Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg få prestedømmets kraft og velsignelser i mitt liv?


Hvordan kan jeg få prestedømmets kraft og velsignelser i mitt liv?

Gjennom prestedømmet kan vi motta frelsens ordinanser, herunder dåp og bekreftelse og tempelordinanser som besegler familier for evig. Overholdelse av paktene knyttet til disse ordinansene bringer prestedømmets kraft – Guds kraft – inn i vårt liv. Vi kan se denne kraften virke i vårt liv når vi oppriktig omvender oss og får tilgivelse, blir mer følsomme for Den hellige ånds tilskyndelser og veiledning, og henter styrke fra evangeliets ordinanser. Gjennom prestedømmet kan vi også motta spesielle velsignelser til trøst og helbredelse, inkludert en fars velsignelser og patriarkalske velsignelser. Løftene i disse velsignelsene oppfylles ved vår tro.

Forbered deg åndelig

Når har du sett prestedømmets kraft i ditt liv fordi du har holdt dine pakter? Har du noen erfaringer du kan dele med de unge kvinnene?

Hvordan har de unge kvinnene i klassen blitt velsignet ved prestedømskraft? Hva kan du gjøre for å hjelpe dem å se prestedømmets kraft i sitt liv?

Sørg for at de unge kvinnene forstår at de har tilgang til prestedømsvelsignelser uansett omstendigheter. Disse velsignelsene kan komme gjennom familiemedlemmer, prestedømsledere og hjemmelærere.

Når du forbereder deg, skulle du ydmykt studere disse skriftstedene og ressursene. Hva tror du vil være meningsfylt for de unge kvinnene?

Matteus 3:1-6, 13-17; Apostlenes gjerninger 3:1-10; Mosiah 18:7-18; 3 Nephi 18:1-5 (Hvordan prestedømmet velsigner oss)

Russell M. Nelson, “Prisen for prestedømskraft,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 66–69

Dallin H. Oaks, “Prestedømsmyndighet i familien og i Kirken,” Ensign eller Liahona, nov. 2005, 24-27

Neil L. Andersen, “Kraft i prestedømmet,” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 92-95

Carole M. Stephens, “Vet vi hva vi har?Ensign eller Liahona, nov. 2013, 12-14

Prestedømmets velsignelser for alle: Et uløselig bånd til prestedømmet,” Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid (2011), 127-33

Video: “Prestedømmets velsignelser”

Undervisning på Frelserens måte

Han oppfordret sine tilhengere til å vitne, og når de gjorde det, rørte Ånden ved deres hjerte. Hvilke erfaringer har de unge kvinnene hatt med prestedømmet som de kan dele med hverandre?

Bilde

Video: “Bruk Skriftene”

Se mer

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver leksjon oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se hvordan evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Ta om mulig med et tomt nadverdsbrett til leksjonen. Oppfordre de unge kvinnene til å uttrykke sine tanker om hvordan pakten de inngår under nadverden, bidrar til å bringe prestedømmets kraft inn i deres liv og hjem.

  • Be en ung kvinne komme frem til tavlen og tegne et bilde eller skrive en setning som representerer en måte prestedømmet velsigner henne på. Gjennom hele leksjonen ber du de unge kvinnene legge til bilder eller ord og uttrykk mens de lærer om andre velsignelser som kommer gjennom prestedømmet.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge kvinnene å forstå hvordan prestedømmet velsigner dem. Med hjelp av Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be hver ung kvinne lese en historie fra Skriftene som viser hvordan prestedømmet velsigner oss (se for eksempel skriftstedene som er nevnt i denne oversikten). De unge kvinnene kan også gjennomgå historien om de to unge jentene i president Russell M. Nelsons tale “Prisen for prestedømskraft.” Be de unge kvinnene gjenfortelle historiene med egne ord og forklare velsignelsene som kommer ved prestedømmet. Oppmuntre dem også til å gi personlige eksempler på velsignelser de har mottatt gjennom prestedømmet. Oppfordre hver ung kvinne til å skrive i en dagbok eller i et Min familie-hefte om hvordan prestedømmet har velsignet familien hennes. De unge kvinnene kan be foreldre eller andre familiemedlemmer om hjelp.

  • Ta med til klassen en gjenstand som symboliserer en velsignelse som kommer ved prestedømmet, for eksempel en paraply for å symbolisere beskyttelse. Spør de unge kvinnene hvilke andre gjenstander som kan symbolisere andre velsignelser ved prestedømmet. Les som klasse om søster Carole M. Stephens besøk til søstre i Honduras, som hun forteller om i sin tale “Vet vi hva vi har?” Hvilke velsignelser nøt disse søstrene og deres familier allerede godt av? Hvilke andre velsignelser kan de få gjennom prestedømmet? Hva kan de unge kvinnene gjøre for å få tilgang til prestedømmets velsignelser i sin familie nå og i sin fremtidige familie?

  • Del opp kapitlet “Prestedømmets velsignelser for alle: Et uløselig bånd til prestedømmet” i Døtre i mitt rike, og be de unge kvinnene se etter historier der noen ble velsignet ved prestedømmets kraft. Be de unge kvinnene fortelle resten av klassen en historie som betyr mye for dem.

  • Be de unge kvinnene se “Prestedømmets velsignelser” og lage en liste over velsignelser eldste Hales nevner som kommer gjennom prestedømsordinanser. Be dem om å dele listene sine med hverandre og drøfte hva de kan gjøre for å nyte godt av disse velsignelsene hver dag. Hvilke erfaringer kan de utveksle som illustrerer hvordan prestedømmets kraft styrker dem kontinuerlig?

  • Be de unge kvinnene lese følgende uttalelse og se etter hvordan prestedømmet velsigner dem: “Søstre, noen vil prøve å forvirre og overbevise dere om at fordi dere ikke er ordinert til prestedømmet, har dere blitt snytt. De tar helt feil, og de forstår ikke Jesu Kristi evangelium. Prestedømmets velsignelser er tilgjengelig for enhver rettferdig mann og kvinne. Vi kan alle motta Den hellige ånd, få personlig åpenbaring og motta vår begavelse i templet, hvorfra vi kommer ‘rustet’ med kraft. Prestedømmets kraft helbreder, beskytter og gjør alle de rettferdige immune mot mørkets makter. Viktigst av alt er det at prestedømmets fylde som inngår i de høyeste ordinansene i Herrens hus, bare kan mottas av en mann og en kvinne sammen” (Sheri Dew, i Døtre i mitt rike, 128). Be de unge kvinnene gi eksempler på disse velsignelsene i livet til noen de kjenner.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de bedre hvordan prestedømmet velsigner dem? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på denne læresetningen?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Be familiemedlemmer eller venner om å bære vitnesbyrd om prestedømmet og hvordan det velsigner familien og påvirker deres daglige valg.

  • Se etter eksempler gjennom hele uken på hvordan prestedømskraft virker i deres liv.

  • Uttrykke takknemlighet til prestedømsbærere som har hatt positiv innflytelse i deres liv.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.