Kom och följ mig
Hur vet jag om jag håller på att bli omvänd?


Hur vet jag om jag håller på att bli omvänd?

Omvändelse är en livslång process att bli mer kristuslik genom Jesu Kristi försoning. Det innebär att vi inte bara förändrar vårt beteende utan också våra önskningar, vår attityd och vår innersta natur. Det är en sådan omfattande förändring att Herren kallar det för att födas på nytt och en mäktig förändring i hjärtat (se Mosiah 27:25; Alma 5:14). Vi förstår att vi blir omvända till Herren när vi inte längre vill synda, när vi fylls av kärlek och söker efter tillfällen att berätta om evangeliet för andra.

Förbered dig andligen

Vilka upplevelser har stärkt din omvändelse? Vilka förändringar har du sett hos dig själv när du flitigt levde efter evangeliet?

Vilka tecken har du sett på att de unga kvinnorna blir omvända? Vad behöver de känna till om omvändelse?

Vilka skriftställen eller andra resurser kan hjälpa de unga kvinnorna förstå hur omvända de är till Herren?

Enos 1:1–19, 26–27; Mosiah 5:1–5; 27:23–37; Alma 23:6–7; Helaman 3:35; 4 Nephi 1:1–4, 15 (exempel på omvändelse)

Linda K. Burton, ”Säkra kvinnor”, Liahona, maj 2017, s. 12–15

Bonnie L. Oscarson, ”Tror jag på det?” Liahona, maj 2016, s. 87–89

David A. Bednar, ”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 106–109

Omvändelse”, Stå fast i din tro, s. 109–115

Videor: ”Att stå på vägen till Damaskus och vänta”, ”En mäktig förändring: Omvändelse”

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren betrodde sina lärjungar med viktiga uppgifter att undervisa, tjäna och välsigna andra. Hans avsikt var att hjälpa dem bli omvända genom att tjäna andra människor. Vilka tillfällen att tjäna och växa kan du ge de unga kvinnorna du undervisar?

Berätta om upplevelser

Inled lektionen med att be de unga kvinnorna berätta, undervisa och vittna om upplevelserna de hade när de tillämpade det de lärde sig under förra veckans lektion. Det uppmuntrar till personlig omvändelse och hjälper de unga kvinnorna att se att evangeliet är relevant i deras dagliga liv.

Presentera läran

Välj bland de här idéerna eller kom på ett eget sätt att presentera veckans lektion:

  • Låt de unga kvinnorna lista saker som förändras med tiden (som ett frö som blir ett träd eller ett grodyngel som blir en groda). Hur kan sådana saker hjälpa dem att undervisa andra om omvändelse?

  • Skriv ordet omvändelse på tavlan och be de unga kvinnorna söka efter ord och uttryck i Mosiah 27:25–26 som hjälper dem förstå vad omvändelse är. Be dem samtala om vad de orden och uttrycken lär dem om omvändelse.

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa de unga kvinnorna att lära sig om omvändelse och se hur de själva blir omvända. Välj med Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för din klass:

  • Be de unga kvinnorna att gå igenom syster Linda K. Burtons tal ”Säkra kvinnor” och titta efter hur hon definierar ”säkra kvinnor”, och skriv vad de hittar på tavlan. Vad kan vi mer lära oss om hur man är en bättre lärjunge till Frälsaren av kvinnornas exempel i syster Burtons tal? Be de unga kvinnorna göra aktiviteten ”Egenskapsutveckling” i Predika mitt evangelium på sidan 127 och bedöma hur väl de utvecklar kristliga egenskaper. Vad kan de göra för att bli ”säkra kvinnor” som är hängivna lärjungar till Jesus Kristus?

  • Be några dagar i förväg en ung kvinna förbereda sig för att under lektionen återge upplevelsen som Michele Carnesecca hade när hennes son Ethan var allvarligt sjuk, i syster Bonnie L. Oscarsons tal ”Tror jag på det?” Skriv gärna frågan ”Tror jag på det?” på tavlan. Be de unga kvinnorna begrunda frågan medan klassen läser syster Oscarsons beskrivning av det vi tror på. Ge de unga kvinnorna tillfälle i slutet av lektionen att vittna om de evangelielärdomar som finns i det här talet och som de tror på. Hur kommer det sig att de tror på detta för egen del?

  • Låt de unga kvinnorna välja ett av talen som listas i det här förslaget, läsa en del av talet och använda information från talet för att skapa en affisch som svarar på frågan ”Hur vet jag om jag håller på att bli omvänd”? Be de unga kvinnorna använda sina affischer och talen de studerade för att undervisa varandra om omvändelse.

  • Låt de unga kvinnorna studera ”Omvändelse” i Stå fast i din tro eller i skriftställena som listas i det här förslaget och skriva en lista över frågor de kan ställa sig själva för att utvärdera deras väg mot omvändelse. Ge klassdeltagarna tid att berätta om vad de tar med på sin lista och varför. Uppmuntra dem att fundera över hur de skulle svara på sina frågor.

  • Visa en av videorna som listas i förslaget och låt de unga kvinnorna berätta vad videon lär dem om omvändelse. Berätta för de unga kvinnorna vad du har upplevt som har gjort dig mer omvänd och ge dem tillfälle att återge egna upplevelser.

Be de unga kvinnorna berätta vad de har lärt sig i dag. Vilka känslor eller intryck fick de? Förstår de hur de kan se tecken på omvändelse i sina liv? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om detta ämne?

Leva som vi lär

Be de unga kvinnorna att begrunda hur de kan leva efter det de har lärt sig i dag. De kan till exempel:

  • välja något specifikt som de kan göra för att bli mer omvänd

  • skriva ner sina känslor i dagboken om var de är längs vägen att bli omvänd. När de upplever något som stärker deras omvändelse kan de skriva om det också.

Berätta för de unga kvinnorna vad de ska studera nästa vecka. Vilka tankar eller frågor har de om det ämnet? Hur kan de förbereda sig för att lära? De kan till exempel läsa ett tal, se på en video eller studera ett skriftställe som har med nästa veckas lektion att göra.