Jouluhartaudet
Vähemmän näkyviä lahjoja


Vähemmän näkyviä lahjoja

Ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus 2021

Sunnuntai 5. joulukuuta 2021

Johdanto

Kun olin pieni, joulun kohokohta oli Lundgrenin mummon ja papan saapuminen. Joka vuosi he ajoivat pitkän matkan vanhalla autolla tullakseen käymään luonamme. Rakastimme heitä, ja rakastimme mummon valmistamia ruotsalaisia ohukaisia – joihin hän käytti tuoretta hapankermaa, jonka hän toi mukanaan eräältä kotikaupunkinsa paikalliselta maatilalta. Mummo seisoi tuntikausia hellan ääressä ja paistoi ohukaisia, kunnes emme jaksaneet syödä enää yhtään suupalaa. Nyt kaksi muutakin sukupolvea lapsia on varttunut herkutellen niillä ruotsalaisilla ohukaisilla. Ja aina kun paistamme niitä, muistamme Lundgrenin mummoa ja hänen rakkauden lahjaansa.

Jotkin parhaista lahjoista ovat lahjana antamamme aika ja kyvyt. Uskon, että sellaiset lahjat ovat pyhiä lahjoja.

Lahjoja

Tämä on uusien lahjojen odottamisen aikaa. Mutta pysähdytäänpä tänä iltana miettimään, mitä lahjoja teille on jo annettu – ja kuka ne on antanut ja miksi.

Jumala on antanut meille jokaiselle lahjoja. Ette ehkä tunne olevanne lahjakkaita, mutta olette saaneet Jumalalta hengellisiä lahjoja, jotta voitte siunata muita ja päästä lähemmäksi Häntä.1

Mitä lahjoja Jumala on antanut teille?

Rehellisesti sanottuna en ole koskaan pitänyt itseäni lahjakkaana ihmisenä. En ole kummoinen laulaja tai tanssija tai urheilija tai taiteilija tai matemaatikko tai… tai… tai… Olen vain hyvin… tavallinen.

Toisinaan olen katsonut muiden suurenmoisia lahjoja ja tuntenut itseni pieneksi. Mutta olen oppinut, miten turhaa ja jopa tuhoisaa tällainen vertailu on. Mikä tärkeämpää, olen oppinut näkemään Jumalan ”vähemmän näkyvien lahjojen” pyhän voiman ja riemuitsemaan niistä todisteena Hänen rakkaudestaan ja luottamuksestaan.

Vanhin Marvin J. Ashton opetti, että Jumalan hengellisiin lahjoihin sisältyy lahjoja, jotka ovat ”vähemmän näkyviä”, kuten ”pyytämisen lahja, kuuntelemisen lahja, lahja kuulla ja käyttää hiljaista, vienoa ääntä, lahja pystyä itkemään, riidan välttämisen lahja, sopuisuuden lahja, – – lahja etsiä vanhurskautta, lahja olla tuomitsematta, lahja etsiä johdatusta Jumalalta, opetuslapseuden lahja, muista välittämisen lahja, pohdiskelemisen lahja, rukoilemisen lahja”2.

Auttaako tämä luettelo teitä näkemään omat lahjanne uudessa valossa? Se auttaa minua.

Nämä hiljaiset lahjat kohottavat Jumalan lapsia yhtä paljon kuin muut lahjat, jotka tunnistamme ja joita ylistämme useammin3 – hiljaiset lahjat, jotka auttavat meitä saavuttamaan tärkeimmät päämäärämme elämässä. Mutta valitettavasti me joskus pidättelemme itseämme emmekä arvosta tai käytä lahjojamme, koska pelkäämme, etteivät ne ole niin hiottuja, täydellisiä tai kauniita kuin haluaisimme.

Kun emme arvosta näitä vähemmän näkyviä lahjoja, me menetämme tilaisuuden kohottaa Jumalan lapsia – ja menetämme tilaisuuden tuntea Hänen rakkauttaan.4

Soita lahjojesi laulua

Näytän teille toisenkin lahjan – lahjan, jonka sain Lundgrenin papaltani. Pappa halusi aina soittaa viulua. Tämä viulu makasi kuitenkin vuosikausia käyttämättömänä ja pölyisenä hänen hyllyllään ja sitten minun hyllylläni – näiden viulunkielten pysyessä vaiti.

Verratkaapa tätä kuusivuotiaan tyttärentyttäreni Scarlettin viuluun. Hänellä on lahja, jonka hän jakaa kanssamme tänä iltana.

[Scarlett playing the violin]

Kiitos, Scarlett. Se oli kaunista. Rakastan sinua.

Taivaallisen Isän meille antamat lahjat on tarkoitettu jaettaviksi. Scarlettin viulu ei ole kallis, ja saatamme löytää puutteita soittimessa tai tekniikassa, mutta koska Scarlett on soittanut sydämellään, hän on antanut lahjan ja tuonut iloa.

Älkää antako Jumalan teille antamien lahjojen – edes Hänen vähemmän huomiota herättävien lahjojensa – jäädä käyttämättä tai vaille arvostusta. Ottakaa Hänen teille antamansa lahjat pois hyllyltä. Jos olette pitäneet niitä säilössä ujouden tai itseluottamuksen puutteen vuoksi, pudistakaa niistä pölyt ja yrittäkää. Tarjotkaa niitä Jumalalle ja Hänen lapsilleen. Lahjat, joita olemme saaneet taivaalliselta Isältämme, on tarkoitettu käytettäviksi ja jaettaviksi. Kaikki Jumalalta saamanne lahjat, olivatpa ne kuinka epätäydellisiä hyvänsä, tuovat iloa ja ovat Hänelle esitettyinä ylistyksen laulu.

Ottakaa saamanne lahja kuunnella rakkautta osoittaen ja käykää jonkun yksinäisen ystävän luona. Onko teillä riidan välttämisen lahja ja sopuisuuden lahja? Näitä lahjoja tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Antakaa niitä perheellenne, sukulaisillenne, ystävillenne ja naapureillenne. Kertokaa harhailevalle sielulle, että rakastatte häntä, ja kutsukaa hänet syömään. Opettakaa innoittava oppiaihe. Kirjoittakaa ystävällinen viesti. Käyttäkää lahjojanne tavoittaaksenne ihmisiä, rakentaaksenne Siionia ja vahvistaaksenne lähipiirissänne olevia. Jumala tarvitsee kaikenlaisia. Hän on antanut kaikki lahjat lastensa kohottamiseen. Älkää antako teissä olevan musiikin jäädä soimatta, halauksen jäädä tekemättä, anteeksiannon jäädä antamatta.

Hänen lahjansa vastaanottaminen

Vuoden 1832 joulun aikaan vaikeuksissa olevat varhaiset pyhät kohtasivat yhteiskunnallisia ja poliittisia levottomuuksia. Profeetta Joseph Smith oli juuri profetoinut sisällissodasta.5 Se ei ollut kovinkaan riemullista.

Mutta 27. joulukuuta Joseph sai uuden ilmoituksen – ”rauhansanoman” Herralta.6 Näinä vaikeina aikoina Herra muistutti Josephia lahjoista, joita Hän oli antanut pyhilleen – mikä tärkeintä, Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen lahjasta ja iankaikkisen elämän toivosta.

Keino riemuita sinä joulunaikana oli nähdä ja vastaanottaa Jumalan antamat lahjat. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä niistä on Vapahtajan ”vertaansa vailla oleva lahja”7. Sama pätee tänä jouluna.

Ilmoituksessa, jonka Joseph Smith sai, Herra esitti hänelle seuraavan kysymyksen:

”Sillä mitä hyödyttää ihmistä, jos hänelle suodaan lahja eikä hän ota lahjaa vastaan? Katso, hän ei riemuitse siitä, mikä hänelle annetaan, eikä riemuitse siitä, joka on lahjan antaja.”8

Lopetus

Toivon, että me jokainen voimme nähdä ja vastaanottaa lahjat, jotka Jumala on antanut meille – mutta erityisesti toivon, että me jokainen voimme riemuita Jumalasta, näiden lahjojen antajasta.

Olen kiitollinen Hänen Poikansa vertaansa vailla olevasta lahjasta – Pojasta, joka tuli maan päälle pienokaisena, jonka nuori äiti kapaloi ja pani seimeen. Pienokaisesta, joka aikanaan oppi rivin rivin päälle ja kasvoi saaden armoa armon lisäksi, kunnes Hän antoi henkensä uhrina minun syntieni tähden. Teidän syntienne tähden. Kaikkien niiden syntien tähden, jotka ovat koskaan eläneet tai tulevat koskaan elämään maan päällä.

Me laulamme rakasta laulua:

”Riemuitse, maa, kun Kuningas Jo saapuu kansojen!”9

Jeesuksen Kristuksen lahja on annettu, ja millä hinnalla! Kysymys kuuluu, otammeko me Hänet vastaan? Päästämmekö Hänet sisään ja annamme Hänen vallita? Miten?

Todistan, että meidän Kuninkaamme ja Hänen lahjojensa vastaanottaminen tuo todellista iloa – iloa maailmalle ja iloa maailmaan.

”Kiitos Jumalalle hänen sanomattoman suuresta lahjastaan!”10 Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.