Kom och följ mig
Hur vet jag om jag håller på att bli omvänd?


Hur vet jag om jag håller på att bli omvänd?

Omvändelse är en livslång process att bli mer kristuslik genom Jesu Kristi försoning. Det innebär att vi inte bara förändrar vårt beteende utan också våra önskningar, attityder och vår innersta natur. Det är en så omfattande förändring att Herren kallar det att födas på nytt och en mäktig förändring i hjärtat (se Mosiah 27:25; Alma 5:14). Vi förstår att vi blir omvända till Herren när vi inte längre vill synda, när vi fylls av kärlek och söker efter tillfällen att berätta om evangeliet för andra.

Förbered dig andligen

Vilka upplevelser har stärkt din omvändelse? Vilka förändringar har du sett hos dig själv när du noggrant levde efter evangeliet?

Vilka tecken har du sett på att de unga männen blir omvända? Vad behöver de känna till om omvändelse?

Vilka skriftställen eller andra resurser kan hjälpa kvorumets medlemmar förstå sin egen omvändelse till Herren?

Enos 1:1–19, 26–27; Mosiah 5:1–5; 27:23–37; Alma 23:6–7; Helaman 3:35; 4 Nephi 1:1–4, 15 (exempel på omvändelse)

Linda K. Burton, ”Säkra kvinnor”, Liahona, maj 2017, s. 12–15

Bonnie L. Oscarson, ”Tror jag på det?” Liahona, maj 2016, s. 87–89

David A. Bednar, ”Omvänd till Herren”, Liahona, nov. 2012, s. 106–109

Donald L. Hallstrom, ”Vad slags män?”, Liahona, maj 2014, s. 53–55

Omvändelse”, Stå fast i din tro, s. 109–115

Videor: ”Att stå på vägen till Damaskus och vänta”, ”En mäktig förändring: Omvändelse”

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren betrodde sina lärjungar med viktiga uppgifter att undervisa, tjäna och välsigna andra. Hans avsikt var att hjälpa dem bli omvända genom att tjäna andra människor. Vilka tillfällen att tjäna och växa kan du ge de aronska prästadömsbärarna du undervisar?

Låt de unga männen leda

En medlem av kvorumpresidentskapet (eller en assistent till biskopen i prästernas kvorum) leder kvorummötet. Han leder de unga männen när de samråder om kvorumangelägenheter, undervisar dem om deras prästadömsansvar (ur skrifterna och häftet Plikt mot Gud), uppmuntrar dem att berätta om när de har genomfört sin plikt mot Gud och ber en rådgivande eller kvorummedlem att hålla en evangelielektion. Han kan förbereda sig genom att fylla i en dagordning för ett kvorummöte när de träffas som presidentskap.

Påbörja lärandeupplevelsen

Välj bland de här idéerna eller skapa en egen genomgång av förra veckans lektion och presentation av den här veckans lektion:

  • Be de unga männen att berätta om det de minns från förra veckans lektion. Varför minns de just det?

  • Låt de unga männen skriva ner sådant som förändras med tiden (som ett frö som blir ett träd eller ett grodyngel som förvandlas till groda). Hur kan sådana saker hjälpa dem att undervisa andra om omvändelse?

Lär tillsammans

Nedanstående aktiviteter kan hjälpa de unga männen att lära sig om omvändelse och lägga märke till hur de själva blir omvända. Välj med Andens vägledning en eller flera aktiviteter som fungerar bäst för ditt kvorum:

  • Be de unga männen läsa syster Linda K. Burtons tal ”Säkra kvinnor” och titta efter hur hon definierar ”säkra kvinnor”, och skriv vad de hittar på tavlan. Vad kan vi mer lära oss om hur man är en bättre lärjunge till Frälsaren av kvinnornas exempel i syster Burtons tal? Be de unga männen göra aktiviteten ”Egenskapsutveckling” i Predika mitt evangelium på sidan 127 och bedöma hur väl de utvecklar kristliga egenskaper. Vad kan de göra för att bli ”säkra män” som är hängivna lärjungar till Jesus Kristus?

  • Be några dagar i förväg en medlem i kvorumet förbereda sig för att under kvorumets möte återge upplevelsen som Michele Carnesecca hade när hennes son Ethan var allvarligt sjuk, i syster Bonnie L. Oscarsons tal ”Tror jag på det?” Skriv gärna frågan ”Tror jag på det?” på tavlan. Be de unga männen begrunda frågan medan kvorumet läser syster Oscarsons beskrivning av det vi tror på. Ge de unga männen tillfälle i slutet av kvorummötet att vittna om de evangelielärdomar som finns i det här talet och som de tror på. Hur kommer det sig att de tror på detta för egen del?

  • Skriv ordet omvändelse på tavlan och be de unga männen söka efter ord och uttryck i Mosiah 27:25–26 som hjälper dem förstå vad omvändelse är. Be dem samtala om vad de orden och uttrycken lär dem om omvändelse.

  • Låt de unga männen välja ett av talen som nämns i det här förslaget, läsa en del av talet och använda information från talet för att skapa en affisch som svarar på frågan ”Hur vet jag om jag håller på att bli omvänd”? Be de unga männen använda sina affischer och talen de studerade för att undervisa varandra om omvändelse.

  • Låt de unga männen studera ”Omvändelse” i Stå fast i din tro eller i skriftställena som anges i det här förslaget och skriva en lista över frågor de kan ställa till sig själva för att utvärdera sin väg mot omvändelse. Ge kvorumets medlemmar tid att berätta om vad de tar med på sin lista och varför. Uppmuntra dem att fundera över hur de skulle svara på sina frågor.

  • Visa en av videorna som nämns i förslaget och låt de unga männen berätta vad videon lär dem om omvändelse. Berätta för kvorumets medlemmar vad du har upplevt som har gjort dig mer omvänd och ge dem tillfälle att återge egna upplevelser.

Be kvorumet berätta vad de har lärt sig i dag. Vilka känslor eller intryck fick de? Förstår de hur de kan se tecken på omvändelse i sina liv? Har de några frågor? Kan ni behöva tala mer om det här ämnet?

Inbjud till handling

Den unge mannen som leder avslutar mötet. Han kan:

  • berätta varför han tycker det är viktigt att man blir mer omvänd

  • be kvorumets medlemmar välja en sak som de ska göra för att bli mer omvända.