Jaarlijkse uitzendingen
Een profeet in het land: profetische accenten voor jongvolwassenen


Een profeet in het land: profetische accenten voor jongvolwassenen

Jaarlijkse uitzending S&I 2023

27 januari 2023

Inleiding

Ik wil onze godsdienstleerkrachten bedanken voor alles wat u doet om de jongeren en jongvolwassenen van de kerk op te bouwen. U geeft letterlijk les aan de toekomst van de kerk, en ik word geïnspireerd door de manier waarop u uw cursisten dient en voor hen zorgt.

Ik wil u allereerst vertellen wat ik dit najaar heb meegemaakt op de Malad bergpas tussen Salt Lake City en Rexburg (Idaho). Ik was onderweg naar een kerktaak en kreeg duidelijk de ingeving om opnieuw te luisteren naar president Russell M. Nelsons devotional voor jongvolwassenen met de titel ‘Kiezen voor de eeuwigheid’. Op de top van de bergpas voelde ik twee verschillende dingen. Ten eerste werd ik overstelpt met liefde voor de jongvolwassenen van de kerk. Ten tweede voelde ik ontzag voor het wonder dat er een hedendaagse profeet is geroepen om deze jongvolwassenen in moeilijke tijden te onderwijzen. Ik zette de auto aan de kant om de eerste ingevingen op te schrijven die uiteindelijk zouden leiden tot de woorden die ik vandaag tot u zal spreken.

Wij leven in roerige tijden, maar de Heer heeft verklaard: ‘Ik [zal] u voor alle dingen een model geven, opdat u niet misleid zult worden; want Satan waart rond in het land, en hij gaat uit om de natiën te misleiden.’1 Maar zuster Wendy W. Nelson heeft gezegd dat we, ofschoon Satan in het land rondwaart, ook een profeet in het land hebben, naar wie we in deze laatste dagen voor waarheid en duidelijkheid kunnen opzien.2

Ik wil vanavond vijf profetische thema’s belichten die de profeet en de apostelen met het oog op de jongvolwassenen van de kerk benadrukken. Als ik volgend semester een cursus Leringen van de hedendaagse profeten zou geven, zouden deze thema’s de basis van het leerplan vormen. Welke cursus u ook geeft, ik hoop dat deze thema’s invloed zullen hebben op uw leerplan en de manier waarop u uw cursisten onderwijst en dient.

De vijf profetische accenten waarover we zouden moeten nadenken zijn:

  1. Ken uw goddelijke identiteit.

  2. Ontleen kracht aan Jezus Christus en uw verbonden.

  3. Laat God zegevieren en volg zijn profeet.

  4. Onderwijs liefdevol in de waarheid.

  5. Neem uw getuigenis in eigen hand.

1. Ken uw goddelijke identiteit

Als ik het profetische accent van de profeet voor jongvolwassenen zou willen begrijpen, zou ik beginnen met zijn wereldwijde bijeenkomst voor jongvolwassenen en zijn toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’. Veel jongvolwassenen hebben het tegenwoordig moeilijk omdat ze hun ware identiteit niet begrijpen. President Nelson heeft gezegd:

Wie ben je?

‘Eerst en vooral ben je een kind van God.

‘Ten tweede ben je, als lid van de kerk, een verbondskind. En ten derde ben je een discipel van Jezus Christus.’3

President Nelson onderwijst met empathie en liefde, maar hij onderwijst nog steeds in de centrale waarheid over goddelijke identiteit. Laten we luisteren naar een fragment uit zijn toespraak.

[Start video]

President Russell M. Nelson: ‘Er zijn uiteraard labels die voor jou misschien heel belangrijk zijn. Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Je hoort me niet zeggen dat andere aanduidingen en labels geen gewicht hebben. Ik zeg alleen dat geen enkele aanduiding de plaats kan innemen van of voorrang kan krijgen boven deze drie blijvende aanduidingen: “kind van God”, “verbondskind” en “discipel van Jezus Christus”.

‘Elk label dat niet verenigbaar is met die drie basisaanduidingen zal uiteindelijk als een zeepbel uit elkaar spatten. Andere labels zullen in de loop der tijd op een teleurstelling uitdraaien, omdat ze niet de macht hebben om je dichter bij het eeuwige leven in het celestiale koninkrijk van God te brengen.’4

[Einde video]

Het eerste profetische accent voor jongvolwassenen dat wij willen benadrukken is hen helpen om hun goddelijke identiteit te leren kennen. Ik raad u aan om president Nelsons volledige toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ als centraal hulpmiddel te gebruiken bij uw godsdienstonderwijs aan de jongvolwassenen en jongeren van de kerk.

2. Ontleen kracht aan Jezus Christus en uw verbonden

Ten tweede, om hun goddelijke identiteit te behouden, moeten we onze jongvolwassenen leren om kracht te ontlenen aan Jezus Christus door hun verbonden na te komen. President Nelson heeft gezegd: ‘Alles wat we in de tempel door instructie en door de Geest leren, vergroot ons begrip van Jezus Christus. Zijn essentiële verordeningen verbinden ons met Hem door heilige priesterschapsverbonden. Als we dan onze verbonden nakomen, begiftigt Hij ons met zijn genezende en versterkende kracht. En o, wat zullen we zijn kracht in de toekomende tijd nodig hebben.’5

Vorig jaar hield ik een devotional aan de BYU met de titel ‘De vreugde van Christus vinden in zware tijden’, waarbij ik president Nelson meerdere keren citeerde.6 Na de devotional zei een van de decanen dat ze het citaat van president Nelson dat ik steeds aanhaalde zo mooi vond. Ik legde uit dat het eigenlijk vier verschillende citaten waren, allemaal met een soortgelijke structuur.

President Nelson gebruikt vaak samengestelde zinnen, waarbij hij in het ene deel van de zin spreekt over de moeilijkheden, gevaren, angst en commotie van de laatste dagen. In het andere deel van de zin verklaart hij met vertrouwen en hoop dat we door Jezus Christus, en het naleven van onze verbonden door Hem, deze moeilijkheden kunnen overwinnen. Ik tel maar liefst zeven van deze samengestelde zinnen in president Nelsons conferentietoespraken vanaf het moment dat hij profeet werd. Laten we eens kijken naar twee voorbeelden hiervan in zijn toespraak ‘De tempel en uw geestelijke fundament’.

Citaat één: ‘Mijn geliefde broeders en zusters, dit zijn echt de laatste dagen. Als u en ik de komende gevaren en spanningen moeten doorstaan, dan is het van groot belang dat ieder van ons een vast geestelijk fundament heeft, gebouwd op de rotssteen van onze Verlosser, Jezus Christus.’7

Citaat twee: ‘De Heer heeft verklaard dat zij die hun fundament op Jezus Christus hebben gebouwd, en hebben geleerd hoe zij kracht aan Hem kunnen ontlenen, ondanks weergaloze moeilijkheden niet aan de ongekende spanningen van deze tijd hoeven te bezwijken.’8

In beide citaten erkent de profeet de moeilijkheden van de laatste dagen. Maar hij belooft ook dat we die moeilijkheden en de bijbehorende angsten kunnen overwinnen als we ons tot de Heiland wenden en leren om kracht aan Hem te ontlenen.

Toen ik dit patroon voor het eerst herkende, dacht ik dat de verwijzing naar Jezus Christus betekende dat ik de beproevingen van de laatste dagen zou kunnen doorstaan als ik mijn getuigenis in de Heiland zou verankeren. Maar ik denk steeds meer dat president Nelson ons ook ertoe oproept om zoals de Heiland te worden.

Dit is wellicht wat ouderling Jeffrey R. Holland bedoelde toen hij ons in een toespraak voor jongvolwassenen aan de BYU opdroeg om een heilige te worden door de verzoening van Christus.

[Start video]

Ouderling Jeffrey R. Holland: ‘Koning Benjamin onderwees dat een fundamenteel doel van het sterfelijk leven, en misschien wel het fundamentele doel van het sterfelijk leven, is om “een heilige [te worden] door de verzoening van Christus, de Heer”, hetgeen vereist dat wij “als een kind [worden]: onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde, gewillig zich te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt hem op te leggen, ja, zoals een kind zich aan zijn vader onderwerpt” [Mosiah 3:19; cursivering toegevoegd].’9

[Einde video]

3. Laat God zegevieren en volg zijn profeet

Om jongvolwassenen hun goddelijke identiteit te laten ontdekken en ze te helpen kracht te ontlenen aan Jezus Christus, moeten we ze leren om God op de eerste plaats te zetten en zijn profeet te volgen. Nergens wordt deze boodschap krachtiger onderwezen dan in president Nelsons oproep: ‘Laat God zegevieren.’ Alsof hij met de hele kerk een gesprek voert, stelt de profeet ons de volgende zes vragen:

  • ‘Bent u bereid om God in uw leven te laten zegevieren?

  • Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben?

  • Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beïnvloeden wat u vandaag doet?

  • Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere?

  • Bent u bereid om alles wat u voor Hem moet doen voorrang te geven boven elke andere ambitie?

  • Bent u bereid om uw wil in de zijne op te laten gaan?’10

Ik heb jaren geleden meegemaakt wat het betekent om God in mijn leven te laten zegevieren. Na een korte academische carrière aan de Amerikaanse oostkust werd het duidelijk dat de Heer een ander pad voor ons gezin had bereid, dat ons uiteindelijk naar Rexburg (Idaho) zou leiden. Ik klaagde toen tegen mijn vrouw: ‘Ik voel me net de rijke jongeling. Maar ik weet hoe de gelijkenis afloopt, dus we gaan het pad dat ons wordt gewezen volgen.’

Mijn houding liet daar duidelijk te wensen over. De volgende ochtend besprak een van de sprekers tijdens een leidersvergadering van de ring dezelfde gelijkenis die ik de avond ervoor met mijn vrouw had besproken. Hij zei dat hij veel medelijden had met de rijke jongeling zoals hij is afgebeeld op Heinrich Hoffmans schilderij van de gelijkenis. Hij beschreef hoe de rijke jongeling leek weg te kijken, alsof hij alleen maar kon denken aan alles wat hij moest opgeven. Doordat hij wegkeek, zag hij het betere pad waar de Heiland hem op wees niet. Telkens als we God in ons leven laten zegevieren, geven we onze natuurlijke aard op voor iets beters in Jezus Christus.

Het model van God in ons leven laten zegevieren vergt ook van ons dat we naar persoonlijke openbaring streven en die ontvangen. President Nelson heeft hierover gesproken in zijn toespraak ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’.11 Hij kreeg niet alleen hemelse leiding voor zijn kerkwerk, maar ook voor zijn levenskeuzes, zoals zijn woonplaats, opleiding, huwelijk, werk en de opvoeding van zijn kinderen. Dit model voor persoonlijke openbaring leren gebruiken is de eerste stap om God in ons leven te laten zegevieren. Het zal onze jongvolwassenen ook helpen om de openbaring te zoeken en te krijgen die hen in deze kritieke tijd vol beslissingen tot zegen zal zijn.

4. Onderwijs liefdevol in de waarheid

Als u let op de manier waarop onze profeet en apostelen onderwijzen, zult u een patroon opmerken van onderwijzen in de waarheid, zelfs te midden van kritiek. Ze doen dit met liefde, medeleven en christelijke zorg voor anderen, maar ze onderwijzen nog steeds in de waarheden die ze moeten onderwijzen. President Nelson liet dit patroon van liefdevol in de waarheid onderwijzen zien toen hij sprak over het belang van eeuwige waarheid in zijn wereldwijde boodschap aan jongvolwassenen.12 Hij deed dat ook toen hij sprak over het verband tussen de liefde en de wetten van God.13 President Dallin H. Oaks sprak vorig jaar over die verantwoordelijkheid in zijn toespraak tot jongvolwassenen aan het Ensign College.

[Start video]

President Dallin H. Oaks: ‘Respect tonen houdt niet in dat we afstand nemen van onze geloofsovertuigingen en de fundamentele leerstellingen over het gezin en het belang daarvan in Gods ‘plan […] voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen’, zoals geopenbaard in de proclamatie over het gezin.

‘Bedenk dat de leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf als apostelen van de Heer Jezus Christus een verantwoordelijkheid hebben. Wij moeten de waarheid verkondigen zoals God die heeft geopenbaard. Het is niet aan ons om te bepalen welke waarheden we willen prediken en verdedigen.’14

[Einde video]

In diezelfde toespraak beschreef president Oaks vijf manieren waarop we liefdevol in de waarheid kunnen onderwijzen:

  1. Vermijd twistzieke situaties.

  2. Heb andere mensen lief en zoek naar raakvlakken, zelfs als we het niet met hen eens zijn.

  3. Houd vast aan de waarheid, ook bij onze hulp aan anderen.

  4. Wees een licht voor de wereld.

  5. Blijf altijd in Jezus Christus verankerd.

Sommigen zullen beweren dat we de waarheden van God moeten afzwakken om anderen lief te hebben. Maar president Oaks adviseert ons om zelfs in onze hulp aan anderen aan de waarheid vast te houden. Met andere woorden, het ene sluit het andere niet uit. Luister naar de raad die ouderling Holland hierover gaf toen hij tegen de docenten en medewerkers van de BYU zei dat een goede balans hierin belangrijk is.

[Start video]

Ouderling Holland: ‘We moeten oppassen dat liefde en empathie niet als goedkeuring en verdediging worden opgevat. Of dat orthodoxie en trouw aan beginselen niet als onvriendelijkheid of ontrouw aan mensen worden opgevat. Voor zover ik weet, heeft Christus nooit zijn liefde aan iemand onthouden. Maar Hij heeft ook nooit tegen iemand gezegd: “Omdat Ik u liefheb, bent u vrijgesteld van het onderhouden van mijn geboden.” Wij hebben de taak om diezelfde delicate, veeleisende balans te vinden.’15

[Einde video]

Als we Gods waarheden negeren, beperken we misschien zelfs ons vermogen om zijn kinderen de grootste liefde te tonen. Ouderling D. Todd Christofferson heeft uitgelegd waarom dit zo is toen hij jongvolwassenen aan de BYU toesprak:

‘Het eerste gebod op de eerste plaats stellen, vermindert of beperkt niet ons vermogen om het tweede gebod in acht te nemen. Integendeel, het vergroot en versterkt het. Het betekent dat we onze liefde versterken door het in goddelijke macht en doeleinden te verankeren. […] Onze liefde voor God vergroot ons vermogen om anderen vollediger en volmaakter lief te hebben, omdat we in wezen met God samenwerken in de zorg voor zijn kinderen.’16

5. Neem uw getuigenis in eigen hand

Het laatste profetische accent voor jongvolwassenen dat ik wil bespreken draait om ons getuigenis in eigen hand nemen. Als u de profeet wilt volgen, let dan op wat hij herhaalt en let goed op als hij de term ‘Ik smeek u’ gebruikt. In zijn conferentietoespraak ‘De wereld overwinnen en rust vinden’ zei president Nelson: ‘Ik [geef] alle leden van de kerk dezelfde raad die ik afgelopen mei aan de jongvolwassenen heb gegeven. Ik drong er toen bij hen op aan om verantwoordelijkheid voor hun eigen getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie te nemen – en ik smeek u nu dat eveneens te doen.’17

Laten wij luisteren naar de opdracht die hij de jongvolwassenen in zijn toespraak ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ gaf.

[Start video]

President Nelson: ‘Ik smeek je het heft van je getuigenis in eigen hand te nemen. Werk eraan. Maak het deel van jezelf. Verzorg het. Voed het zodat het zal groeien. Voed het met waarheid. Verontreinig het niet met de filosofieën van niet-gelovige mannen en vrouwen, om je daarna af te vragen waarom je getuigenis aan het afbrokkelen is.’18

[Einde video]

We helpen jongvolwassenen om hun getuigenis in eigen hand te nemen door ze aan te moedigen in geloof antwoord op hun vragen te zoeken. Een model voor het stellen van vragen is te vinden op de pagina kerkleerbeheersing van S&I met de titel ‘Geestelijke kennis verkrijgen’. Ouderling Lawrence E. Corbridge heeft dit onderwerp besproken en benoemde daarbij het verschil tussen primaire en secundaire vragen.19 Primaire vragen vormen de kern van een getuigenis. Ze omvatten de kennis dat God onze Vader is, dat Jezus de Christus is en dat het Boek van Mormon waar is. Secundaire vragen zijn bijvoorbeeld vragen over de details van de kerkgeschiedenis, polygamie en priesterschapsgezag. Secundaire vragen kunnen en moeten beantwoord worden, maar er komt geen eind aan en ze leiden zelden tot een getuigenis zonder dat iemand een overtuiging van de primaire vragen heeft.

Ouderling Robert S. Wood vertelde over zijn eigen pad van verankering aan antwoorden op primaire vragen terwijl hij zich met secundaire vragen bezighield.20 In een devotional voor studenten aan de BYU–Idaho beschreef ouderling Wood hoe hij eens de hele nacht was opgebleven om het Boek van Mormon te lezen, en hoe hij zijn eerste duidelijke getuigenis van de waarheid ervan verkreeg. De week daarop vertelde een schoolvriend hem dat hij bewijs had dat het Boek van Mormon niet waar was en hij beweerde dat hij een lijst met anachronismen in het boek had. Ouderling Wood zei tegen zijn vriend dat hij te laat was en dat hij al een getuigenis had. Met andere woorden, hij had al antwoord op een primaire vraag. Maar hij bood aan om de lijst te lezen en de vragen door te nemen. Sommige vragen konden meteen beantwoord worden, maar voor anderen was er meer tijd nodig.

In de tussentijd was ouderling Wood dienstbaar in de kerk, trouwde hij in de tempel, volgde hij een opleiding en voedde hij zijn kinderen in het evangelie op. Een aantal jaren nadat hij als algemeen zeventiger was geroepen, werd het laatste anachronisme op die lijst opgelost door een professor aan de Cornell University. Kunt u zich voorstellen wat er was gebeurd als ouderling Wood had gewacht tot elke secundaire vraag was beantwoord voordat hij met geloof voorwaarts ging?

President Nelson heeft aan onze jongvolwassenen uitgelegd hoe ze met hun vragen moeten omgaan.

[Start video]

President Nelson: ‘Als je vragen hebt – en ik hoop dat je die hebt – ga dan op zoek naar antwoorden, maar wel met het vurige verlangen om te geloven. Leer zoveel mogelijk over het evangelie en wend je daarvoor tot waarheidsgetrouwe bronnen. Wij leven in de bedeling waarin “niets achterwege zal worden gehouden” [Leer en Verbonden 121:28]. Mettertijd zal de Heer al onze vragen beantwoorden.’21

[Einde video]

Conclusie

Broeders en zusters, we leven in zware tijden.22 Maar de Heer heeft ons in alles een model gegeven, zodat wij niet misleid hoeven te worden. Onderdeel van dat model is de aanwezigheid van een profeet in het land om ons in de waarheid te onderwijzen. Luisteren wij naar hem? Heeft hij invloed op ons en hoe wij onze cursisten onderwijzen en dienen?

Vanavond heb ik vijf profetische accenten behandeld waarover we als godsdienstleerkrachten zouden moeten nadenken. Deze thema’s en de toespraken die daaraan ten grondslag liggen zijn samengevat in de volgende tabel:

Profetische accenten voor jongvolwassenen

Toespraken

1. Ken uw goddelijke identiteit.

Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022), ChurchofJesusChrist.org

2. Ontleen kracht aan Jezus Christus en uw verbonden.

Russell M. Nelson, ‘De tempel en uw geestelijke fundament’, Liahona, november 2021, 93–96

Jeffrey R. Holland, ‘A Saint through the Atonement of Christ the Lord’ (devotional aan de Brigham Young University, 18 januari 2022), speeches.byu.edu

3. Laat God zegevieren en volg zijn profeet.

Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 92–95

Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 93–96

4. Onderwijs liefdevol in de waarheid.

Dallin H. Oaks en Clark G. Gilbert, ‘Stand Fast with Love in Proclaiming Truth’ (devotional aan het Ensign College, 17 mei 2022), ensign.edu

D. Todd Christofferson, ‘The First Commandment First’ (devotional aan de Brigham Young University, 22 maart 2022), speeches.byu.edu

5. Neem uw getuigenis in eigen hand.

Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022), ChurchofJesusChrist.org

Zie Lawrence E. Corbridge, ‘Stand Forever’ (devotional aan de Brigham Young University, 22 januari 2019), speeches.byu.edu

Zie Robert S. Wood, ‘Be Ye Transformed by the Renewal of Your Mind’ (devotional aan de Brigham Young University–Idaho, 13 mei 2003), byui.edu/devotionals

‘Geestelijke kennis verkrijgen’, S&I-kerkleerbeheersing

Bij het vaststellen van deze thema’s hebben we ons gericht op de verankerende boodschap van de profeet, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’. Veel andere toespraken zijn gehouden in bijeenkomsten waarin profeten en apostelen rechtstreeks tot jongvolwassenen in de kerkelijke onderwijsinstellingen spraken. Al deze thema’s zijn zorgvuldig vastgesteld en doorgenomen met de CES-hoofden aan de kerkelijke universiteiten, onder wie de bestuurder van S&I, broeder Chad Webb, en het leidinggevend comité van de kerkelijke onderwijsraad. We moedigen u aan om de geciteerde kerntoespraken te bestuderen. Ken ze. Gebruik ze bij uw onderwijs en uw leerplannen. Integreer ze vooral in de manier waarop u op vragen ingaat en op de behoeften van uw cursisten inspeelt.

Ik weet dat een profeet van God ons in deze zware tijden leidt. Mogen wij deze raad en de andere profetische raad die wij zullen blijven ontvangen opvolgen. Dat is mijn gebed in de naam van Jezus Christus. Amen.