Årlige sendinger
En profet i landet: Aktuelle profetiske vektlegginger for Unge voksne


En profet i landet: Aktuelle profetiske vektlegginger for Unge voksne

Årlig sending for S&I 2023

27. januar 2023

Innledning

Til våre religionslærere, la meg begynne med å uttrykke min takknemlighet for alt dere gjør for å løfte ungdommene og de unge voksne over hele Kirken. Dere har bokstavelig talt Kirkens fremtid i deres klasser, og jeg blir inspirert av måten dere tjener og bryr dere om elevene på.

Jeg begynner med å ta dere med meg til en opplevelse jeg hadde i høst på Malad Summit, det høyeste punktet på kjøreturen mellom Salt Lake City og Rexburg i Idaho. Underveis til et oppdrag i Kirken fikk jeg en klar tilskyndelse om å lytte til president Nelsons andakt for unge voksne med tittelen “Valg for evigheten”. Da jeg nådde toppen, følte jeg to forskjellige følelser. For det første ble jeg overveldet av følelsen av kjærlighet til Kirkens unge voksne. For det annet følte jeg ærefrykt over mirakelet at en levende profet er kalt til å undervise disse unge voksne i vanskelige tider. Jeg stoppet bilen for å notere ned de første tilskyndelsene som til slutt ville bli til kommentarene jeg vil dele med dere i dag.

Vi lever i urolige tider, men Herren har erklært: “Jeg [vil] gi dere et mønster i alle ting, så dere ikke blir ført vill, for Satan er på ferde rundt omkring i landet og er i ferd med å forføre nasjonene.”1 Men som søster Wendy Nelson har sagt, mens Satan er rundt omkring i landet, har vi også en profet i landet, som vi kan se hen til for sannhet og klarhet i disse siste dager.2

I kveld vil jeg vektlegge fem profetiske temaer som profeten og apostlene har understreket, spesielt for De unge voksne i Kirken. Hvis jeg ledet et kurs i De levende profeters læresetninger, neste semester, ville disse temaene forankre pensumet. Uavhengig av det konkrete kurset dere underviser i, håper jeg dere vil la disse budskapene påvirke både læreplanen og måten dere underviser og yter omsorgstjeneste til elevene på.

De fem aktuelle profetiske vektlegginger vi ønsker at dere skal reflektere over, omfatter:

  1. Kjenn din guddommelige identitet.

  2. Benytt Jesu Kristi kraft og kraften i dine pakter.

  3. La Gud råde, og følg hans profet.

  4. Undervis sannhet med kjærlighet.

  5. Ta ansvar for ditt vitnesbyrd.

1. Kjenn din guddommelige identitet.

Hvis jeg skulle prøve å forstå profetens profetiske vektlegging angående unge voksne i dag, ville jeg begynne med hans siste verdensomspennende sammenkalling av unge voksne og hans budskap med tittelen “Valg for evigheten”. Mange unge voksne i dag strever fordi de ikke forstår sin sanne identitet. President Nelson spurte:

Hvem er du?

Først og fremst er du et Guds barn.

For det annet, som medlem av Kirken er du et paktens barn. Og for det tredje er du en Jesu Kristi disippel.”3

Legg merke til at president Nelson underviser med empati og kjærlighet, men han underviser likevel den sentrale sannheten om guddommelig identitet. Lytt til følgende utdrag fra talen hans.

[Start video]

President Russell M. Nelson: “Det er naturligvis forskjellige merkelapper som kan være svært viktige for deg. Ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at andre betegnelser og identifikatorer ikke er betydningsfulle. Jeg sier ganske enkelt at ingen identifikator skulle fortrenge, erstatte eller få høyere prioritet enn disse tre varige betegnelsene: “Guds barn”, “paktens barn” og “Jesu Kristi disippel”.

Enhver identifikator som ikke er forenlig med disse tre grunnleggende betegnelsene, vil til slutt skuffe deg. Andre merkelapper vil skuffe deg over tid fordi de ikke har makt til å lede deg til evig liv i Guds celestiale rike.”4

[Video slutt]

Den første profetiske vektleggingen for unge voksne vi fremhever, er å hjelpe dem å kjenne sin guddommelige identitet. Jeg anbefaler på det sterkeste president Nelsons tale i sin helhet i “Valg for evigheten” som en sentral ressurs for dere som religionslærere i samarbeid med unge voksne og Kirkens ungdom.

2. Benytt Jesu Kristi kraft og kraften i dine pakter.

For det annet, for å bevare guddommelig identitet må vi lære våre unge voksne å benytte seg av Jesu Kristi kraft ved å holde sine pakter. President Nelson har undervist: “Alt som undervises i tempelet, gjennom undervisning og ved Ånden, øker vår forståelse av Jesus Kristus. Hans avgjørende ordinanser binder oss til ham gjennom hellige prestedømspakter. Så, når vi holder våre pakter, begaver han oss med sin helbredende og styrkende kraft. Og åh, som vi vil trenge hans kraft i tiden fremover.”5

I fjor holdt jeg en BYU-andakt med tittelen “Finding Christ’s Peace in Perilous Times” [Finn Kristi fred i vanskelige tider], der jeg siterte president Nelson flere ganger.6 Etter andakten sa en av dekanusene våre at hun elsket sitatet jeg brukte om og om igjen fra president Nelson. Jeg forklarte at det faktisk var fire forskjellige sitater jeg hadde brukt, alle med en lignende struktur.

President Nelson har brukt en formulert kuplett, der han på venstre side av hver uttalelse snakker om vanskelighetene, farene, angsten og forvirringen i de siste dager. På høyre side av kupletten erklærer han med frimodighet og håp at gjennom Jesus Kristus, og ved å holde våre pakter med ham, kan vi overvinne disse utfordringene. Jeg teller ikke mindre enn syv av disse kuplettene i president Nelsons generalkonferansetaler fra tidspunktet da han ble profet. La oss se på bare to av disse fra hans tale “Tempelet og din åndelige grunnvoll”.

Sitat #1: “Mine kjære brødre og søstre, dette er de siste dager. Hvis dere og jeg skal motstå de kommende farer og press, er det nødvendig at vi alle har en sikker åndelig grunnvoll bygget på vår Forløsers klippe som er Jesus Kristus.7

Sitat #2: “Herren har erklært at til tross for vår tids uvanlige utfordringer, trenger ikke de som bygger sin grunnvoll på Jesus Kristus, og som har lært å benytte seg av hans kraft, å gi etter for denne tidsalders unike bekymringer.”8

Igjen begynner profeten begge uttalelsene med å erkjenne utfordringene vi vil møte i de siste dager. Han følger så på med et løfte om at vi kan overvinne disse utfordringene og deres tilhørende engstelse, når vi vender oss til Frelseren og lærer å benytte oss av hans kraft.

Da jeg først gjenkjente dette mønsteret, tenkte jeg at henvisningen til Jesus Kristus betydde at hvis jeg forankret mitt vitnesbyrd på Frelseren, kunne jeg motstå prøvelsene som skulle komme i de siste dager. Men i økende grad tror jeg også at president Nelson oppfordrer oss til å være som Frelseren.

Kanskje var det dette eldste Jeffrey R. Holland talte om, da han befalte oss å bli en hellig gjennom Herren Kristi forsoning, i sitt budskap til unge voksne ved BYU tidligere i år.

[Start video]

Eldste Jeffrey R. Holland: “Kong Benjamin sa at en grunnleggende hensikt med jordelivet, kanskje den grunnleggende hensikten med jordelivet, er å bli ‘en hellig gjennom Den Herre Kristi forsoning’ – og han sier videre – ‘å bli som et barn, lydig, saktmodig, ydmyk, tålmodig, full av kjærlighet, villig til å bøye seg for alt som Herren finner gagnlig å pålegge det, likesom et barn underkaster seg sin far’ [Mosiah 3:19; uthevelse tilføyd].”9.

[Video slutt]

3. La Gud råde og følg hans profet.

For å hjelpe unge voksne å kjenne sin guddommelige identitet og benytte seg av Jesu Kristi kraft, må vi lære dem å sette Gud først og følge hans profet. Ingen steder har dette budskapet blitt undervist sterkere enn i president Nelsons befaling om å “la Gud råde”. Som om han foretar et intervju med hele Kirken, stiller profeten oss følgende seks spørsmål:

  • “Er du villig til å la Gud råde i ditt liv?

  • Er du villig til å la Gud være den viktigste innflytelsen i ditt liv?

  • Vil du la hans ord, hans bud og hans pakter påvirke det du gjør hver dag?

  • Vil du la hans røst få høyere prioritet enn noen annen?

  • Er du villig til å la det han trenger at du skal gjøre, komme foran alle andre ambisjoner?

  • Er du villig til å få din vilje oppslukt av hans?”10

For mange år siden opplevde jeg personlig hva det ville si å la Gud råde i mitt liv. Etter en tidlig akademisk karriere på østkysten, ble det klart at Herren hadde beredt en annen vei for meg og vår familie som til slutt skulle lede oss til Rexburg i Idaho. Den gangen beklaget jeg til min hustru: “Jeg føler meg som den rike unge mannen, bare at jeg vet hvordan lignelsen ender, så jeg kommer til å følge stien vi blir ledet til.”

Dette var neppe den beste holdningen jeg kunne ha valgt. Allerede neste morgen på et lederskapsmøte på stavsplan, snakket en av talerne om den samme lignelsen som jeg hadde henvist til for min hustru kvelden før. Han sa at han syntes så synd på den rike unge mannen, som fremstilt i Heinrich Hoffmans maleri av lignelsen. Og han beskrev hvordan den rike unge mannen syntes å se bort som om alt han tenkte på, var det han ga opp. Selve handlingen å se bort, hindret ham i å se en bedre vei som Frelseren pekte ham til. Hver gang vi lar Gud råde i vårt liv, gir vi opp vårt naturlige jeg for noe som er bedre i Jesus Kristus.

Mønsteret om å la Gud råde krever også at vi søker og mottar personlig åpenbaring. President Nelson underviste dette i sitt budskap “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”.11 Himmelens veiledning kom ikke bare i hans tjeneste i Kirken, men i hans livsvalg om hvor han skulle bo, sin utdannelse, hvem han skulle gifte seg med, sitt profesjonelle yrke og senere som en forelder. Å lære dette mønsteret for å motta åpenbaring er det første skrittet for å la Gud råde i vårt liv. Det vil også hjelpe våre unge voksne å finne og motta åpenbaringen de trenger, og som vil velsigne dem i denne kritiske tiden.

4. Undervis sannhet med kjærlighet

Hvis dere har sett hvordan våre profeter og apostler underviser, vil dere legge merke til et mønster at sannhet undervises, selv i møte med kritikk. De gjør dette med kjærlighet, empati og Kristus-lignende omtanke for andre, men de underviser likevel om sannhetene de er befalt å undervise. President Nelson viste dette mønsteret i å undervise sannhet med kjærlighet da han forkynte den evige identitets forrang i sitt verdensomspennende budskap til unge voksne.12 Han gjorde dette da han underviste om forholdet mellom Guds kjærlighet og Hans lover.13 President Dallin H. Oaks talte om dette ansvaret i sin tale til unge voksne på Ensign College i fjor.

[Start video]

President Dallin H. Oaks: “Å vise respekt betyr ikke at vi vandrer bort fra vår tro og grunnleggende lære om familien og dens betydning for Guds plan for hans barns evige fremtid, slik det er åpenbart i familieerklæringen.

“Husk ansvaret vi, medlemmer av Det første presidentskap og De tolvs quorum, har som vår Herre Jesu Kristi apostler. Vi må erklære sannheten slik Gud har åpenbart den. Vi står ikke fritt til å velge og vrake hvilke sannheter vi vil forkynne og forsvare.”14

[Video slutt]

I samme tale beskrev president Oaks fem måter vi kan undervise i sannhet med kjærlighet:

  1. Unngå altfor kranglevorne situasjoner.

  2. Vis kjærlighet til andre, finn felles grunn, selv når vi er uenige.

  3. Hold fast ved sannheten, også i vår oppsøkende virksomhet overfor andre.

  4. Vær et lys for verden.

  5. Hold deg forankret til Jesus Kristus.

Noen vil hevde at å vise kjærlighet til andre krever at vi bagatelliserer Guds sannhet. Men legg merke til president Oaks’ råd om å holde fast ved sannheten også i vår oppsøkende virksomhet. Med andre ord, dette er ikke valg der det ene utelukker det andre. Lytt til eldste Hollands råd om dette da han talte til BYU-fakultetet og ansatte om hvor viktig det er å få denne balansen riktig.

[Start video]

Eldste Holland: Vi må være forsiktige så kjærlighet og empati ikke blir tolket som å gå god for og støtte. Eller at rettroenhet og lojalitet til prinsipp ikke tolkes som uvennlighet eller illojalitet mot mennesker. Så vidt jeg vet, holdt aldri Kristus tilbake sin kjærlighet fra noen, men han sa heller aldri noen gang til noen: ‘Fordi jeg er glad i deg, er du fritatt fra å holde mine bud.’ Vi har som oppgave å prøve å finne den samme følsomme, krevende balansen i vårt liv.”15

[Video slutt]

Når vi ignorerer Guds sannheter, kan det faktisk være at vi begrenser vår evne til å kunne vise hans barn den største kjærlighet. Eldste D. Todd Christofferson forklarer unge voksne på BYU hvorfor:

“Å sette det første bud først, reduserer eller begrenser ikke vår evne til å holde det annet bud. Tvert imot forsterker og styrker det den evnen. Det betyr at vi styrker vår kjærlighet ved å forankre den i guddommelig hensikt og kraft … Vår kjærlighet til Gud øker vår evne til å elske andre mer fullstendig og fullkomment fordi vi i bunn og grunn samarbeider med Gud om hans barns omsorg.”16

5. Ta ansvar for ditt vitnesbyrd

Den siste profetiske vektleggingen for unge voksne jeg vil fremheve, gjelder å ta ansvar for ditt vitnesbyrd. Hvis du ønsker å følge profeten, se etter hva han gjentar, og vær oppmerksom når han bruker begrepet “Jeg ber dere innstendig”. I sin generalkonferansetale med tittelen “Overvinn verden og finn hvile”, uttalte president Nelson: “Jeg gir medlemmer av hele Kirken det samme oppdrag som jeg ga våre unge voksne i mai i år. Jeg oppfordret dem da – og jeg ber dere innstendig nå – om å ta ansvar for deres eget vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium.17

La oss lytte til den samme befalingen slik den ble gitt til unge voksne i hans tale “Valg for evigheten”.

[Start video]

President Nelson: “Jeg ber deg innstendig om å ta ansvar for ditt eget vitnesbyrd. Arbeid for det. Ei det. Ta vare på det. Gi det næring slik at det vil vokse. Gi det sannhet. Ikke forurens det med ikke-troende menn og kvinners falske filosofier, og deretter undre deg over hvorfor vitnesbyrdet ditt svekkes.18

[Video slutt]

Eldste Gilbert: Å ta ansvar for sitt vitnesbyrd betyr at vi oppfordrer unge voksne til trofast å ta opp spørsmålene sine. Et mønster for å besvare spørsmål er forklart på ressurssiden for Kjenn læren for S&I med tittelen “Tilegne seg åndelig kunnskap.” Eldste Lawrence E. Corbridge drøftet dette emnet og belyste forskjellen mellom primære og sekundære spørsmål. Primære spørsmål er kjernen i et vitnesbyrd. De inneholder kunnskap om at Gud er vår Far, Jesus er Kristus, og at Mormons bok er sann. Sekundære spørsmål inneholder spørsmål om detaljene i Kirkens historie, polygami og prestedømsmyndighet. Sekundære spørsmål kan og bør besvares, men de er uendelige, og de fører sjelden til et vitnesbyrd uten overbevisning i primære spørsmål først.”

Eldste Robert S. Wood fortalte om sin egen måte å forankre seg til svarene på primære spørsmål mens han arbeidet seg gjennom sekundære spørsmål.20 I en andakt gitt til studenter ved BYU–Idaho, beskrev eldste Wood at han var oppe hele natten og leste Mormons bok og fikk sitt første klare vitnesbyrd om dens sannhet mens han fortsatt gikk på videregående skole. Uken etter fortalte en venn fra skolen ham at han hadde bevis for at Mormons bok ikke var sann, og hevdet en lang liste med anakronismer i boken. Eldste Wood sa til vennen sin at han var for sent ute, og at han allerede hadde et vitnesbyrd. Med andre ord hadde han allerede et svar på et hovedspørsmål. Men han tilbød seg å ta listen og arbeide seg gjennom spørsmålene. Noen av dem ble løst umiddelbart, og andre tok lenger tid.

I mellomtiden virket eldste Wood i Kirken, ble viet i tempelet, tok utdannelse, og oppdro sin familie i evangeliet. Noen få år etter hans endelige kall som generalautoritet, ble den siste anakronismen på denne listen løst av en professor ved Cornell University. Kan dere forestille dere om eldste Wood hadde ventet for å besvare alle sekundære spørsmål før han gikk videre med tro?

President Nelson forklarte våre unge voksne hvordan de kan ta opp spørsmålene sine.

[Start video]

President Nelson: “Hvis du har spørsmål – og jeg håper du har – søk svar med et inderlig ønske om å tro. Lær alt du kan om evangeliet, og sørg for å vende deg til sannhetsfylte kilder for å få veiledning. Vi lever i evangelieutdelingen der ‘ikke noe skal holdes tilbake’ [Lære og pakter 121:28]. Med tiden vil derfor Herren besvare alle våre spørsmål.”21

[Video slutt]

Konklusjon

Brødre og søstre, kjære venner, vi lever i vanskelige tider.22 Men Herren har utarbeidet et mønster i alle ting slik at vi ikke trenger å bli bedratt. En del av dette mønsteret er tilstedeværelsen av en profet i landet for å lære oss sannhet. Lytter vi, og påvirker det hvordan vi underviser og betjener våre elever?

I kveld har jeg lagt frem fem aktuelle profetiske vektlegginger som vi ønsker dere skal reflektere over i deres rolle som religionslærere. Disse temaene og talene som ligger til grunn, er sammenfattet i følgende liste:

Aktuelle profetiske vektlegginger for Unge voksne

Taler

1. Kjenn din guddommelige identitet.

Russell M. Nelson, “Valg for evigheten” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai 2022), ChurchofJesusChrist.org

2. Benytt Jesu Kristi kraft og kraften i dine pakter.

Russell M. Nelson, “Tempelet og din åndelige grunnvoll”, Liahona, nov. 2021, 93–96.

Jeffrey R. Holland, “A Saint Through the Atonement of Christ the Lord” (tale under en andakt ved Brigham Young University, 18. jan. 2022), speeches.byu.edu

3. La Gud råde og følg hans profet.

Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 92–95

Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 93–96

4. Undervis sannhet med kjærlighet.

Dallin H. Oaks og Clark G. Gilbert, “Stand Fast with Love in Proclaiming Truth” (Andakt ved Ensign College 17. mai 2022), ensign.edu

D. Todd Christofferson, “The First Commandment First” (andakt ved Brigham Young University, 22. mars 2022), speeches.byu.edu

5. Ta ansvar for ditt vitnesbyrd.

Russell M. Nelson, “Valg for evigheten” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai 2022), ChurchofJesusChrist.org

Se Lawrence E. Corbridge, “Stand Forever”, (andakt ved Brigham Young University, 22. jan. 2019), speeches.byu.edu

Se Robert S. Wood, “Be Ye Transformed by the Renewal of Your Mind” (andakt ved Brigham Young University i Idaho. 13. mai 2003), byui.edu/devotionals.

“Tilegne seg åndelig kunnskap,” S&I Kjenn læren

Når vi har identifisert disse temaene, har vi fokusert på profetens ankerbudskap, “Valg for evigheten”. Mange av de andre budskapene ble gitt i situasjoner hvor profeter og apostler talte direkte til unge voksne over hele Kirkens skoleverk. Hvert av disse temaene har blitt identifisert ved grundig gjennomgang med Kirkens skoleverks universitetspresidenter, herunder S&I-administrator, bror Chad Webb, samt ledelsen av den utøvende komitéen i Kirkens skolestyre. Vi oppfordrer dere til å studere talene som det refereres til. Bli kjent med dem. Innlem dem i deres undervisning og lekseplan. Enda viktigere er det at du integrerer dem i måten du svarer på spørsmål og dekker elevenes behov på.

Jeg vet at en Guds profet leder oss i disse vanskelige tider. Måtte vi følge dette og andre profetiske råd vi vil fortsette å motta, er min bønn i Jesu Kristi navn. Amen.