Devotionals 2023
Liefde en verbondenheid


Liefde en verbondenheid

Wereldwijde devotional voor jongvolwassenen

Zondag 19 november 2023

Ouderling Quentin L. Cook: De vraag over liefde en verbondenheid ligt in het verlengde van omgaan met uitdagingen in ons leven en geloof. Mary, wil jij op deze belangrijke vraag ingaan?

Zuster Mary Cook: We zijn allemaal kinderen van God en behoren tot de herstelde kerk van de Heer. Ongeacht onze verschillende omstandigheden horen we er allemaal bij.

Het is duidelijk in de Schriften dat God al zijn geestkinderen liefheeft, en dat allen voor God gelijk zijn en allen erbij horen.

In 2 Nephi 26:33 staat onder meer: ‘Hij nodigt hen allen uit om tot Hem te komen en deel te hebben aan zijn goedheid; en Hij verwerpt niemand die tot Hem komt, zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw; […] en allen zijn voor God gelijk.’

Als geestkinderen van God hebben we allemaal een geestelijke identiteit. Daar zingen we over in ‘Ik ben een kind van God’.1

Jaren geleden woonden we in de buurt van San Francisco (Californië). Jongvolwassenen en de oudere jeugd deden mee aan de openluchtvoorstelling bij de Oaklandtempel met de titel ‘And It Came to Pass’ [En het geschiedde]. Een van de liederen ging over onze geestelijke identiteit. Het heet ‘Wie ben ik?’ In dit lied komen vragen voor als ‘waarom zijn we hier?’ en ‘waar gaan we naartoe?’

Het lied eindigt met dit krachtige antwoord:

Dit is wie ik ben.

Mijn geest verbleef bij mijn Vader vóór de schepping van de aarde.

Ik koos mijn pad toen mijn eerste staat erop zat.

Ik kwam op aarde voor een lichaam, geschapen als dat van mijn Vader,

om mijn geest en lichaam tot een goddelijke ziel te verenigen.

Dit is wie ik ben.

Ik ben een kind van mijn Vader […] in de hemel.

Dit is wie ik ben. […]

Ik ben een kind van God.

Alle deelnemers hadden een getuigenis van de Geest dat ze de waarheid zongen.

Ouderling Cook: Vorige maand waren Mary en ik in Efeze, in Turkije, met zendingsleiders uit een groot deel van Europa. De apostel Paulus had daar gewoond en onderwezen. Een van de brieven aan de Efeziërs stelt: ‘Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God.’2

We horen er allemaal bij!

Zuster Cook: A.A. Milne heeft een boek geschreven over een goudblonde, honingbeluste beer, Winnie de Poeh.

Op een wandeling met zijn vriendje Knorretje vraagt Knorretje aan Poeh: ‘Hoe spel je liefde?’ Poeh antwoordt: ‘Dat spel je niet. Dat voel je.’

In de Schriftstudie-app van de Evangeliebibliotheek staat bij ‘Liefde’: ‘Een innig gevoel van toewijding, zorg en genegenheid. Het grootste voorbeeld van Gods liefde voor zijn kinderen is de oneindige verzoening van Jezus Christus. Liefde voor God en voor de medemens is een kenmerk van de discipelen van Jezus Christus.’3

In Johannes 3:16 staat: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’

Toen Jezus Christus in het midden van de tijd op aarde was, leerde Hij ons:

‘U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

‘Dit is het eerste en het grote gebod.

‘En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.’4

We tonen onze liefde voor God de Vader en Jezus Christus door hun geboden te onderhouden. Dat is ons werk.

We tonen onze liefde voor al Gods kinderen door ze te dienen en het evangelie actief na te leven – door zendingswerk te doen en lief te hebben, te delen en anderen uit te nodigen om ‘tot Christus te komen’. We tonen onze liefde voor onze familie door onze tempelverbonden na te komen en tempelwerk voor onze voorouders te doen.

Wees nu eerlijk met jezelf. Vraag: Toon ik door mijn daden mijn liefde voor mijn hemelse Vader en Jezus Christus? Help ik anderen om me heen te geloven? Als ik ervan beschuldigd werd christen te zijn, zou er dan genoeg bewijs zijn om me te veroordelen?

Het gedicht ‘Outwitted’ van Edwin Markham luidt:

Hij trok een cirkel die mij buitensloot –

een ongelovige, een rebel, een idioot.

Maar de liefde en ik waren slim en konden winnen.

We trokken een cirkel en sloten hem binnen!

Laten we ware discipelen en vredestichters zijn. Laten we de reine liefde van Christus in ons hart koesteren en door onze daden onze liefde voor God en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, tonen.

Ouderling Cook: Ik heb ouderling en zuster Gilbert de volgende twee vragen toebedeeld:

Ten eerste: hoe kunnen we ons leven beter plannen en er meer evenwicht in aanbrengen? En ten tweede: hoe staan we in deze ingewikkelde tijden pal voor de waarheid?