Tule ja seuraa minua
Kuinka saan pappeuden voimaa ja siunauksia elämääni?


Kuinka saan pappeuden voimaa ja siunauksia elämääni?

Pappeuden välityksellä me voimme saada pelastuksen toimitukset, kuten kasteen ja konfirmoinnin sekä temppelitoimitukset, jotka sinetöivät perheemme yhteen iankaikkisesti. Näihin toimituksiin liittyvien liittojen pitäminen tuo pappeuden voimaa – Jumalan voimaa – elämäämme. Me voimme huomata tämän voiman toimivan elämässämme, kun teemme vilpittömän parannuksen ja saamme anteeksiannon, kun meistä tulee herkempiä vastaanottamaan Pyhän Hengen kehotuksia ja johdatusta ja kun saamme voimaa evankeliumin toimituksista. Pappeuden kautta voimme saada myös erityisiä lohdun ja parantumisen siunauksia, kuten isän siunauksia ja patriarkallisen siunauksen. Näissä siunauksissa annetut lupaukset toteutuvat uskomme mukaan.

Valmistaudu hengellisesti

Milloin olet elämässäsi tuntenut pappeuden voimaa, kun olet pitänyt liittosi? Onko sinulla kokemuksia, joista voisit kertoa nuorille naisille?

Kuinka pappeuden voima on ollut siunaukseksi luokkasi nuorille naisille? Mitä sinä voit tehdä auttaaksesi heitä huomaamaan pappeuden voiman elämässään?

Huolehdi siitä, että nuoret naiset ymmärtävät, että heillä on mahdollisuus saada pappeuden siunauksia olosuhteistaan riippumatta. Näitä siunauksia voi saada sukulaisilta, pappeusjohtajilta ja kotiopettajilta.

Kun valmistaudut, tutki rukoillen näitä pyhien kirjoitusten kohtia ja lähteitä. Minkä tunnet olevan merkityksellistä nuorille naisille?

Matt. 3:1–6, 13–17; Ap. t. 3:1–10; Moosia 18:7–18; 3. Nefi 18:1–5 (Kuinka pappeus siunaa meitä)

Russell M. Nelson, ”Pappeuden voiman hinta”, Liahona, toukokuu 2016, s. 66–69

Dallin H. Oaks, ”Pappeuden valtuus perheessä ja kirkossa”, Liahona, marraskuu 2005, s. 24–27

Neil L. Andersen, ”Voimaa pappeudessa”, Liahona, marraskuu 2013, s. 92–95

Carole M. Stephens, ”Tiedämmekö, mitä meillä on?”, Liahona, marraskuu 2013, s. 12–14

Pappeuden siunauksia kaikille: erottamaton yhteys pappeuteen”, Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2011, s. 135–142

Video: ”Pappeuden siunaukset”

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja kutsui seuraajiaan todistamaan, ja kun he tekivät niin, Henki kosketti heidän sydäntään. Mitä sellaisia pappeuteen liittyviä kokemuksia nuorilla naisilla on ollut, joista he voisivat kertoa toisilleen?

Kuva

Video: ”Käytä pyhiä kirjoituksia”

Katso lisää

Kertokaa kokemuksia

Pyydä jokaisen oppitunnin alussa nuoria naisia kertomaan, opettamaan ja todistamaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat toteuttaneet sitä, mitä he ovat oppineet edellisen viikon oppiaiheessa. Se edistää henkilökohtaista kääntymystä ja auttaa nuoria naisia näkemään evankeliumin merkityksen jokapäiväisessä elämässään.

Esittele opinkohta

Valitse jompikumpi näistä ideoista tai keksi oma idea, jonka avulla voit esitellä tämän viikon oppiaiheen:

  • Jos mahdollista, tuo luokkaan tyhjä sakramenttitarjotin. Kehota nuoria naisia kertomaan ajatuksiaan siitä, kuinka heidän sakramentin aikana antamansa lupaukset tuovat osaltaan pappeuden voiman heidän elämäänsä ja kotiinsa.

  • Pyydä yhtä nuorta naista tulemaan taululle ja piirtämään piirros tai kirjoittamaan ilmaus, joka kertoo yhdestä tavasta, jolla pappeus on hänelle siunaukseksi. Pyydä nuoria naisia koko oppiaiheen ajan lisäämään taululle piirroksia tai ilmauksia, kun he saavat tietää lisää muista siunauksista, joita saadaan pappeuden ansiosta.

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista auttaa nuoria naisia ymmärtämään, kuinka pappeus on heille siunaukseksi. Valitse niistä Hengen innoitusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii parhaiten omalle luokallesi:

  • Anna kullekin nuorelle naiselle tehtäväksi lukea jokin pyhien kirjoitusten kertomus, joka osoittaa, kuinka pappeus on meille siunaukseksi (ks. esim. tässä oppimisehdotuksessa mainitut pyhien kirjoitusten kohdat). Nuoret naiset voisivat myös käydä läpi presidentti Russell M. Nelsonin puheesta ”Pappeuden voiman hinta” kertomuksen kahdesta pienestä tytöstä. Pyydä nuoria naisia esittämään kertomus omin sanoin ja selittämään, mitä siunauksia tulee pappeuden ansiosta. Kannusta heitä kertomaan myös omia esimerkkejään siunauksista, joita he ovat saaneet pappeuden avulla. Kannusta jokaista nuorta naista kirjoittamaan päiväkirjaansa tai kirjaseen Sukuni kertomuksia siitä, kuinka pappeus on ollut siunaukseksi hänen perheelleen. Nuoret naiset voisivat pyytää apua vanhemmiltaan tai muilta sukulaisilta.

  • Tuo luokkaan jokin esine, joka kuvaa pappeuden tuomaa siunausta, kuten sateenvarjo kuvaamaan suojaa. Kysy nuorilta naisilta, mitkä muut esineet voisivat kuvata muita pappeuden siunauksia. Lukekaa yhdessä sisar Carole M. Stephensin käynnistä sisarten luona Hondurasissa, kuten hän kertoo puheessaan ”Tiedämmekö, mitä meillä on?” Mistä siunauksista nämä sisaret ja heidän perheensä jo nauttivat? Mitä muita siunauksia he voisivat saada pappeuden avulla? Mitä nuoret naiset voivat tehdä päästäkseen osallisiksi pappeuden siunauksista perheessään nyt ja tulevassa perheessään?

  • Jaa julkaisun Tyttäriä minun valtakunnassani ” luku 8 ”Pappeuden siunauksia kaikille: erottamaton yhteys pappeuteen” osiin ja kehota nuoria naisia etsimään kertomuksia, joissa pappeuden voima on siunannut ihmisiä. Kehota nuoria naisia esittämään jokin heille merkityksellinen kertomus muulle luokalle.

  • Kehota nuoria naisia katsomaan video ”Pappeuden siunaukset” ja tekemään luettelo siunauksista, joiden vanhin Hales mainitsee tulevan pappeuden toimitusten kautta. Pyydä heitä esittelemään luettelonsa ja keskustelemaan siitä, mitä he voivat tehdä nauttiakseen näistä siunauksista joka päivä. Mitä sellaisia kokemuksia he voisivat kertoa, jotka havainnollistavat sitä, kuinka pappeuden voima vahvistaa heitä jatkuvasti?

  • Pyydä nuoria naisia lukemaan seuraava lausunto ja panemaan merkille, millä tavoin pappeus on heille siunaukseksi: ”Sisaret, jotkut yrittävät vakuutella teille, että kun kerran teitä ei aseteta pappeuteen, teitä on huijattu. He ovat yksinkertaisesti väärässä eivätkä he ymmärrä Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Pappeuden siunaukset ovat jokaisen vanhurskaan miehen ja naisen ulottuvilla. Me voimme kaikki saada Pyhän Hengen, saada henkilökohtaista ilmoitusta ja saada endaumentin temppelissä, josta me tulemme ’varustettuina’ voimalla. Pappeuden voima parantaa, suojelee ja rokottaa kaikki vanhurskaat pimeyden voimia vastaan. Mikä tärkeintä, Herran huoneen korkeimpiin toimituksiin sisältyvän pappeuden täyteyden voivat vastaanottaa vain mies ja nainen yhdessä.” (Sheri Dew, julkaisussa Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 136.) Pyydä nuoria naisia kertomaan esimerkkejä näistä siunauksista omassa elämässään tai tuntemiensa ihmisten elämässä.

Pyydä nuoria naisia kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he paremmin, kuinka pappeus on heille siunaukseksi? Millaisia ajatuksia tai vaikutelmia heillä on? Onko heillä mitään lisäkysymyksiä? Kannattaisiko tähän opinkohtaan käyttää enemmän aikaa?

Eläkää oppimamme mukaan

Kehota nuoria naisia miettimään, kuinka he aikovat elää sen mukaan, mitä he ovat tänään oppineet. He voisivat esimerkiksi

  • pyytää, että perheenjäsenet tai ystävät lausuvat oman todistuksensa pappeudesta ja siitä, kuinka se siunaa heidän perhettään ja vaikuttaa heidän päivittäisiin valintoihinsa

  • panna merkille viikon aikana, kuinka pappeuden voima toimii heidän elämässään

  • ilmaista kiitollisuutta pappeudenhaltijoille, joilla on ollut myönteinen vaikutus heidän elämässään.

Kerro nuorille naisille, mitä he tutkivat ensi viikolla. Kuinka he voivat valmistautua oppimaan? He voisivat esimerkiksi lukea jonkin puheen, katsoa jonkin videon tai tutkia jotakin pyhien kirjoitusten kohtaa, joka liittyy ensi viikon oppiaiheeseen.