2021
Gjenopprettelsens store sak
Januar 2021


“Gjenopprettelsens store sak”, Til styrke for ungdom, jan. 2021, 3–5.

Gjenopprettelsens store sak

Arbeidet Joseph og Hyrum Smith påbegynte, sammen med så mange andre trofaste mennesker, fortsetter i Kirken i dag.

Bilde
Joseph og Hyrum Smith

Da den unge Joseph Smith gikk ut i skogen for å be, opplevde han et fantastisk syn, i dag kjent som Det første syn.

I dette synet fortalte Frelseren Joseph at hans synder var tilgitt. Han besvarte også Josephs spørsmål og sa at ingen av kirkene på den tiden var “anerkjent av Gud som hans kirke og rike”.

“Samtidig”, fortalte Joseph, “[mottok jeg] et løfte om at evangeliets fylde på et senere tidspunkt ville bli gjort kjent for meg.”1

Bilde
Det første syn

Etter dette strålende synet kom Joseph ut av Den hellige lund for å begynne sin forberedelse til å bli en Guds profet.

Moroni og Mormons bok

Tre år senere, i 1823, åpnet himlene seg igjen som del av gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium som fortsetter i de siste dager. En engel ved navn Moroni viste seg for ham og sa at “Gud hadde et verk [han] skulle utføre … [og at] det var oppbevart en bok, skrevet på gullplater”, som inneholdt “det evige evangeliums fylde” (Joseph Smith – Historie 1:33–34).

Bilde
Joseph Smith mottar gullplater

Med tiden mottok, oversatte og utga Joseph nedtegnelsen fra fordums dager, i vår tid kjent som Mormons bok.

Trofaste brødre

Josephs bror Hyrum var alltid Josephs konstante støttespiller. Gjennom livet ble Joseph og Hyrum sammen konfrontert med mobber og forfølgelse. For eksempel vansmektet de under de kummerligste forhold i Liberty fengsel i Missouri i fem måneder den kalde vinteren 1838–39.

Konfrontert med forfølgelse utviste Hyrum tro på Herrens løfter, blant disse en garanti om å unnslippe sine fiender hvis han valgte det. I juni 1844 ble Hyrum stilt overfor valget mellom å leve eller å gi sitt liv for å forherlige Gud og for å “[besegle] sitt vitnesbyrd med sitt blod” – ved siden av og sammen med sin elskede bror Joseph (se Lære og pakter 136:39).

En uke før de ble drept med kaldt blod, ba Joseph Hyrum ta med seg familien og dra. Jeg blir fremdeles svært emosjonell når jeg tenker på Hyrums svar: “Joseph, jeg kan ikke forlate deg.2

Derfor dro Joseph og Hyrum til Carthage, der de ble martyrer for Kristi sak og navn. “I livet var de uatskillelige, ei heller døden skilte dem!” (Lære og pakter 135:3; uthevelse tilføyd.)

Bilde
Hyrum og Joseph Smith

En oppfordring til handling

Vi skulle alltid huske prisen Joseph og Hyrum Smith betalte, sammen med så mange andre trofaste menn, kvinner og barn, for å etablere Kirken slik at du og jeg kunne nyte de mange velsignelser og alle disse åpenbarte sannheter vi har i dag. Deres trofasthet skulle aldri få gå i glemmeboken!

Før sin død i 1844, skrev Joseph et oppstemt brev til de hellige. Det var en befaling om handling som fremdeles gjelder i Kirken i dag.

“Brødre [og søstre], skal vi ikke gå fremad i en så stor sak? Gå fremover og ikke tilbake! Friskt mot, brødre [og søstre], og fremad til seier! …

La oss derfor som en kirke og et folk og som siste dagers hellige, ofre til Herren et offer i rettferdighet” (Lære og pakter 128:22, 24; uthevelse tilføyd).

Overvei hvilket offer du vil fremlegge for Herren i rettferdighet i dagene fremover. Vær modig – del det med en du stoler på, og viktigst av alt, vær så snill å ta deg tid til å gjøre det!

Jeg vet at Frelseren gledes når vi gir ham et offer i rettferdighet fra vårt hjerte, akkurat slik han var tilfreds med de trofaste offergavene til de bemerkelsesverdige brødrene, Joseph og Hyrum Smith, og alle andre trofaste hellige.

Noter

  1. Joseph Smith, “Church History”, Times and Seasons, 1. mars 1842, 707; se også josephsmithpapers.org.

  2. Joseph Smith, “History of Joseph Smith”, The Latter-day Saints’ Millennial Star, 19. april 1862, 248; uthevelse tilføyd.