Julandakter
15nelson


Gudomliga gåvor

President Russell M. Nelson

6 december 2020

Mina kära bröder och systrar, det har varit en underbar kväll. Våra andar har lyfts av den vackra musiken och budskapen. Syster Craven har fått våra hjärtan att smälta med sina tankar om himmelska kramar och tröstens filtar. Äldste Nielson har berört oss med skildringen av sin fars liv, vars militära plikt berövade honom på julen tre år i rad. Äldste Holland har inspirerat oss genom att undervisa om världens Frälsares liv.

Låt mig ta tillfället i akt att tacka er för ert svar på min inbjudan nyligen att översvämma sociala medier med uttryck för tacksamhet för våra många välsignelser. Miljontals agerade. Och jag är särskilt tacksam för att ni fortsätter att be dagligen till vår himmelske Fader för att tacka honom för hans vägledning, beskydd, inspiration och framför allt för hans gåva: hans älskade Son Jesus Kristus.

Julen väcker underbara minnen. För bara ett år sedan fick Wendy och jag möjlighet att fira julen med en förtjusande liten flicka, Claire Crosby, som sjöng en älskad julsång. Låt mig dela en bit av inspelningen som gjordes för initiativet ”Ett ljus för världen”1.

Som äldste Holland påminde oss var den välsignade natten för över två tusen år sedan verkligen en natt som blev helig på grund av barnets födelse, han som var förutordinerad att bringa frid till jorden och inspirera till välvilja människor emellan2. Jesus Kristus föddes för att välsigna hela mänskligheten i det förflutna, nuet och framtiden.

Vi sjunger ”Stilla natt”, men vet att livet för barnet i Betlehem inte började där, inte heller tog det slut på Golgata. I en förjordisk sfär smordes Jesus av sin Fader till Messias, Kristus, hela mänsklighetens Frälsare och Återlösare. Han förutordinerades att sona för oss. Han blev genomborrad för våra brott och slagen för våra synder.3 Han kom för att ge odödlighet och möjlighet till evigt liv till alla som någonsin skulle leva.4

Det betyder att var och en av oss kommer att uppstå – även era nära och kära som har gått vidare under det här turbulenta året och som nu lever på andra sidan slöjan. Det betyder att var och en av oss kan fortsätta utvecklas. Det betyder att vi kan hoppas på att något bättre ska komma.

Har du någonsin undrat varför Herren valde att födas där han föddes? Han kunde ha fötts var som helst på jorden. Men han valde just det land som han gjorde heligt.

Jesus föddes i Betlehem. De hebreiska orden bet lehem betyder ”brödets hus”. Det är passande att han, ”livets bröd”5, skulle komma från ”brödets hus”.

Hans födelse inträffade under enkla förhållanden bland djuren. Där föddes ”Guds Lamm”6 under påskhögtiden bland djur som förbereddes för att bli påskoffer. Och en dag skulle han föras bort som ett lamm för att slaktas7. Han var både Lammet och Herden.

När han som kallas ”den gode herden”8 föddes var herdarna de första som fick tillkännagivandet om hans heliga födelse9.

När han som kallas ”den klara morgonstjärnan”10 föddes visade sig en ny stjärna på himlavalvet11.

När han som kallade sig själv för ”världens ljus”12 föddes förvisades mörkret världen över som ett tecken på hans heliga födelse13.

Jesus döptes i det lägst belägna färskvattendraget på jorden, vilket symboliserar hur djupt han skulle gå för att frälsa oss och ur vilket djup han skulle höja sig över allt – återigen för att frälsa oss14. Genom sitt exempel lärde han oss att även vi kan höja oss ur djupet av våra egna utmaningar – vår sorg, svaghet och oro – för att nå höjden av vår egen härliga potential och gudomliga bestämmelse. Allt detta är möjligt tack vare hans barmhärtighet och nåd.

Mitt i en ökens torra och dammiga vildmark undervisade Frälsaren om lärdomar som endast kan uppskattas till fullo av dem som vet hur det är att känna brännande törst.

Till kvinnan vid brunnen sa Jesus:

”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen.

Men den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv.”15

Detta skriftställe påminner mig om en kär upplevelse jag hade med äldste Mark E. Petersen.16 Han var då medlem i de tolv apostlarnas kvorum, och innan jag kallades till det kvorumet hade jag förmånen att följa med honom till det heliga landet på det som skulle visa sig vara hans sista resa under jordelivet.

Äldste Petersen led storligen av cancer. Under en lång och smärtsam kväll gjorde jag mitt bästa för att hjälpa honom. Jag såg att han endast kunde äta och dricka ytterst lite. Nästa dag skulle han hålla ett viktigt tal.

Morgonen kom. Modigt gick äldste Petersen till Galileiska sjöns norra strand, där en stor skara väntade på honom. Han valde att undervisa ur Frälsarens bergspredikan. När äldste Petersen citerade orden ”Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet”17 fick han tårar i ögonen. Han lade sina anteckningar åt sidan, tittade upp och frågade: ”Vet ni verkligen hur det känns att hungra och törsta?” Jag visste att han verkligen visste det. Sedan sa han: ”När ni verkligen kan hungra och törsta efter rättfärdighet blir ni mer kristuslika.” Äldste Petersen var ett levande exempel på det. En kort tid därefter tog han examen från jordelivet.18

Närhelst jag begrundar vad det innebär att hungra och törsta efter rättfärdighet tänker jag på hur denne vördade apostel ägnade en av sina sista predikningar åt att undervisa om vad det verkligen innebär att söka Herren Jesus Kristus, att hungra och törsta efter rättfärdighet, att bli mer som han.

I år började syster Nelson och jag tidigt planera för hur vi skulle visa kärlek till vår familj i jul. I början av november meddelade Wendy att vi var redo för julen. Mitt omedelbara svar var: ”Åh, bra! Nu kan vi fokusera på Frälsaren.”

Under det här ojämförliga året, när praktiskt taget varje person i världen har utsatts för följderna av en global pandemi, finns det inget som är viktigare att göra den här julen än att tydlig fokusera på Frälsaren och på den gåva som hans liv verkligen innebär för var och en av oss.

Vår kärleksfulle himmelske Fader ”älskade [så] världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.”19

Guds Son lovade oss sedan att ”den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö”20. Vilka obeskrivliga, ojämförliga gåvor från Fadern och Sonen!

Jag tackar Gud för att han gav oss sin älskade Son. Och jag tackar vår Herre Jesus Kristus för hans ojämförliga offer och mission. Första gången kom Jesus nästan i hemlighet. Men vid hans andra ankomst ska Herrens härlighet ”uppenbaras, alla människor ska se det tillsammans”21. Då ska han regera som ”kungarnas Kung och herrarnas Herre”22.

Nu, som Frälsarens bemyndigade tjänare, vill jag nedkalla en välsignelse över var och en av er, mina älskade bröder och systrar. Må ni och era familjer välsignas med frid, med större förmåga att höra Herrens röst och att ta emot uppenbarelse med en förhöjd kapacitet för att känna hur mycket vår Fader och hans Son älskar er, har omsorg om er och är redo att vägleda alla som söker dem. Jag säger som Moroni och uppmanar er ”att söka denne Jesus om vilken profeterna och apostlarna har skrivit, så att nåden från Gud Fadern och likaså Herren Jesus Kristus och den Helige Anden, som vittnar om dem, må vara och förbli i er för evigt”.23 Detta är min bön i Jesu Kristi namn, amen.