Årlige sendinger
Dyp læring og glede i Herren


Dyp læring og glede i Herren

Årlig opplæringssending for religionsseminarer og -institutter • 13. juni 2017

Det er en velsignelse å få tale til S&I-familien over hele verden. Jeg er veldig glad i dere, og jeg er takknemlig for dere og alt dere gjør og alt dere er. Jeg ber om at Herren må velsigne dere i det store arbeidet som ligger foran oss.

Mine kjære brødre og søstre, det er et viktig arbeid å undervise, forberede, løfte og styrke den oppvoksende generasjon. Jeg føler at dette arbeidet er både presserende og intenst. Ungdom og unge voksne i Herrens kirke har mange vanskelige utfordringer og mange storartede muligheter. Verden rundt dem er fylt med effektiv teknologi som brukes til mye godt, og også til forferdelig ondskap. Mange av våre unge bor i land som er rammet av kriger og rykter om kriger, terrorhandlinger, korrupsjon, familiens nedbrytning, politisk og sosial uro, verdslighet og de ødeleggende virkningene av fattigdom, sykdom og hungersnød.

Midt i all denne forvirringen og uroen forbereder imidlertid vår Herre Jesus Kristus sitt rike og sitt folk for sin gjenkomst. Han beveger seg med kraft over hele jorden for å samle det adspredte Israel, for å bygge opp sitt rike, og for å opprette Sion. Hans kjærlige og barmhjertige armer strekker seg ut til ungdom og unge voksne i hans Kirke, og innbyr dem til å motta hans helbredelse, styrke og forløsende kraft.

Den store krigen mellom det gode og det onde som begynte i den førjordiske tilværelse, fortsetter med økende intensitet i de siste dager. I denne kampen er ikke ungdom og unge voksne i den oppvoksende generasjon på hjemmebane. De er ved fronten, og de vil spille en stadig mer avgjørende rolle i Herrens store verk. Og det bringer meg til dere.

Dere er ved fronten sammen med den oppvoksende generasjon. Når jeg tenker på dere og det dere gjør hver dag for å påvirke hundretusenvis av ungdom og unge voksne i Herrens kirke, tenker jeg på Nephis syn om vår tid:

“Og… jeg, Nephi, så at Guds Lams kraft falt på de hellige i Lammets kirke og på Herrens pakts folk som var adspredt over hele jordens overflate, og de var væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft i stor herlighet.”1

Nephi beskriver en guddommelig prosess der dere deltar på en sentral måte. Når dere tenker på hva dere gjør når dere underviser i Seminar og Institutt, håper jeg dere vil tenke på dette skriftstedet. Dere er redskaper i Guds hender i en guddommelige prosess som velsigner hans dyrebare barn med rettskaffenhet og hjelper dem å motta hans kraft og herlighet.

Det er dette dere gjør. Dere underviser disse flotte unge menneskene i Jesu Kristi evangelium, og dere hjelper dem å motta guddommelig kraft i prestedømmet, i templet, i Den hellige ånds veiledning, i de hellige Skrifter og i hellige pakter og ordinanser. Det er Guds kraft, og han gir den til sine elskede sønner og døtre, slik at de kan vise kjærlighet, undervise og tjene med tro på og håp i ham, og gjøre hans arbeid hele livet.

Det kan noen ganger være vanskelig å koble Nephis inspirerende syn til situasjonen i Seminar-klassen klokken 06.15 eller Institutt-klassen sent på kvelden med mange slitne universitetsstudenter. Jeg har sett min andel av rødøyde tenåringer tidlig om morgenen. Og jeg vet virkelig hvordan slitne universitetsstudenter ser ut. Men jeg har sett hva som skjer med disse tenåringene og studentene når en lærer som er glad i dem, underviser dem med Herrens ånd. Jeg har sett hva som skjer i deres hjerte og i deres sjel når denne læreren åpner Skriftenes kraft for dem og hjelper dem å lære dypt på Herrens måte. Jeg vet det fordi det var det som skjedde med alle mine barn. Og det er det som skjer med mine barnebarn.

Ungdommene og de unge voksne dere underviser, er fantastiske. Men vi trenger at mange, mange flere av dem mottar prestedømmets og templets velsignelser, reiser på misjon, gifter seg i templet, danner evige familier, tjener Herren i hans rike og er et lys for verden – mange flere av dem. Det betyr at dere må fortsette å bli bedre og bedre på det dere gjør. Herren trenger at dere blir enda mer kraftfulle og effektive i dette store verk.

Glede i Herren

Jeg vil dele noen tanker med dere i dag som jeg håper vil hjelpe dere når dere strekker dere etter denne guddommelige hensikten. Mitt budskap er enkelt: Vi må gjøre mer for å hjelpe Kirkens ungdom og unge voksne å oppleve glede – ekte, åndelige glede – i vår Herre Jesus Kristus. Jeg tror den beste måten å gjøre det på er ved å lære Kristi lære dypt på Herrens måte. Det er mitt vitnesbyrd til dere at å lære Jesu Kristi lære dypt fører til glede i Herren.

President Nelson har sagt:

“Mine kjære brødre og søstre, gleden som vi føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på.

Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan… og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham. Han er kilden til all glede.”2

Det er denne gleden våre unge trenger å føle. Den beskytter dem mot det onde, motiverer dem til å være rettskafne, gir næring til deres ønske om alltid å ha Den hellige ånd med seg, og trekker dem til Herren.

Frelseren har gitt oss et fantastisk mønster i Mormons bok for å hjelpe dere å hjelpe elevene å finne glede i ham:

“Derfor, løft deres lys opp så det kan skinne for verden. Se, jeg er det lys som dere skal løfte opp – det dere har sett meg gjøre. Se, dere ser at jeg har bedt til Faderen, og dere har alle vært vitne til det.

Og dere ser at jeg har befalt at ingen av dere skulle gå bort, men har i stedet befalt at dere skulle komme til meg så dere kunne føle og se, og slik skal dere også gjøre for verden.”3

Da Frelseren viste seg for folket ved templet i landet Overflod, viste han dem sin kjærlighet, underviste dem i sin lære, og velsignet dem. De følte stor glede. I dette skriftstedet ber Frelseren dere om å komme til ham og, ved Den hellige ånds kraft, se ham arbeide, føle hans kjærlighet og oppleve hans glede. Deretter befaler han dere å bringe det som dere har sett og følt, til elevene – være glad i dem, undervise dem i hans lære, vise dem deres kjærlighet, oppfordre dem til å komme til ham og føle hans glede. Hvis dere har Jesu Kristi kjærlighet, lære, lys og glede i dere, kan dere inspirere dem og oppmuntre dem til å søke sine egne, personlige åndelige opplevelser med Herren.

Glede og dyp læring

Den læring som fører til glede, er dyp læring av Jesu Kristi lære, og det må gjøres på Herrens måte. Dyp læring er å lære med hele sjelen – sinnet, hjertet, kroppen og den udødelige ånd. Dyp læring øker elevenes evne til å gjøre tre ting:4

1. Å vite og forstå

Den første er å vite og forstå. Dette er kunnskap i sinnet og hjertet. Med hensyn til tro på Jesus Kristus, lærer elevene for eksempel at tro på Kristus er et handlingens og kraftens prinsipp. Ved Åndens vitnesbyrd føler de at dette prinsippet er sant og begynner å se klarere, ønske dypere og dermed mer fullstendig forstå i sitt hjerte hvordan dette prinsippet virker i deres liv.

2. Å handle effektivt og rettskaffent

Den andre er å handle effektivt og rettskaffent. Elevene lærer å anvende prinsippet tro på Jesus Kristus i sitt liv, for så faktisk å gjøre det. De kan for eksempel bestemme seg for å handle med tro på Frelseren for å ha mot til å oppfordre en venn til å lese Mormons bok. Når de handler med tro på ham, vokser deres tillit til ham, og Herren velsigner dem med større tro.

3. Å bli mer lik vår himmelske Fader

Den tredje er å bli mer lik vår himmelske Fader. Å bli er en forandringsprosess i elevens karakter og natur. Den kommer ved Jesu Kristi forløsende og styrkende kraft. Med hensyn til prinsippet om tro på Frelseren, betyr det at en elev blir stadig mer trofast. Tro på Kristus blir et kjennetegn på deres karakter, hvem de er, når de gjentatte ganger og konsekvent vokser i kunnskap om og forståelse av tro på Kristus, handler med tro på ham for å gjøre det han ønsker skal bli gjort, og søker hans gaver og velsignelser for å bli ham og hans Fader lik.

Disse tre dimensjonene av dyp læring samhandler med og forsterker hverandre. En trofast elev vokser i sin evne til å vite og forstå. Dypere forståelse motiverer til mer effektiv handling, noe som igjen skaper ny innsikt og fører til sterkere karakter. Det finnes stor glede i hvert element av dyp læring – glede over den nye forståelsen, glede over gode gjerninger, glede over å bli mer lik Faderen og Sønnen.

Herrens måte å lære dypt på

Tre oppfordringer

Herrens måte å lære dypt på er enkel, men effektiv. Her er Herrens beskrivelse av å lære på hans måte:

“Hvis deres øye ene og alene er vendt mot min ære, skal hele deres legeme fylles med lys.”5

“[Bered] dere og helliggjør dere.”6

“[Lær] hverandre rikets lære .”7

“Undervis med all flid og min nåde skal være hos dere.”8

“Søk derfor flittig og lær hverandre visdoms ord.”9

“Søk lærdom ved studium og også ved tro.”10

“Velg en lærer blant dere, og la ikke alle tale på én gang.”11

“La én tale om gangen og la alle lytte… slik at… alle [kan] være oppbygget av alle.”12

“Fremfor alt, iklé dere kjærlighetens bånd.”13

Disse vakre skriftstedene fra kapittel 88 i Lære og pakter nevner tre interaktive, forsterkende elementer av Herrens måte å lære dypt på: Det første er å studere flittig, søke, forberede og adlyde.14 Det andre er å samles for å undervise hverandre, i kjærlighetens bånd, veiledet av en inspirert lærer og hjulpet av Jesu Kristi nåde. Det tredje er å motta åpenbaring, inspirasjon og andre åndelige gaver som kommer ved Den hellige ånds kraft.

En som underviser på Herrens måte, spiller en aktiv, inspirert rolle for å engasjere elevene i alle elementer av dyp læring. To ting er avgjørende: For det første at dere har Den hellige ånd med dere, og for det andre at dere er glad i elevene.

Dere har en fantastisk ressurs – håndboken Læring og undervisning i evangeliet15 – for å hjelpe dere å undervise slik at elevene vil lære på Herrens måte. Så, la meg gi dere et oppdrag: Jeg vil at dere skal lese og studere håndboken med tanke på dyp læring, særlig av Jesu Kristi lære, noe som fører til glede. Når dere forstår denne dype læringen, for glede er deres mål, vil det forandre hvordan dere anvender de effektive prinsippene som finnes i håndboken. La meg gi dere tre enkle eksempler (det finnes mange flere):

  • Dere vil be elevene komme til klassen forberedt på å undervise hverandre.

  • Dere vil legge vekt på å hjelpe elevene å utvikle Kristus-lignende egenskaper.

  • Dere vil gjøre glede til en felles hensikt i klasserommet, og elevene vil regelmessig bære vitnesbyrd om glede.

Mine kjære brødre og søstre, jeg vet at dere allerede gjør mange storartede og fantastiske ting for å hjelpe elevene å få Jesu Kristi evangelium dypt inn i hjertet og oppleve glede i ham. Jeg vet om deres offer og deres hengivenhet. Og det samme gjør Herren.

Jeg vil avslutte i dag med tre oppfordringer. Jeg vet at hvis dere følger disse oppfordringene, vil dere hjelpe elevene å lære enda dypere på Herrens måte, og oppleve enda større glede i ham.

Oppfordring 1: Evig identitet og hensikt. Jeg inviterer dere til å hjelpe elevene å finne ut hvem de egentlig er. Hjelp dem å forstå og føle og vite at de virkelig er Guds barn, hans elskede sønner og døtre. Hjelp dem å forstå betydningen og konsekvensene av “Familien – en erklæring til verden” når den erklærer at hver av deres elever har “en guddommelig natur og et guddommelig potensial… og [en evig] identitet og hensikt”.16

Vær så snill å hjelpe dem å føle dypt i sitt hjerte at de er åndepersoner som har en jordisk erfaring. Vår Herre og Frelser Jesus Kristus led og døde for dem slik at de kan “utvikle seg mot fullkommenhet og til sist virkeliggjøre sitt guddommelige potensial som arvinger til evig liv”.17 Dette er vår himmelske Faders plan for dem. Vær så snill å bidra til å virkeliggjøre hans plan for dem.

Lær dem at de ble født av himmelske foreldre for å lære og vokse og bli som dem. Læring står sentralt i hensikten med det førjordiske og jordiske liv og for deres evige frelse. De trenger å lære om det som er av Gud og det som er av verden, slik at de kan oppfylle Guds hensikter i sitt liv. Hjelp dem å forstå at læring er avgjørende i Guds evige plan, og dermed for deres evige hensikt og guddommelige fremtid.

Oppfordring 2: Herrens måte å oppnå dyp læring på. Jeg inviterer dere til å hjelpe elevene å lære på Herrens måte. Det gjør dere blant annet ved eksempel. På en svært kraftfull måte er hvordan dere underviser, hva dere underviser elevene om Herrens måte å lære på. Hvis dere gir dem erfaringer med å lære på Herrens måte, vil de lære på hans måte. Hvis dere ikke gjør det, gjør de det ikke.

Jeg håper dere vil lære elevene Herrens måte å lære på ved deres eget eksempel. Men jeg håper også at dere vil lære dem hans måte direkte og bevisst, med hensikt. Det finnes en flott mulighet til å gjøre det i Kjenn læren, hvor prinsippene for å “tilegne seg åndelig kunnskap” lærer dem nøyaktig Herrens måte å lære på. Når dere underviser i disse prinsippene hele året, vil dere lære dem Herrens måte å lære på. Denne undervisningen kan også foregå i kursene dere underviser i Institutt.

Vær så snill å hjelpe elevene å forstå at Herrens måte gjelder alt de studerer. De bestemte metodene de møter i sine klasser på ungdomsskolen eller videregående skoler, vil være opp til lærerne de har. Men elevene deres kan alltid være aktivt engasjert, flittige i sitt studium og velsignet med Den hellige ånds veiledning. Vær så snill å oppfordre elevene til å ta Den hellige ånd med seg til skolen.

Oppfordring 3: Omvendelse og læring. Jeg inviterer dere til å undervise elevene at omvendelse er avgjørende for dyp læring. Omvendelse er Herrens prosess for personlig læring, åndelig vekst og å bli stadig mer lik ham. Elevene lærer på Herrens måte ved Jesu Kristi forløsende og styrkende kraft, som virker i deres liv og åpner hans barmhjertighet og nåde for dem.

Vær så snill å hjelpe elevene å forstå at omvendelse er den guddommelige prosessen som kan hjelpe dem å bli mer lik Frelseren hele tiden. Noen ganger vil deres omvendelse handle om noe de trenger å slutte med. Noen ganger vil den handle om noe de trenger å begynne med. Vær så snill å hjelpe dem å vite at omvendelse er mye mer enn å fortelle Herren og biskopen at de har gjort noe galt. Å synde er å vende seg bort fra Herren. Å omvende seg er å vende seg til ham igjen. Omvendelse krever en forandring i hjerte og sinn, en forandring i livet som er tilpasset elevens personlige situasjon.

Men vær så snill å også undervise dem at omvendelse kan velsigne dem kontinuerlig. Det er slik Herren hjelper dem å gjøre det bedre og bli bedre gjennom hele livet. Dette krever at de forandrer seg og vokser, og det betyr at de må omvende seg, vende seg mer fullstendig til Frelseren og gi ham sitt hjerte mer fullstendig hele tiden. Denne prosessen med å vende om og gi varer livet ut. Den er avgjørende for dyp læring.

Vitnesbyrd

Jeg gir dere dette løftet: Hvis dere vil lære elevene deres hvem de egentlig er, hvordan de kan lære dypt på Herrens måte, og det guddommelige prinsippet omvendelse, vil de lære Jesu Kristi lære dypt, deres tro på ham og kjærlighet til ham vil vokse, og de vil ha glede i Herren. Både dere og elvene vil oppleve dette fantastiske løftet fra Herren: “Sannelig, sannelig, sier jeg deg, jeg vil gi deg av min Ånd som skal opplyse ditt sinn, som skal fylle din sjel med glede.”18

Jeg vet at dette løftet er sant. Jeg gir dere mitt vitnesbyrd om at Gud vår Fader lever. Jesus er Kristus. Han lever! Dette er deres hellige verk. Dette vitner jeg om og etterlater dere min kjærlighet, i Jesu Kristi navn. Amen.