jumalan henkilapsia ja että me elimme Hänen luonaan kauan aikaa ennen kuin me tulimme maan päälle. Taivaallinen Isämme valmisti meille keinon tulla Hänen kaltaisikseen. Ne, jotka kuolevaisuutta edeltävässä elämässä valitsivat Isämme pelastussuunnitelman eli onnensuunnitelman – minkä me kaikki teimme – päättivät haluavansa kehittyä.

Kuva
vanhin Christofferson perheensä kanssa

Vanhin Christofferson vaimonsa ja lastensa kanssa.

Aikamme maan päällä

Me tulimme maailmaan, jonka Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus loivat. Me saimme fyysisen ruumiin. Fyysinen ruumis on välttämätön, jotta saisimme sen kirkkauden, joka Jumalalla on. Jos osoitamme, että pidämme Jumalan käskyt, niin meille ”annetaan lisää kirkkautta [meidän päämme] päälle aina ja ikuisesti” (Abr. 3:26). Se tarkoittaa, että meistä tulee taivaallisten vanhempiemme kaltaisia ja me elämme Heidän kanssaan ikuisesti. Me huusimme ilosta kuultuamme näistä loistavista mahdollisuuksista.

Sinä ja minä odotimme kauan, mutta nyt me olemme täällä maan päällä. Me odotamme innokkaasti aikaa, jolloin nousemme kuolleista ja meillä on täydellinen, kuolematon ruumis ja me astumme selestiseen valtakuntaan nauttimaan iankaikkisesta elämästä – jostakin niin suurenmoisesta, ettemme pysty edes kuvittelemaan sitä. Sillä välin me opimme ja pyrimme tekemään kaiken, mitä Herra, meidän Jumalamme, käskee meidän tehdä (ks. Abr. 3:25). Koska me tunnemme Jumalan suunnitelman, me tiedämme, ettei näitä käskyjä ole annettu rajoittamaan vapauttamme tai onneamme – aivan päinvastoin. Käskyt ovat oppaamme suurimpaan vapauteen ja iloon.

Hän antoi Vapahtajan

Silti elämä on rankkaa. Me kaikki kompastelemme opetellessamme elämään uskon turvin. Mutta Jumala lupasi meille ennen maailman luomista, että Hän antaisi Vapahtajan pelastamaan meidät synnistä ja kuolemasta. Kärsimällä ja kuolemalla – sovituksellaan – Jeesus Kristus maksoi synneistämme ja tarjoaa meille parannuksen lahjan. Kun siis teemme parannuksen, Hän antaa anteeksi syntimme ja puhdistaa meidät niiden vaikutuksista. Ja ylösnousemuksellaan Vapahtaja antaa meille lahjaksi meidän ylösnousemuksemme ja kuolemattomuutemme.

Kuva
ihmiset kumartuvat Kristuksen edessä

Jokainen polvi on notkistuva, J. Kirk Richards

Kulkeminen liittopolulla

Aivan kuten me synnymme fyysisesti tähän kuolevaiseen maailmaan, meidän täytyy syntyä uudesti hengellisesti taivaan valtakuntaan. Me teemme sen osoittamalla uskoa Kristukseen, tekemällä parannuksen, menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen. Tämä on alkuna hengelliselle muuttumiselle, joka jatkuu koko elämämme ajan maan päällä. Joskus sanomme sitä ”kestämiseksi loppuun asti”, mikä tarkoittaa, että me pyrimme pitämään kasteenliittomme olla kuuliaisia koko elämämme ajan ja teemme tarvittaessa parannusta jatkaen jälleen eteenpäin. ”Niin, ja niin usein kuin minun kansani tekee parannuksen”, Jeesus sanoo, ”minä annan sille anteeksi sen rikkomukset minua vastaan”(Moosia 26:30).

Kuva
kaste

Sinä voit luottaa Jumalan apuun

Elämässä ennen syntymääsi sinä valitsit Jumalan, sinä valitsit Kristuksen, sinä valitsit kehittymisen Heidän avullaan. Ja sinä voit luottaa Heidän apuunsa. Jumaluuden jäsenet eivät ole välinpitämättömiä tarkkailijoita elämässämme. He rakastavat meitä rajattomasti ja käyttävät voimiaan meidän avuksemme siinä määrin kuin me sallimme. He kunnioittavat aina tahdonvapauttamme, mutta He ovat innokkaita siunaamaan meitä. Jeesus vakuuttaa meille: ”Minä en sinua unohda, oi Israelin huone. Katso, minä olen piirtänyt sinut kätteni kämmeniin.” (1. Nefi 21:15–16.)

Paremmaksi tuleminen askel askeleelta

Joistakuista tuntuu, että selestinen valtakunta on realistinen toive muille mutta jotenkin ei heille. Totuus on, ettei kukaan pääse sinne ilman Jeesuksen Kristuksen armoa. Onneksi sinä voit saada Hänen armoaan. Jeesus sanoi meille, että Hän on voittanut maailman. Kasteesi ja muiden liittojen avulla sinä sidot itsesi Häneen niin että Hänen avullaan sinäkin voitat maailman.

Sinun ei tarvitse saavuttaa täydellisyyttä täällä maan päällä. Profeetta Joseph Smith vertasi sitä tikkaiden kapuamiseen: aloitat alhaalta ja kiipeät askel askeleelta ylemmäs oppimalla evankeliumin periaatteita ja elämällä niiden mukaan. Ja hän opetti, että tuo oppiminen jatkuu tämän elämän jälkeenkin – ”se ei ole kaikki tarkoitettu käsitettäväksi tässä maailmassa”2.

Kuva
nuori mies temppelin luona

Kohtaammepa maan päällä minkä tahansa heikkouden, vaikeuden tai kärsimyksen, niin Jumala lupaa uskollisille lapsilleen, ettei mitään siunausta pidätetä, jos he pysyvät liittopolulla (tai palaavat sille nopeasti). Silloin kaikki järjestyy. Se on jumalallinen suunnitelma kehittymiseen!

Viitteet

  1. Truman G. Madsen, Eternal Man, 1966, s. 31–32.

  2. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 279.