Devotionals 2023
Persoonlijke openbaring ontvangen


Persoonlijke openbaring ontvangen

Wereldwijde devotional voor jongvolwassenen

Zondag 19 november 2023

Bedankt, ouderling en zuster Gilbert, voor jullie wijze raad.

De laatste vraag is leerstellig en diepzinnig. Hoe zijn persoonlijke openbaring en profetische leiding mij tot zegen?

In het visioen aan het begin van het Boek van Mormon vinden we Lehi’s profetische droom van de boom des levens.1 Dit beschrijft de tegenstand die geloof in onze tijd ondervindt, en de grote kloof tussen hen die God liefhebben, aanbidden en vinden dat ze Hem rekenschap verschuldigd zijn, en hen die dat niet vinden. Lehi legt enkele gedragingen uit die geloof vernietigen. Sommige mensen zijn hoogmoedig, ijdel en dwaas. Zij zijn alleen geïnteresseerd in de zogenaamde wijsheid van de wereld.2 Anderen hebben wel wat interesse in God, maar verdwalen in de wereldse misten van duisternis en zonde.3 Sommigen hebben Gods liefde en zijn woord geproefd maar schamen zich omdat ze door anderen bespot worden en raken op verboden paden.4

Wij beseffen dat er leden zijn die minder geïnteresseerd zijn in, en minder trouw aan, enkele leringen van de Heiland. Het is ons verlangen dat die leden hun ogen helemaal opendoen voor het geloof en dat zij hun activiteit, toewijding en inzet voor persoonlijke openbaring vergroten. God heeft al zijn kinderen lief. Hij wil dat ze allemaal bij Hem terugkomen. Hij wil dat iedereen is afgestemd op de heilige muziek van het geloof. De verzoening van de Heiland is een gave voor iedereen. Persoonlijke openbaring is er voor iedereen.

De boodschap, bediening en verzoening van Jezus Christus, onze Heiland, zijn ons onmisbare leerplan om persoonlijke openbaring te ontvangen. Geen enkele Schrifttekst beschrijft ons oprechte streven naar geloof beter dan 2 Nephi 25:26: ‘Wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus, en wij schrijven volgens onze profetieën, opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden.’

Het Boek van Mormon is van fundamenteel belang.5 Het speelt een belangrijke rol in het ontvangen van persoonlijke openbaring. Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die het belang van dit heilige boek onderschatten of er zelfs geringschattend over spreken. Sommigen hebben er grapjes over gemaakt. Voordat ik op zending ging haalde een hoogleraar een uitspraak van Mark Twain aan dat als je ‘En het geschiedde’ uit het Boek van Mormon haalde ‘er niet meer dan een brochure overbleef’.6

Enkele maanden later, toen ik in Londen op zending was, las een vooraanstaand hoogleraar, een Egyptisch deskundige in Semitische talen, opgeleid aan de universiteit in Oxford en werkzaam aan die in Londen, het Boek van Mormon. Hij correspondeerde erover met president David O. McKay, en sprak met de zendelingen. Hij vertelde ze dat hij ervan overtuigd was dat het Boek van Mormon inderdaad een vertaling was van de geleerdheid van de Joden en de taal van de Egyptenaren uit de tijdvakken die in het Boek van Mormon beschreven worden.7 Een van de vele voorbeelden die hij noemde, was de zinsnede ‘en het geschiedde’, die volgens hem overeenkwam met hoe hij zinsneden in oude Semitische geschriften zou vertalen.8 De hoogleraar kreeg te horen dat zijn beroepsmatig intellectuele benadering hem wel geholpen had, maar dat het toch van onmisbaar belang was om een geestelijk getuigenis te krijgen. Door studie en gebed kreeg hij een geestelijk getuigenis, en hij liet zich dopen. Dus wat een beroemd humorist als een onderwerp van spot beschouwde, werd door een wetenschapper herkend als belangrijk bewijs van de waarheid van het Boek van Mormon, door de Geest aan hem bevestigd.

De essentiële leer van keuzevrijheid eist dat een getuigenis van het herstelde evangelie op geloof gebaseerd moet zijn en niet op extern of wetenschappelijk bewijs. De oplossing ligt uiteindelijk in Moroni’s raad om te lezen en te overpeinzen, en God dan met een oprecht hart en eerlijke bedoeling te vragen om Schriftuurlijke waarheden door de Geest te bevestigen.9 Het is duidelijk dat de scheidingslijn tussen hen die de muziek van het geloof horen en hen die geen muzikaal gehoor hebben of geen toon kunnen houden, bestaat uit actieve Schriftstudie en de raad van Gods profeet opvolgen.

Persoonlijke openbaring is de grote zegen die we na de doop krijgen, als we ‘door het ontvangen van de Heilige Geest […] worden geheiligd’.10 De Heilige Geest is de openbaarder en getuige van alle waarheid, vooral die van de Heiland. Voor onze tijd is die leiding door openbaring essentieel. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’11

Zie alsjeblieft in dat geloof in de Heer Jezus Christus en het onderhouden van zijn geboden de doorslaggevende proef van het sterfelijk leven is en blijft. Bovenal moet ieder van ons beseffen dat iemand die toondoof is voor de muziek van geloof, niet op de Geest is afgestemd. De profeet Nephi heeft gezegd: ‘Jullie [hebben] zijn stem gehoord; en Hij heeft met een stille, zachte stem tot jullie gesproken, maar jullie waren gevoelloos geworden, zodat jullie zijn woorden niet hebben kunnen voelen.’12 De Schriften maken duidelijk dat de Heilige Geest op veel manieren kan communiceren. Soms spreekt Hij vrede tot je gemoed.13 Soms geeft Hij je gedachten of ideeën in.14 Soms verlicht Hij je verstand.15 Soms vervult Hij je hart met vreugde.16

Ik waardeer de reacties die ik op sociale media heb ontvangen over hoe je openbaring ontvangt. Iemand zei bijvoorbeeld dat we nederig moeten zijn en de geestelijke ingevingen die we ontvangen, moeten aanvaarden. We moeten naar de ingevingen in plaats van naar de wereld luisteren.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘U hoeft zich niet af te vragen wat waarheid is. U hoeft zich niet af te vragen wie u werkelijk kunt vertrouwen. U kunt door persoonlijke openbaring zelf een getuigenis ontvangen dat het Boek van Mormon het woord van God is, dat Joseph Smith een profeet is en dat dit de kerk van de Heer is.’17

Onze leer is duidelijk; wij moeten positief en blijmoedig zijn. Ik vond het fijn dat president Dallin H. Oaks en zijn vrouw, Kristen, afgelopen mei in hun bijzondere wereldwijde devotional zeiden dat we blijmoedig moeten zijn. We beklemtonen altijd ons geloof, niet onze angsten. We verheugen ons in de geruststelling van de Heer dat Hij ons zal bijstaan en leiden.18 De Heilige Geest getuigt tot ons hart dat we een liefhebbende Vader in de hemel hebben en dat zijn barmhartige plan voor onze verlossing in alle opzichten in vervulling zal gaan vanwege het zoenoffer van Jezus Christus.

Noten

  1. Zie 1 Nephi 8.

  2. Zie 1 Nephi 8:27; 11:35.

  3. Zie 1 Nephi 8:23; 1:17.

  4. Zie 1 Nephi 8:28.

  5. Zie Ezra Taft Benson, ‘The Book of Mormon – Keystone of Our Religion’, Ensign, november 1986, 4.

  6. Zie Mark Twain, Roughing It (1913). Elke nieuwe generatie krijgt de opmerkingen van Twain te horen alsof ze een opzienbarende nieuwe ontdekking zijn. Er wordt meestal weinig gezegd over het feit dat Mark Twain het christendom en godsdienst in het algemeen net zozeer van de hand wees. Als deze opmerking met humor wordt gebracht, is het waarschijnlijk het beste om geamuseerd te reageren.

  7. Zie 1 Nephi 1:2.

  8. Dr. Ebeid Sarofim. Ik maakte in Londen kennis met hem toen de zendelingen hem lesgaven. Zie ook N. Eldon Tanner, Conference Report, april 1962, 53. Veel geleerden die Semitische en Egyptische geschriften uit de oudheid hebben bestudeerd, hebben opgemerkt dat veel zinnen beginnen met de zinsnede ‘En het geschiedde’. Zie ‘It Came to Pass…’, Hugh Nibley, Since Cumorah, 2e editie, 150.

  9. Zie Moroni 10:4. Erg weinig critici hebben met een oprechte bedoeling deze proef op de som genomen.

  10. 3 Nephi 27:20.

  11. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.

  12. 1 Nephi 17:45; zie ook Ezra Taft Benson, ‘Seek the Spirit of the Lord’, Ensign, april 1988, 2. President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘We horen de woorden van de Heer het meest door een gevoel. Als we nederig zijn en ervoor openstaan, geeft de Heer ons ingevingen in de vorm van onze gevoelens.’

  13. Zie Leer en Verbonden 6:23.

  14. Zie Leer en Verbonden 128:1.

  15. Zie Leer en Verbonden 11:13.

  16. Zie Mosiah 4:20.

  17. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, 95.

  18. Zie Leer en Verbonden 68:6.