Julandakter
Jesus Kristus – vår Fridsfurste


Jesus Kristus – vår Fridsfurste

Kära bröder och systrar, vilken underbar upplevelse det här har varit. Musiken har varit utsökt och budskapen har värmt hjärtat. Julens anda brinner i våra själar!

Julminnen får oss att begrunda familjen, gåvor och tjänande. De kommer från julens verkliga anledning, den enastående gåvan från vår himmelske Fader. ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”1

Genom att ha Herren och evigt liv i fokus kan vi, inte bara under julen, ta oss igenom jordelivets prövningar. Ofullkomliga människor delar planeten jorden med andra ofullkomliga människor. Vi har en fallen värld, hemsökt av omåttliga skulder, krig, naturkatastrofer, sjukdomar och död.

Personliga prövningar kommer. En far kanske har blivit arbetslös. En ung mor kanske har drabbats av en svår sjukdom. En son eller dotter kanske har gått vilse. Oavsett vad det är som orsakar vår oro, längtar var och en av oss efter en inre frid.

Mitt budskap i kväll handlar om den enda källan till sann och varaktig frid, Jesus Kristus – vår Fridsfurste.2 Den titeln bar han förutom andra som har förutordinerades till.

Han smordes av sin Fader till att bli världens Frälsare. De här två titlarna – Messias och Kristus – betecknade hans ansvar som den smorde.3

Under ledning av sin Fader var Jesus den här världens och andra världars Skapare.4 Jesus är vår förespråkare hos Fadern.5 Jesus var den utlovade Immanuel,6 den store Jag Är och Gamla testamentets Jehova.7

Han sändes av sin Fader att utföra försoningen, den centrala händelsen i människans historia. Tack vare hans försoning blev odödlighet en verklighet för alla, och evigt liv blev en möjlighet för dem som väljer att följa honom.8 De här ändamålen är den allsmäktige Gudens verk och härlighet.9

Som vårt stora föredöme lärde Jesus oss hur vi ska leva, älska och lära. Han lärde oss hur man ber, förlåter och härdar ut till änden.10

Han lärde oss att bry oss om andra mer än vi bryr oss om oss själva. Han lärde oss om barmhärtighet och vänlighet – hur vi åstadkommer verkliga förändringar i vårt liv genom hans kraft. Han lärde oss hur man finner frid i hjärta och sinne. En dag kommer vi att stå inför honom som vår rättvise domare och barmhärtige Mästare.11

De här heliga förpliktelserna som Herren har gör att vi dyrkar honom som vår personliga och oupphörliga Fridsfurste. Vi prisar honom för vår förmån som föräldrar, far- och morföräldrar och lärare för barn.

Julen är en värdefull tid för familjen. Familjetiden är helig. Vi kan hjälpa våra barn vända sig till Frälsaren. Musik kan vara till hjälp. Våra barn tycker om att sjunga ”Jag vill gärna likna Jesus”.12

Jesus sade: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty himmelriket tillhör sådana.”13

Han kan ge frid åt dem vars liv har härjats av krig. Familjer som splittrats på grund av militärtjänst bär på minnen av krig som plågade mitt sinne under Koreakriget.

Krigen i vår tid är mer sofistikerade men lika förstörelsebringande för familjer. De som lider kan vända sig till Herren. Han har ett trösterikt budskap om frid på jorden och hans välbehag till människan.14

Frid kan komma till dem som inte mår bra. En del skadas. Andra lider andligen på grund av att de saknar nära och kära eller av något annat känslomässigt trauma. Bröder och systrar, ni kan få frid i själen när ni bygger upp tron på Fridsfursten.

”Har ni några som är sjuka bland er? För dem hit. Har ni några som är lama eller blinda eller halta eller krymplingar … eller som lider på något sätt? För dem hit så skall jag bota dem.”15

”Jag ser att er tro är tillräcklig, att jag skall kunna hela er.”16

Frid kan komma till den som sörjer. Oavsett om sorgen har sitt ursprung i ett misstag eller en synd så är verklig omvändelse allt Herren kräver. Skrifterna vädjar till oss att ”fly bort från ungdomens onda begär  [och åkalla] … Herren av rent hjärta.”17 Då kan hans lindrande ”balsam i Gilead” även bota en själ som plågas av synd.18

Tänk på förändringen hos John Newton som föddes i London 1725. Han omvände sig från sitt syndfulla liv som slavhandlare och blev präst i Anglikanska kyrkan. Efter sitt hjärtas stora förvandling skrev John orden till psalmen ”Oändlig nåd mig Herren gav”.

Oändlig nåd mig Herren gav,

och än i dag mig ger.

Jag kommit hem, jag vilsen var,

var blind, men nu jag ser.19

”Det [blir] glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig.”20

Frid kan komma till dem vars bördor är tunga:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.

Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.”21

Frid kan komma till dem som sörjer. Herren sade: ”Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.”22 När vi genomlider en närståendes död kan vi fyllas av Herrens frid genom Andens viskningar.

”De som dör i mig [skall] inte … smaka döden, ty den skall vara ljuvlig för dem.”23

”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”24

”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,

och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.”25

Frid kan komma till alla som uppriktigt söker Fridsfursten. Det är hans ljuvliga och frälsande budskap som våra missionärer tar ut i världen. De predikar Jesu Kristi evangelium så som det återställts av honom genom profeten Joseph Smith.26 Missionärerna förkunnar de här livsförändrande orden från Herren: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”27

Frid kan komma till alla som väljer att vandra i Mästarens fotspår. Hans inbjudan uttrycks i fyra kärleksfulla ord: ”Kom ... och följ mig.”28

Vi lovsjunger Fridsfursten,29 för han kommer tillbaka. Då skall ”Herrens härlighet … uppenbaras [och] alla människor skall tillsammans se den.”30 Som årtusendenas Messias ska han regera som konungarnas Konung och herrarnas Herre.31

När vi följer Jesus Kristus leder han oss till ett liv med honom och vår himmelske Fader, med vår familj. Om vi i alla våra prövningar under jordelivet förblir trofasta mot de förbund vi ingått, om vi härdar ut till änden, kvalificerar vi oss för den största av alla Guds gåvor, evigt liv.32 I hans heliga närhet kan vår familj vara tillsammans för evigt.

Gud välsigne er, mina kära bröder och systrar. Må var och en av er ha en riktigt God jul! Och må ni för alltid få åtnjuta Herrens – vår Fridsfurstes – alla välsignelser, ber jag i Jesu Kristi namn, amen.