2021
Et stort verk
Januar 2021


“Et stort verk”, Til styrke for ungdom, jan. 2021, 20–21.

Et stort verk

Ungdomstema for 2021:
Lære og pakter 64:33–34

Herren har oppfordret deg til å slutte deg til “det største arbeidet” på jorden.1

Bilde
Ungdomstema 2021-logo

Dere fantastiske unge kvinner og unge menn er en del av noe vidunderlig – dere “legger grunnvollen til et stort verk” (Lære og pakter 64:33). Dette verket hjelper Herren Jesus Kristus å utføre sin misjon når vi deltar i Israels innsamling på begge sider av sløret og i å bygge opp Sion.

Bli med i ungdomsbataljonen

President Russell M. Nelson har oppfordret hver enkelt av dere til å delta i dette arbeidet som en del av “Herrens ungdomsbataljon”.2 Men hva er en bataljon? En bataljon er en spesialisert enhet som har til hensikt å utføre bestemte oppgaver sammen. Det betyr at dere er en del av en spesialisert enhet for å finne og utføre deres rolle i Herrens store verk.

Da profeten oppfordret dere til å se hensikten med livet med fokus på Israels innsamling, begynte livet deres å ligne Moses’ liv. Moses, som ble oppdratt som prins av Egypt, måtte flykte for sitt liv og ble senere tilfreds med sitt enkle liv som sauegjeter. Men Herren kalte på ham og erklærte: “Jeg har et verk for deg” (Moses 1:6). Vår himmelske Fader visste det Moses ikke visste – at med Guds hjelp kunne Moses være medvirkende til å redde en stor nasjon – han kunne gjøre hva som helst.

Dere kan gjøre en forskjell

Dere tenker kanskje: “Jeg er ikke Moses. Kan jeg i det hele tatt gjøre en forskjell i denne verden?” Vi har følt det samme til tider, men vi har levd lenge nok til å vite at svaret er ja. Vi ser vanlige ungdommer hver dag som velger å ikke leve et vanlig liv. De har stor innflytelse på menneskene rundt seg ved bare i stillhet å være sanne Jesu Kristi disipler. De utvikler sine talenter og hjelper sin familie å lykkes. Dere er kalt av en profet til å “[legge] grunnvollen til et stort verk”. Når vi stoler på Jesus Kristus og prøver å gjøre hans vilje, utgjør vi en forskjell!

Dere er ikke alene om dette. Når dere slutter dere til Herrens bataljon, blir dere med i en stor gruppe ungdommer over hele verden. Vi står ved siden av dere skulder ved skulder sammen med deres foreldre, ledere og venner, apostler og profeter og selve himmelens engler, som alle arbeider med flid for å utføre Herrens verk sammen (se Lære og pakter 84:88).

Ut av små ting kommer det som er stort

Vi tar det litt om gangen. Herren oppfordrer oss til å ta små og enkle skritt når vi tar fatt på dette store verket (se Lære og pakter 64:33). Konsekvente, trofaste handlinger vil føre oss fremover og innby oss til å strekke oss ut og hjelpe menneskene rundt oss. Noen av disse enkle tingene kan skreddersys til dere personlig, ettersom alles reise vil være litt annerledes.

Be om å få vite hvem dere er og å forstå deres personlige rolle i Guds plan. Be om å få vite hvilke små og enkle ting dere skulle gjøre hver dag. Dere må sannsynligvis forlate komfortsonen, men etter hvert som dere er villige til å handle ifølge tilskyndelser dere mottar, vil dere få flere.

President Nelson sa nylig: “Når vi søker å være Jesu Kristi disipler, må vår innsats for å høre ham være enda mer tilsiktet. Det krever bevisst og konsekvent innsats å fylle vårt daglige liv med hans ord, hans læresetninger, hans sannheter.”3

Herren vil utvide deres evner og øke deres glede

Når dere søker åpenbaring, vil Herren veilede dere til å vite hvordan dere kan bruke deres individuelle talenter og personlighet til å utføre tjeneste og etterleve evangeliet. Han vil utvide deres fantasi, kreativitet og kapasitet på måter dere aldri ville ha trodd var mulig.

Når dere ofrer deres villige hjerte og sinn til Herren, vil dere finne flere venner og større muligheter til å tjene. Deres følelse av identitet og hensikt vil bli styrket, og dere vil finne glede.

Noen ganger føler vi oss kanskje tilfreds med å slå oss til ro og ta livet som det faller seg, men Gud har noe annet i vente. Akkurat som han hadde et stort verk for Moses, har han et stort verk for dere. Bli ikke trette! Vi har full tillit til dere – Herrens ungdomsbataljon.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), 3, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, 12, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, generalkonferansen i april 2020 (Ensign eller Liahona, mai 2020, 89).