2021
Joseph Smith – min profet
Januar 2021


“Joseph Smith – min profet”, Til styrke for ungdom, jan. 2021, 8–11.

Kom, følg med meg

Joseph Smith – min profet

Han er din profet også. Du kan studere læresetningene hans i år så han kan bli det i enda større grad.

Bilde
Joseph Smith

Noe president Russell M. Nelson sa på generalkonferansen i april 2020, gjorde inntrykk på meg: “Uavhengig av hvor du bor eller hva dine omstendigheter er, er Herren Jesus Kristus din Frelser, og Guds profet Joseph Smith er din profet” (“Hør Ham” [Ensign eller Liahona, mai 2020, 88]).

Helt siden jeg var ung, har jeg følt det slik – Joseph Smith er min profet. Mer enn noen annen har denne gjenopprettelsens profet hjulpet meg å bli kjent med Jesus Kristus og hans evangelium. Jeg studerte åpenbaringene i Lære og pakter. Og da jeg var tenåring, ga far meg en bok med profeten Joseph Smiths læresetninger, og jeg slukte den. Å studere disse læresetningene ble en viktig byggesten i mitt vitnesbyrd om det gjengitte evangelium.

Siden har jeg tenkt: Hva var det ved Joseph Smiths læresetninger som gjorde så sterkt inntrykk på meg? Hva fikk Ånden til å vitne så sterkt for meg om deres sannhet? Jeg vil si det var tre ting: (1) han visste det han visste, og han uttrykte det frimodig, (2) han hadde en egen måte å forklare sannheter han hadde lært ved åpenbaring tydelig på, og (3) hans karakter og personlighet skinte alltid gjennom.

Han visste det han visste, og han uttrykte det frimodig

Helt siden Det første syn opplevde Joseph Smith forfølgelse fordi han fortalte hva han hadde lært ved åpenbaring. Men han visste at han ikke kunne ta det tilbake: “Hvorfor forfølge meg fordi jeg forteller sannheten? Jeg har virkelig sett et syn, og hvem er jeg at jeg kan stå Gud imot, eller hvorfor forsøker verden å få meg til å fornekte det jeg virkelig har sett? For jeg hadde sett et syn, det visste jeg, og jeg visste at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det, heller ikke våget jeg å gjøre det” (Joseph Smith – Historie 1:25).

Selv om han visste at han ville åpne for mer forfølgelse og hat ved å gjøre det, erklærte Joseph Smith frimodig de sannheter han lærte av Gud resten av sitt liv.

Eksempel:

Selv om de fleste mennesker i den kristne verden trodde at mennesket ble skapt av Gud av ingenting, underviste Joseph Smith med sikkerhet noe annet:

“Mennesket var også i begynnelsen hos Gud. Intelligens, eller sannhetens lys, ble ikke skapt eller dannet, og kan heller ikke bli det” (Lære og pakter 93:29).

“Sjelen – menneskesinnet – den udødelige ånd. Hvor kom den fra? Alle lærde menn og teologer sier at Gud skapte den i begynnelsen, men det er ikke riktig, for etter mitt skjønn blir mennesket forringet ved en slik tanke. Jeg tror ikke på denne læren, jeg vet bedre. Hør på dette, alle verdens ender, for Gud har sagt meg det, og selv om dere ikke tror meg, vil sannheten likevel ikke være virkningsløs” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 206).

Bilde
Joseph Smith underviser

Han forklarte sannheter tydelig

Joseph Smith antydet noen ganger at han visste mye mer om Guds mysterier enn han kunne dele med verden. Men når han underviste, hadde han en egen måte å gjøre Guds sannheter tydelige og lettfattelige på.

Eksempel:

Fra Det første syn og fremover lærte Joseph Smith mange sannheter om Gud den evige Faders natur. Og i sine læresetninger forklarte han betydningen av disse sannhetene. Han sa for eksempel:

“Hvis menneskene ikke forstår Guds karakter, forstår de ikke seg selv” (Læresetninger – Joseph Smith, 41). Det er en ganske tydelig uttalelse som går til kjernen i hvem Gud er, hvem vi er, hva vårt forhold til ham er og hva våre muligheter er.

Han fulgte opp dette med følgende uttalelse: “Gud selv var en gang som vi er nå, og er et opphøyet menneske” (Læresetninger – Joseph Smith, 42). Enda tydeligere.

Og så sa han dette: “Gud selv, som oppdaget at han befant seg i en herlighet midt iblant ånder, innså – fordi han var mer intelligent – nødvendigheten av å innstifte lover hvorved det også kunne bli de øvrige forunt å gå fremad slik han selv hadde gjort” (Læresetninger – Joseph Smith, 207). Joseph Smith uttrykte noe her som er grunnleggende for vår himmelske Faders plan: Vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli ham lik.

Bilde
Joseph Smith taler

Hans karakter og personlighet skinner gjennom

Måten Joseph Smith uttrykte seg på, gir oss et bilde av hvem han var og hvordan han var som person så vel som profet. Dette er viktig, for å forstå mennesker gjør det på en eller annen måte lettere å forstå tanker og oppfatninger. Josephs karakter skinner gjennom i hans læresetninger.

Eksempel:

Selv om Joseph Smith generelt var munter av natur (se Joseph Smith – Historie 1:28), tok han ikke lett på det Herren befalte. Han hadde lært av erfaring hva konsekvensen av å avvike fra slike befalinger kunne bli (se for eksempel Lære og pakter 3:4–9). Jeg finner denne blandingen av en munter natur og alvorlig tenkende disippelskap interessant – og personlig kjenner jeg meg igjen i den.

Bilde
Joseph Smith leker

Som gjenopprettelsens profet ble Joseph Smith befalt å undervise om Guds åpenbarte sannheter, som i mange tilfeller var nye for alle. Joseph måtte prøve å hjelpe folk å lære disse nye sannhetene. Men noen ganger var det frustrerende. Han sa en gang:

“Det har bydd på store vanskeligheter å banke noe inn i hodene på denne generasjon. Det har vært omtrent like lett som å bite seg i nakken eller snekre med sløvt verktøy. Selv de hellige er sene til å forstå” (Læresetninger – Joseph Smith, 513).

Dette var et alvorlig tema for Joseph Smith. Det må ha vært så mye at han ønsket at folk skulle vite og forstå og ta til seg og etterleve – og det ville de bare ikke. Men en liten hjemmelaget analogi fra USAs nybyggerområde på 1800-tallet maler et morsomt bilde og gir oss et lite innblikk i Joseph Smiths personlighet.

Det er mange andre aspekter av Joseph Smiths karakter som skinner gjennom i hans læresetninger. Hans kjærlighet til venner, for eksempel: “Mitt hjerte skal elske dem, og mine hender skal arbeide for dem som elsker og arbeider for meg, og jeg skal alltid finnes trofast mot mine venner” (Læresetninger – Joseph Smith, 456).

Eller hans vennlighet og gavmildhet: En gang noen menn sa hvor synd de syntes på en mann hvis hus hadde brent ned, sa Joseph umiddelbart: “Jeg syns synd på denne broren tilsvarende fem dollar. Hvor mye syns dere synd på ham?” (Læresetninger – Joseph Smith, 454).

Så er det hans kjærlighet til familie, integritet, ydmykhet, frimodighet, rettferdighet, tro under prøvelser og lidelse. Alt er der, uttrykt sammen med evige sannheter og prinsipper å leve etter.

Han er min profet

Joseph Smith blir naturligvis fremdeles angrepet og kritisert i dag. Men som han sa: “Jeg har aldri sagt at jeg var fullkommen, men det finnes ingen feil i de åpenbaringer jeg har fremsatt” (Læresetninger – Joseph Smith, 515). Vi kan bære frimodig vitnesbyrd om at han var en profet. Jeg har funnet det lett å vitne om Joseph Smith – ikke fordi det finnes et enkelt svar på alle spørsmålene folk kan stille om ham, men fordi jeg har studert hans åpenbaringer og profetiske læresetninger og følt Den hellige ånd vitne om at de er sanne. Det er som Joseph selv en gang sa:

“Jeg finner behag i det evige livs prinsipper, og det samme kan dere gjøre. De er gitt meg ved åpenbaringer fra Jesus Kristus, og jeg vet at når jeg forteller dere dette om det evige liv slik jeg har mottatt det, da kan dere smake på det, og jeg vet at dere vil tro det. Dere sier at honning er søt, og det samme gjør jeg. Jeg kan også fornemme det evige livs ånd. Jeg vet at det smaker godt, og når jeg forteller dere om disse ting, som ble gitt meg ved inspirasjon fra Den hellige ånd, er dere nødt til å motta det som noe søtt, og dere fryder dere mer og mer” (Læresetninger – Joseph Smith, 518).

Jeg har smakt denne sødmen. Den ble delt med meg av min profet, Joseph Smith. Og som president Nelson sa, er han din profet også. Du kan foreta et seriøst studium av hans liv og læresetninger i år med Kom, følg med meg. Da kan du bære vitnesbyrd om de gode sannhetene han har hjulpet deg å smake.