Juleandakter
Fire gaver som Jesus Kristus tilbyr deg


Fire gaver som Jesus Kristus tilbyr deg

Mine kjære brødre og søstre, hvilken vidunderlig tid på året dette er! Vi gleder oss over sangen “O kom, alle sjeler”1 og kommer ivrig for å prise ham: Jesus Kristus – det enestående barnet i Betlehem – “Det gamle testamentes store Jehova og Det nye testamentes Messias.”2

La oss i kveld sammen overveie de velsignelser vi får når vi fokuserer på Herren Jesu Kristi liv, misjon, lære og forsoning. Jeg innbyr dere, som kong Benjamin gjorde til sitt folk på sin tid, til å “tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger.” Denne velsignelsen gjelder for oss her og nå, men i tillegg har vi fått det endelige løftet om “en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”3 Enkelt sagt har Jesu Kristi sanne etterfølgere privilegiet av å oppleve usigelig glede for evig.

Jeg ble minnet om dette her om dagen da jeg møtte en engel ved navn Lydia. Denne engelen var ikke kledd i hvitt, og hun gjorde det lett for oss å møtes ved at hun kom til mitt kontor. Lydia er 12 år gammel. Jeg ble fortalt at hun lider av en sjelden, aggressiv form for kreft i hjernen.4 Hun har et engleaktig ansikt og en holdning som er uvanlig for en på hennes alder. Mens vi snakket om livet hennes og hva som venter henne i fremtiden, var hun rolig og fredfylt. Da jeg spurte om hun hadde noen spørsmål, svarte hun raskt: “Hvordan er det i himmelen?” Dette førte til en svært personlig samtale om livets hensikt og de velsignelser vår himmelske Fader og hans elskede Sønn har tilbudt dem som ærer og følger dem.

Bilde
Lydia og president Nelson

Jeg er dypt rørt av den tro Lydia og hennes familie har! Selv om hun står overfor en svært vanskelig utfordring her i jordelivet, er Lydia fylt med tro. Hun har et evig perspektiv. Hun vet at Herren elsker henne og vil ta vare på henne. Hennes hengivne familie er fylt med den samme fred og sinnsro som bare tro på Herren kan gi.

Lydias ønske var å møte presidenten for Herrens kirke, men det hun ønsker er mye dypere enn en engangshendelse her i jordelivet. Hennes dypeste ønske er å få bo sammen med sin familie i Det celestiale rike. Det innbefatter hennes ønske om å alltid få bo sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus også.

Våre ønsker har virkelig dyptgripende påvirkning på hver og en av oss, ikke bare her og nå, men også i den kommende verden. Overvei betydningen av denne uttalelsen fra Alma: “[Herren] gir menneskene ifølge deres ønske.”5

Ønsker er viktig på denne tiden av året når vi gir gaver, når vi er særlig oppmerksomme på ønskene til våre kjære. I denne høytiden innbyr jeg deg til å overveie dine egne ønsker. Hva er dine dypeste ønsker? Hva er det du virkelig ønsker å oppleve og utføre i dette livet? Ønsker du virkelig å bli stadig mer lik Jesus Kristus? Ønsker du virkelig å bo sammen med vår himmelske Fader og din familie for evig og leve slik som han lever?

Hvis du gjør det, vil du ønske å ta imot mange gaver som Herren tilbyr for å hjelpe deg og meg i vår jordiske prøvestand. La oss fokusere på fire av de gaver Jesus Kristus ga til alle som er villige til å ta imot dem.6

For det første ga han deg og meg en ubegrenset evne til å elske. Dette innbefatter evnen til å være glad i dem som er vanskelig å være glad i, og ikke bare dem som ikke er glad i deg men dem som for tiden forfølger og ondskapsfullt utnytter deg.7

Med Frelserens hjelp kan vi lære å elske slik han elsket. Det kan kreve en forandring i hjertet – nesten helt sikkert en oppmykning av hjertet – når vi blir undervist av Frelseren om hvordan vi virkelig skal ta vare på hverandre. Mine kjære brødre og søstre, vi kan i sannhet yte tjeneste på Herrens måte når vi tar imot gaven kjærlighet.

Be om Herrens hjelp til å elske dem han trenger at du elsker, også dem som det ikke alltid er så lett å føle kjærlighet til. Du kan til og med be Gud om å sende sine engler for være med deg når du skal gjøre ting du kanskje ikke har lyst til for tiden.8

En annen gave Frelseren tilbyr deg er evnen til å tilgi. Gjennom hans uendelige forsoning kan du tilgi dem som har såret deg og som kanskje aldri tar ansvar for sine grusomheter mot deg.

Det er vanligvis enkelt å tilgi noen som oppriktig og ydmykt søker din tilgivelse. Men Frelseren vil gi deg evnen til å tilgi alle som har mishandlet deg på noen måte. Da kan ikke lenger deres sårende gjerninger skade din sjel.

En tredje gave fra Frelseren er omvendelse. Denne gaven blir ikke alltid godt forstått. Som du vet ble Det nye testamente opprinnelig skrevet på gresk. I skriftsteder der Frelseren kaller folket til omvendelse er ordet for “omvend” det greske uttrykket metanoeo.9 Dette er et svært mektig gresk verb. Prefikset meta betyr “forandre”. Vi bruker også dette prefikset. For eksempel betyr metamorfose “forandring av form.” Suffikset noeo er beslektet med et gresk ord som betyr “sinn.”10 Det er også beslektet med andre greske ord som betyr “kunnskap,”11 “ånd,”12 og “ånde.”13

Kan vi begynne å forstå bredden og dybden av hva Herren gir oss når han tilbyr oss gaven omvendelse? Han innbyr oss til å forandre vårt sinn, vår kunnskap, vår ånd, til og med vår ånde. For eksempel, når vi omvender oss, ånder vi med takknemlighet til Gud, som gir oss ånde fra dag til dag.14 Og vi ønsker å bruke denne ånde til å tjene ham og hans barn. Omvendelse er en strålende gave. Det er en prosess vi aldri skulle frykte. Det er en gave vi kan motta med glede og bruke – til og med omfavne – daglig mens vi søker å bli mer lik vår Frelser.

Kong Lamonis far fikk et glimt av hva som ventet dem som trodde på Kristus og fulgte ham. Han erklærte at han ville forlate alle sine synder for privilegiet det er å kjenne Herren.15 Sann omvendelse er ikke en enkelt hendelse. Det er et privilegium som aldri tar slutt. Det er grunnleggende for å ha fremgang og fred i sinnet, for å få trøst og ha glede.

En fjerde gave fra Frelseren er faktisk et løfte – et løfte om evig liv. Dette betyr ikke ganske enkelt å leve veldig, veldig, veldig lenge. Alle vil leve for bestandig etter døden, uansett hvilket rike eller herlighet de kan være skikket til. Alle vil få oppstandelse og oppleve udødelighet. Men evig liv er så mye mer enn en betegnelse av tid. Evig liv er den slags liv som vår himmelske Fader og hans elskede Sønn lever. Når Faderen tilbyr oss evig liv sier han ganske enkelt: “Hvis du velger å følge min Sønn – hvis ditt ønske virkelig er å bli mer lik ham – da kan du til slutt leve slik vi lever og presidere over verdener og kongeriker slik vi gjør.”

Disse fire enestående gavene vil gi oss større glede når vi tar imot dem. De ble gjort mulige fordi Jehova steg ned fra sin himmelske trone for å komme til jorden som Jesusbarnet. Han ble født av en udødelig Far og en dødelig mor. Han ble født i Betlehem under de enkleste omstendigheter. Det var hans hellige fødsel som ble forutsett av profeter siden Adams dager. Jesus Kristus er Guds uforlignelige gave – Faderens gave til alle sine barn.16 Denne fødselen som vi med glede feirer hver julehøytid.

Med våre tanker og følelser så fokusert på verdens Frelser, hva må vi da gjøre for å ta imot disse gavene som Jesus Kristus så villig gir oss? Hva er nøkkelen til å elske slik han elsket, tilgi slik han tilga, omvende oss for å bli mer lik ham og til slutt bo med ham og vår himmelske Fader?

Nøkkelen er å inngå og holde hellige pakter. Vi velger å etterleve pakter, ha fremgang og holde oss på Herrens pakts sti. Det er ingen vanskelig sti. Det er den stien som fører til sann lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden.

Mine kjære brødre og søstre, mitt dypeste ønske for alle vår himmelske Faders barn er at de skal få mulighet til å høre Jesu Kristi evangelium og gi akt på hans læresetninger og at Israel skal bli innsamlet som lovet i disse siste dager. Og jeg ønsker at vi må ha tro på og ta imot den kjærlighet Frelseren har til hver enkelt av oss. Hans uendelige og fullkomne kjærlighet fikk ham til å sone for dere og meg. Denne gaven – hans forsoning – gjør det slik at alle hans andre gaver kan bli våre.

En dag i fremtiden – i Tusenårsriket som vi nå forbereder oss til – skal “hvert kne bøyes og hver tunge bekjenne”17 at Jesus er Kristus. Og det vil ikke bare være dette storartede Tabernakelkoret på Temple Square som synger “Halleluja.”18 Alle som har valgt å følge Jesus Kristus skal synge og rope: “Halleluja! For Gud Herren, Den Allmektige regjerer som konge.”19 “Kongedømmet over verden tilhører nå vår Herre og hans Salvede, og han skal være konge i all evighet,”20 “Kongers konge og herrers herre.”21

Jeg vitner om at Gud lever! Jesus er Kristus – Messias. Dette er hans Kirke, som han leder gjennom sine profeter. I ydmykhet nedkaller vi hans velsignelser over hver og en av dere, og et ønske om og evne til å ta imot alle gaver Frelseren tilbyr dere, i Jesu Kristi navn. Amen.